Skrue for avstandsmåling (Kammerlader)

av Stratos, Fosen, Sør-Trøndelag, mandag 18. januar 2016, kl. 18:59 (614 dager siden)

Min M/1855 kammerlader er forsynt med en messingskrue fremme på kolben, angivelig beregnet for avstandsbedømmelse. Mener å ha lest om dette her på forumet for en tid tilbake, men kan ikke finne det igjen. Er det noen som kan beskrive fremgangsmåten for avstandsbedømmelse med denne lille skruen?

Personlig bilde

Skrue for avstandsmåling

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 18. januar 2016, kl. 19:13 (614 dager siden) @ Stratos

Denne skruen ble brukt for avstandsbedømmelse til målet som den gang var en soldat med standardstørrelse på 160 cm. Han ville da fylle høyden i et mellomrom på 1855 siktet. Når skytterens øye var ved skruen og han kunne se hele soldaten i en av "etasjene" så var avstanden gitt. At noen soldater var 2 meter høye tok ikke militære bestemmelser hensyn til.

Personlig bilde

Skrue for avstandsmåling

av proud.norwegian, tirsdag 19. januar 2016, kl. 18:34 (613 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg
redigert av proud.norwegian, tirsdag 19. januar 2016, kl. 18:43

Mener at Frantz Rosenberg benevnte det som "et munnsikte" .... skruen i munnviken under dårlige lysforhold dvs. kornet på målet og skruen i munnviken stemte på en gitt avstand.
Det blir som under grisejakt i Tyskland på natta .... de sikter "mittens ins Schwarze"

Personlig bilde

Skrue for avstandsmåling

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 19. januar 2016, kl. 18:51 (613 dager siden) @ proud.norwegian

Var og testet på M1849/55 for å se hvordan det tok seg ut med skruen i munnviken - og med fare for å utvikle likt sår jeg hadde på leppene da jeg som guttunge hadde drukket rett fra en messingkran - kan jeg konstantere at han Rosenbergen nok har vært mer breikjeftet enn en gjennomsnittlig bergenser. Men som et prinsipp kan det stemme. Fremgangsmåten er å føle seg med leppene frem til skruehode for når man har funnet det plasserer munnviken i nærheten, sikter og brenner av.

Skrue for avstandsmåling

av Stratos, Fosen, Sør-Trøndelag, tirsdag 19. januar 2016, kl. 20:46 (613 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Interessant. Ser ut til at dette må testes ut ved første anledning :-)

RSS på tråd