Henge opp våpen (Våpensamling)

av Tinytim @, fredag 20. november 2015, kl. 12:13 (755 dager siden)
redigert av Tinytim, fredag 20. november 2015, kl. 12:24

Jeg har lyst til å lage ei vifte av et utvalg av ryttervåpen fra F5 og C7 sin periode, men er litt usikker på hva som er beste måten å feste pistolene på, spesielt de som har låsen inn mot vegg. I dag har jeg de opphengt med en ut og en inn, og bruker skrue med vinkel og tynn ståltråd. De må også være lette å ta ned. Er det noen som har noen gode ideer på løsninger her?[image]

Henge opp våpen

av Jon @, fredag 20. november 2015, kl. 13:13 (755 dager siden) @ Tinytim

Nå har ikke jeg noen våpensamling men jeg har nå hengt opp div oppigjennom. Bruker ofte skrue med tynn plastslange utenpå. Videre tynne svarte elektriker-strips i f.eks. avtrekkerbøyle og veggfeste for å holde ting på plass og for at ikke ukyndige enkelt skal klå på dem. Klipper stripsen om man vil ta dem ned selv.

Utrolig flott samling på bildet, imponert over hva du får fatt i:-)

Henge opp våpen

av Tinytim @, fredag 20. november 2015, kl. 15:59 (755 dager siden) @ Jon

Jeg har brukt skrue med slange i flere år og det virker bra når låsen vender utover, men med låsen innover så blir det så lang avstand til veggen at jeg ikke synes det blir noe pent.
Siden det er bare messingfestede våpen jeg skal ha i vifta, så har jeg vurdert å få laget noen fester i messing, men vet ikke akkurat hvordan de skal være.

Her er sånn jeg har gjort det til nå når jeg henger opp pistolene.
[image]

Henge opp våpen

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, fredag 20. november 2015, kl. 13:15 (755 dager siden) @ Tinytim

Har selv funnet noen på gadyet.no som både er lås bare og billige og lette og feste,men vet ikke om det var akkurat slik du tenkte på.
Men jeg synes de var greie.:-)
Ellers var jo Jon sin ide veldig grei og enkel,og sikkert billigere siden det er en så pass stor samling,
Virkelig flott samling ,du har det må jeg også legge til:-) :-) :-)

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Henge opp våpen

av JanS, fredag 20. november 2015, kl. 19:30 (754 dager siden) @ jrr50

Bruk store vinkelskruer i messing med gjennomsiktig plastslange på og skru inn for munningsfeste og avtrekkerbøylefeste. Ved nedtak vri avtrekkerbøyleskrua og trekk opp pistolen. Du kan bruke smergla jernskruer ved løp og jernfesta slik at patinaen blir noenlunde lik eller male dem matt svart etc.;-)

Henge opp våpen

av Martini-Henry @, fredag 20. november 2015, kl. 21:25 (754 dager siden) @ JanS

Selv bruker jeg vinkelskruer i messing gjennom avtrekkerbøyla, som JanS nevner. På løpet bruker jeg en ringformet messingskrue. Det er selvsagt unødvendig å si det, men det er viktigere at våpnene sitter godt enn at de er lette å ta ned. (Det bør vel legges til her at våpnene henger på veggen nedi furtebua, madammen hadde nok ikke blitt så happy om jeg hengte dem opp i stua. Da hadde jeg nok selv endt opp som veggpryd med skruer både her og der.)

Henge opp våpen

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 21. november 2015, kl. 00:13 (754 dager siden) @ Martini-Henry

Jeg har valgt en veldig effektiv og solid form for oppheng av geværer, men har ikke funnet noe tilsvarende lurt på pistoler. Skal systemet favne samtlige geværtyper inkl. flint og bolt action, blir det "bare" plass til 12 børser pr. løpemeter vegg. Er det RB'er, kammerladere, tennstempelrifler o.l. går det fint 18 børser pr. løpemeter. Våpnene er enkle å få løs og det ser greit og ryddig ut:

[image]

[image]

Jeg fikk fatt på noen "supermagneter" støpt inn i gummi med en liten blikkplate med skruehull. Mot en jern- eller stålflate skal du holde ca 22 kg. Mot en rund pipe - mer enn nok. I fjor sommer var det sprengning på nabotomten og de målte 5 sekund/cm (eller noe slikt som jeg ikke aner hva innebærer) på husveggen vår. Børser som stod mot vegg, ble liggende på gulvet, men ikke én magnet slapp.

[image]

Her er hvordan det så ut innen jeg tok det nye i bruk. Begriper ikke at fruen var grinete!

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Henge opp våpen

av Tinytim @, lørdag 21. november 2015, kl. 10:47 (754 dager siden) @ Trond

Systemet ditt med magneter har blitt veldig ryddig og fint, men jeg ser ikke helt for meg det på pistolene, det blir nok en eller annen krok løsning.

Henge opp våpen

av valkyrien, lørdag 21. november 2015, kl. 17:20 (753 dager siden) @ Tinytim

Jeg har satt opp min beskjedne pistolsamling med magneter, stående på samme måte som Trond har gjort med sine gevær. Det ser ganske ok ut og pistolene er lette å ta fram.
De blir stående passe på skrå, med valgbar side ut og magnetene som jeg fikk tak i på et IKEA varehus i nærheten av Smestad stasjon er passe kraftige og fungerer meget bra.

Henge opp våpen

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 22. november 2015, kl. 21:21 (752 dager siden) @ valkyrien

Balansepunktet for pistoler (munnladere) ligger gjerne ca 5 cm foran avtrekkerbøylen. Dersom pistolen skal henge vannrett, burde det ikke vare noe problem å bruke et stykke trekantet list med påmontert magnet som "fanger" pipen i balansepunktet. Dermed er det bare å legge pistolen opp til magneten og der henger den.

Dersom man skal ha en flint- eller perkpistol, må trekantlisten fores ut tilstrekkelig at det blir plass til krimskranset på låsblikket, men dette burde også gå greit.

[image]

Jeg har også prøvd og henge opp blankvåpen vertikalt etter magneter i en 180 graders trapp, med de skle. Resultatet var at jeg fikk laminerert 5-6 tynne MDF strimler i veggens krumning og hvilte parerstengene (-platene) på denne. Da gikk det greit.

Magneter løser det meste!

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

RSS på tråd