Personlig bilde

7.5mm Nagant (Patronvåpen)

av perk71 @, Trondheim, søndag 15. november 2015, kl. 19:58 (646 dager siden)

Er det noen som har erfaring med litt harde tennhetter til Nagant. Da jeg bruker Federalhetter til min Nagant. Og da buler hettene litt ut, så tønnene går trekt rundt. Hylsen er bertram. Våpenet er en Husqvarna m/1887.

--
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

Personlig bilde

7.5mm Nagant

av Jon @, søndag 15. november 2015, kl. 20:55 (646 dager siden) @ perk71

Har ikke erfaring på slike våpen men vil tro at det skyldes at tennhettene ikke har noe mothold i bakkant når de avfyres. Tynn rim på hylsene slik at hettene tyter ut bak av trykket?

7.5mm Nagant

av AKS @, Østlandet, søndag 15. november 2015, kl. 22:49 (646 dager siden) @ Jon

Hei
Husker jeg ladet endel nagantammo for en og vi brukte gamle konvekse rifle berdanhetter, det eneste som passet. De var for harde og trengte to avfyringer før det smalt.

--
AKS

Personlig bilde

7.5mm Nagant

av laffa @, Ålesund, søndag 15. november 2015, kl. 23:21 (646 dager siden) @ perk71

Jeg bruker CCI-hetter, og har aldri hatt slike problemer som du nevner. Kjøpte hylsene fra SARA, og regner med at det er Bertram som har produsert de.

laffa

Personlig bilde

7.5mm Nagant

av nevS, Minnesund, mandag 16. november 2015, kl. 10:18 (646 dager siden) @ laffa

Grunnen til at dette skjer er at du ikke får i nok krutt i hylsa.
lag hylsene lenger med å korte ned 32-20 riflehylser.

bruk også gjerne fengpannekrutt eller ffffg som det heter i wano verdenen, for dere som kommer med varsku om ånei det er fali og resten av alle varsler..... naganten er faktisk så solid at det er beskrevet ladninger for NC med både tunge og lette kuler.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

7.5mm Nagant

av perk71 @, Trondheim, mandag 16. november 2015, kl. 10:36 (646 dager siden) @ nevS

Takker for alle svar, men tenker jeg starter med å kjøpe CCI hetter. Men vedvarer problemet så bytter jeg hylser. Selv så ladet jeg hylsen med 10 grains wano ppp, og tok generalprøven på første stevne som dukket opp. Og med 84 poeng så har våpenet potensiale til noe mer. Har kun det problemet med tennhetene

--

Personlig bilde

7.5mm Nagant

av runastav, mandag 16. november 2015, kl. 12:11 (646 dager siden) @ perk71

Hei perk 71!
Sender et bilde av rekylskjoldet på til høyre Nagant og til venstre Colt Detective Spec (Kun for samenligning Øyvind;-) )
Og som skarpsynte ser så har svartkrutt patronrevolveren et tennhull på ca 2,5mm og moderne Colten ca 1,9mm så her er nok noe av grunnen til at myke tennhetter tyter inn i tennhullet og hindrer cylinder rotasjonen på Naganten.
Mvh Runar
[image]

Personlig bilde

7.5mm Nagant

av perk71 @, Trondheim, mandag 16. november 2015, kl. 13:23 (646 dager siden) @ runastav

Tror du er inne på noe her ja. Så det kan hende at hardere hetter er løsningen. For det ser ut til at hetten former seg etter hullet til tennstiften.

--

Personlig bilde

7.5mm Nagant

av perk71 @, Trondheim, søndag 6. desember 2015, kl. 13:28 (626 dager siden) @ perk71

Kjørte en ny test på Naganten i helga. På årets siste stevne, og skjøt 90 poeng. Så revolveren er sterkt undervurdert som presisjons våpen i miljøet. Problemet med tennhetene har jeg ikke prøvd å løst ennå, da jeg må skyte opp noe amunisjon først. Men har kjøpt inn winchester hetter som jeg skal prøve, for de skal være hardere.

--

RSS på tråd