Colt Pocket .31- ladning? (Munnladning)

av festus @, tirsdag 29. mars 2016, kl. 16:22 (603 dager siden)
redigert av festus, tirsdag 29. mars 2016, kl. 16:26

Hei! For pinlig mange år siden kjøpte jeg en pose deler som det var meningen at med litt TLC skulle kunne bli en søt liten lommecolt. Som så ofte skjer, kom andre prosjekter i veien, og posen havnet i en skuff. Noen skruer og fjærer ble kjøpt inn etter hvert, skjefte spikket, en ladearm og sylinderaksling ble det også, men så bar det i skuffen igjen. Problemet var at wedgehullet var blitt filt altfor stort, så revolveren skranglet som en maracas, og hanen var slipt ned så den ikke nådde frem til pistongene. Nå i påsken fikk jeg endelig tatt meg selv i nakken og dro til en kopis med sveiseapparat, han fylte igjen og skjøtet så pent som bare det, og i går var den ferdig. (Før noen gråter over samleverdien kan jeg trøste med at den glimret med sitt fravær.)

[image]

Den må jo luftes, så nå skal jeg kjøpe krutthorntut på Track.
Spørsmålet er bare: hvor mange grains? Er 15 passe?

(Og når jeg først skal bestille: Hva er en passe ladning til en original Brown Bess muskett?)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Colt Pocket .31- ladning?

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 29. mars 2016, kl. 16:37 (603 dager siden) @ festus

Den må jo luftes, så nå skal jeg kjøpe krutthorntut på Track.
Spørsmålet er bare: hvor mange grains? Er 15 passe?

Hei.
Nydelig arbeid. Det er en fryd å se at defekte/ødelagte våpen kan bli friske igjen. Dette er en liten tass å skyte med, men fungerer som en real perkrevolver uansett. Jeg kjøpte litt acceseries til min pocket hos totw. Kruttflaska er kopi av original og tuten er ca.7grain som jeg fyller to ganger pr kammer. Dvs ca 14-15 grain. Tennhettesetteren som jeg kjøpte av typen "sneglehus" fungerer dårlig. Det er ikke plass til tuten over pistongen.
[image]

(Og når jeg først skal bestille: Hva er en passe ladning til en original Brown Bess muskett?)

I gamle svenske som jeg har hatt så ladet jeg med 60-80 grain 1f og tykk lapp.

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av festus @, tirsdag 29. mars 2016, kl. 17:03 (603 dager siden) @ krutnarr

Tusen takk for det! Greit å ha noens erfaringer å gå ut fra med disse gamle! :-)
Din er jo også staselig, må nok lage meg et skrin med tid og stunder. :-D

--
- Rudyard Kipling

av Cap'n Redneck, close to Hell., fredag 1. april 2016, kl. 14:02 (600 dager siden) @ festus

Jeg tror en .31 Pocket rommer nærmere 10 grains enn 15, men det er lettere å file av en 15-grains tut enn å file PÅ en 10-grains tut...

Til Brown Bess'en ville jeg valgt minimum en 90-grains tut, helst en 100.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

av festus @, lørdag 2. april 2016, kl. 10:44 (599 dager siden) @ Cap'n Redneck

Til Brown Bess'en ville jeg valgt minimum en 90-grains tut, helst en 100.

På grunn av presisjon, da? Børsa er sjekket og godkjent av børsemaker, men den er jo likevel 212 år gammel, så jeg hadde tenkt å begynne med en 65-grains tut for å være litt snill med gamla. Det er kanskje for svakt? Kruttet jeg har er Schweizer no. 4, 1,5 FG.

--
- Rudyard Kipling

RSS på tråd