Liten Julenøtt (Munnladning)

av magnum @, Bergen, lørdag 26. desember 2015, kl. 15:05 (722 dager siden)

Har fått meg en liten julepresang av ukjent opprinnelse i form av et perkusjons munnladningsgevær. Håper på tips og hjelp fra forumet til å få en nærmere identifikasjon av børsen, og om den har noen samleverdi, Det lille jeg har funnet ut er som følger:

Perkusjon, lade/pussestokk mangler
Sannsynligvis ombygd flintlås
Slagfjær stram med godt avtrekk. Er ikke halvspenn, står kun i helspenn
Låseblikk merket med stor S i ring med krone over (bak hane) og merket med OK under ”fengpanne”
Løpslengde: 65,5 cm fra svanseskrue til munning
Total lengde 104,5 cm
Messingkorn og spor for skur, selve skuret mangler
Stokk ev helstokktype i fin stand, vet ikke hvilken tresort
Ellers er geværet i bra stand og teknisk ok,tror jeg
Løpsdiameter målt i munningen 12 mm, en kule for 12 mm Remington er litt for stor i diameter.

Legger ved noen bilder og håper på interessante tips fra forumet ![image]
[image][image][image][image][image][image][image]

Liten Julenøtt

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, lørdag 26. desember 2015, kl. 18:05 (722 dager siden) @ magnum

Julenøtter er alltid morsomt:-) Når det gjelder slike børser er jeg på så tynn is som overhode mulig. Forsøkte å finne noe om S i kronet sirkel - uten noe hell. For meg så ser dette ut som en bygdesmedbørse. Hanen virker hjemmesmidd og er klinket fast - noe som kan være gjort av en tidligere eier da den muligens ble noe løs på sitt originale feste. Låsblikket ser ut for å ha fått noen ekstra huller og i det fremre hullet er det montert en skrue som er i lengste laget.
Vil tippe på at dette er et sammenbygg av flere geværer og at verdien ligger mest på affeksjonsplanet. På den annen side kan jeg ta helt aldeles forferdelig feil.

RSS på tråd