Personlig bilde

Schofield + Svartkrutt = Problemer (Patronvåpen)

av joska @, Mandal, onsdag 25. november 2015, kl. 21:56 (748 dager siden)

Som tidligere aktiv skytter i min ungdom har jeg nå funnet lykken som pensjonist med svartkrutt! Har flere orginale perkusjonsrevolvere (div. Colt'er) samt en Uberti New Arme som det er en fornøyelse å skyte med. Har også et par orginale Colt SAA i .45 LC som jeg har prøvd meg frem med dog med vekslende hell, vanskelig å finne en ladning og kule som gir samling. Så lysten var der til å skaffe meg en nyere .45 LC og Uberti Cattleman var jo fristende.

Med godkjent kjøpetillatelse kontaktet jeg div. forhandlere, også Børselars, men ingen Cattleman var å oppdrive. Annonse og søk på Finn.no gav heller ikke napp og jeg prøvde også å få fatt på en Colt SAA 1. eller 2. Gen. uten hell. Etter 6 måneder gav jeg opp og kjøpte det eneste som p.t. var tilgjengelig hos Børselars, en Uberti Schofield. Hadde lest på noen amerikanske nettsteder at det kunne være problemer med Schofield som spytta svartkrutt men lysten på en .45 LC overskygget evnt. problemer, tenkte at dette går sikkert bra for meg.

Akk og ve!!! Uansett hva jeg putter oppi hylsene så stopper det helt opp etter 10 - 12 skudd. Har prøvd alt fra 15 gr. opp til 30 gr. ladning uten stor forskjell. Bruker "sveitser" No. 2 (3fg) og som sagt etter 10 - 12 skudd så går ikke tønna rundt og hammeren slår ikke mot tennhettene. Utrolig irriterende å måtte bruke 15 min. med rengjøring før Schofield'en vil samarbeide.

Er det noen der ute som har samme erfaring og har funnet en løsning?

Personlig bilde

Schofield + Svartkrutt = Problemer

av runastav, torsdag 26. november 2015, kl. 07:18 (747 dager siden) @ joska

Hei joska
Jeg har aldrig hatt problemer med min schofield Uberti Kal 45 LC. Bruker kun Wano PPP ca 16-20 grs plus semulegryn og rundkule 454" og viktigest av allt fett foran kula i kammrene slik som ved perkusjons revolver.Og så mykt fett som mulig(Bore Butter)
Mvh Runar

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 26. november 2015, kl. 08:08 (747 dager siden) @ runastav

Hr du prøvd å spraye mekanismen og sylinderpinnen med f.eks. WD40?

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, torsdag 26. november 2015, kl. 08:43 (747 dager siden) @ Mr. Pitt

OBS... WD40 tar blånering!!!

Høres ut som ramme/tønne er for trang..

R

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

av joska @, Mandal, torsdag 26. november 2015, kl. 09:00 (747 dager siden) @ runastav

Hei og takk for svar og forslag.
Har tenkt på om jeg skulle prøve Wano. Skal få fatt på noe og prøve med rundkule slik du foreslår med Bore Butter.
Skal gi tilbakemelding.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 26. november 2015, kl. 10:33 (747 dager siden) @ joska

Hva smører du sylinderakslingen med? Kan være forsøket verdt å prøve Bore Butter eller tilsvarende hvis problemet er soting på aksling. Tønna roterer riktignok litt tregere enn med olje.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 26. november 2015, kl. 12:13 (747 dager siden) @ jæger justnæs

WD40 tok ikke blåneringen på en Ruger Old Army som jeg brukte på åttitallet en gang.
Mulig dagens blånering på italienerne er dårligere enn Ruger.

--

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 26. november 2015, kl. 12:15 (747 dager siden) @ Mr. Pitt

Et annet forsøk er å kjøpe ekstra sylinder deler og minske litt på diameteren på disse og se om det fungerer, uten å ødelegge de originale delene.

--

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 26. november 2015, kl. 12:17 (747 dager siden) @ Mr. Pitt

Glemte å nevne at disse delene kan man få fra www.vtigunparts.com.

--

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, torsdag 26. november 2015, kl. 15:38 (747 dager siden) @ Mr. Pitt

mange meninger her nå :-D
Kommer med en som har virket godt for meg i lange tider

Olje gjør at slammet pakker seg,
på enkelte revolvere er den eneste løsningen å fjerne oljen med bremserens.

jeg vet at det er mange som vrir seg rundt og tenker for***** Id*** må jo smøre.
men erfaring og grundig testing har vist at hvis toleransene er for små er olje med på å pakke slammet tidligere enn uten,
hvis du står på en bane å skyter kan du tørke vekk det overskytende slammet i mellom ladingene.
i felt så er det nok litt mer plundrete.

En annen ting er at hvis du ikke har nok trykk eller fett så kan dette også forårsake slamming som er vanskelig å bli kvitt.

bruk nok krutt.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av The Dane @, Danmark, torsdag 26. november 2015, kl. 17:54 (747 dager siden) @ nevS

Colt forladere har riller på akslen for at holde på fedt så tromlen kan rotere.
Remington 1858 har en flade på tromleakslen til fedt.
Colt SAA 1873 har tromleakslen forskudt lidt frem for at undgå disse problemer og Nagant revolveren har det endnu tydeligere.

[image]
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 26. november 2015, kl. 19:34 (747 dager siden) @ The Dane

Jeg har konsekvent gått over til bore butter,eller hornady sit grease/kulefett er også glimrende måtte det etter jeg byttet til pietta shooter tønne i nmaen min måtte gå opp fra original aksling på 6,8 til 7 mm pietta aksling og den var meget thight uten noe dødgang slik det var før hadde problemer med at etter tredje tønna stoppet alt opp.
Men nå etter jeg har brukt hornady kulefett hvite tuber til 90 kr.
Kan jeg skyte 7-8 tønner på rad ,blir jo motstand etter hvert men ikke slik at det stopper helt.
Dette fettet bruker jeg også til mekanismen ellers.hoder seg suverent i mekanismen der det skal uten og piple ut og grise til avtrekker o.l
Bare og anbefale.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd