Personlig bilde

NM skive 17.-19. juni 2016 (Stevner)

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 13. april 2016, kl. 22:41 (608 dager siden)

Det våres og NM nærmer seg.
Tenkte å legge ut litt informasjon, her er det bare å spørre og grave så skal vi svare som best vi kan. Her er lenke til litt info på NSUs side.
Til nå er 33 deltakere påmeldt fordelt på 150 starter.

Det settes pris på elektronisk påmelding, det finnes et skjema i regneark som kan lastes ned og fylles ut. Det ligger også ute et i .pdf som kan skrives ut, fylles ut, skannes og sendes. Eventuelt sendes som brev. Da er det egentlig like greit om man bare skriver all info og klasser i en mail. Husk påmeldingsfristen 19. mai, mailadressen til Jørn Olav er jol-lars@online.no

Baneanlegget tilhører Øvrebø skytterlag og her er lenke til kart.
Koordinater:
WGS84 58°19'2.1"N 7°49'48.1"E
WGS84 desimal (lat, lon)58.317249, 7.830039
UTM32N (øst, nord)431459, 6464627
UTM33N (øst, nord)80437, 6486416
UTM35N (øst, nord)-613381, 6624859

Velkommen til Sørlandet :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

NM skive 17.-19. juni 2016

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 13. mai 2016, kl. 18:23 (578 dager siden) @ jæger justnæs

Det nærmer seg påmeldingsfristen og forberedelsene her nede er godt i gang.
Føreløpig er 59 skyttere påmeldt fordelt på 274 starter, det er jo knall :-)

Noen av de klassene som har mange starter foreløpig:
Mariette 28
Vetterli R 26
12,17x44 22
18-lødig kammerlader 20
Jarmann O ca. 15

Ellers ser det ut til at klassene Perkusjonsmuskett og Kuchenreuter O har nok deltakere til å åpne klassene. Det er foreløpig bare to som skal skyte Cominazzo R og en som skal skyte Buntline R, 4''' kammerlader samt Maximilian R.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 14. mai 2016, kl. 23:06 (577 dager siden) @ jæger justnæs

Etter en liten luftetur på banen har en liten dugnadsgjeng vært i sving og fått kappet og gjort klar litt til NM. Skiveplater, ladebenker, skillevegger med mere står nå klar til montering. Og god kjas og kaffipauser. Takk for innsatsen til jørn, Frode, og Geir :-)

[image]

[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 15. mai 2016, kl. 09:49 (576 dager siden) @ jæger justnæs

Siste opptelling hos jørn viser 61 skyttere og 296 starter :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av MrOneTwo @, søndag 15. mai 2016, kl. 13:21 (576 dager siden) @ jæger justnæs

Hvordan ser det ut i klassen Whitworth og Minie orginal?

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Personlig bilde

av jørn @, Grimstad, søndag 15. mai 2016, kl. 15:40 (576 dager siden) @ MrOneTwo

Mer enn tre i begge klasser, kommer tilbake med antall etter 19 mai.

Personlig bilde

av MrOneTwo @, mandag 16. mai 2016, kl. 09:51 (575 dager siden) @ jørn

Fine greier....

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 20. mai 2016, kl. 14:37 (571 dager siden) @ MrOneTwo

Det kommer til å bli et travelt NM!
383 starter medregnet Remington revolver.
372 individuelle starter fordelt på 164 original og 208 replika :-)

[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, fredag 20. mai 2016, kl. 19:44 (571 dager siden) @ jæger justnæs

Ser ut til at det blir trangt om plassen ja, moro! Kjenner jeg gjerne skulle tatt turen sydover, men når en skyter med tilstrekkelig skarpt på hjemmebane så får en ikke anledning til alt annet som er gøy. Kos dere!:-)

--
Kammerherren

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 23. mai 2016, kl. 07:44 (568 dager siden) @ Kammerherren

Det kommer til å bli salg av diverse duppeditter fra flere deltakere. Veldig bra for miljøet. Oppfordrer de som kan til å ta med seg ting fra roteskuffen eller lage kjekt-å-ha-ting :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av jørn @, Grimstad, tirsdag 7. juni 2016, kl. 15:32 (553 dager siden) @ jæger justnæs

Her er startlistene til NM skive 2016 http://svartkruttstevner.net/User/13Skudd/UserStartlister.aspx

Velkommen til sørlandet:-)

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 8. juni 2016, kl. 07:01 (552 dager siden) @ jørn

Ser bra ut, jørn!

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av runastav, onsdag 8. juni 2016, kl. 09:48 (552 dager siden) @ jæger justnæs

Enig, det er alltid kjekt når svartkruttgodtfolket i riket samler seg for skyting og drøsing:-)
mvh Runar

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 15. juni 2016, kl. 22:05 (545 dager siden) @ runastav

Det begynner å røre seg på banen. Foreløpig er det flere knott enn skyttere her ;-)
krutnarr har gjort en aldri så liten innsats for å redusere knottbestanden.
[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av runastav, torsdag 16. juni 2016, kl. 16:46 (544 dager siden) @ jæger justnæs

Viggo kan vel skrema vekk den forbana knotten vel? Hehe:-P
Mvh Runar

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 17. juni 2016, kl. 08:31 (543 dager siden) @ runastav

Det har ankommet en del trøndere, etpar Odøler og noen fra de omkringliggende bygder og byer. Baneanlegget et klart for skyterier, takk til alle som gjorde en sabla god jobb i går.
Utover ettemiddag/kveld ble det veldig god stemning med mange drøye historier, tuskhandel og løsninger av verdensproblemer. Knotten hadde et festmåltid, Dag Magne var redd det bare skulle være beingrinda igjen av han i dag :-D

Velkommen skal alle være, vi håper dere vil trives!

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 17. juni 2016, kl. 23:51 (543 dager siden) @ jæger justnæs

Skivene er klare.
Nyt et NM på sørlandet :-)
[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 18. juni 2016, kl. 19:36 (542 dager siden) @ krutnarr

Første skytedag av NM ferdig. Et strålende opplegg. Flere medaljer delt ut :-)

[image]

Nå grilles det geitelår og lyves masse :-D

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 19. juni 2016, kl. 07:47 (541 dager siden) @ krutnarr

Det virker som det ble en fin dag for alle deltakere i går, vi håper dere får en god opplevelse i dag også. Ting har fungert greit selv om noen teltboere frøs litt. Vi kan dessverre ikke gjøre noe med været eller dele ut ekstrapoeng ;-)
Legger ut noen bilder fra lørdagen via mobilen, kommer mer når ting roer seg. Veldig hyggelig at reldor tok turen ned på besøk. Ellers har det vært en glede å se trivelige folk og ting de har med, runastav har med seg sine siste prosjekter. Moro å se og ta på :-)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Det kom ei himla regnskur om ettermiddagen, røyken hang godt i fukten

[image]
Resultatene slås opp og folk stimler til. Det er ellers live oppdatering på nettsida som Jørn lenket til, det som knottes i sekretariatet kommer rett på nett. Genialt!
Lenke til resultater

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

NM skive 2016

av qualibra @, mandag 20. juni 2016, kl. 01:12 (541 dager siden) @ jæger justnæs

Hai alle sammen som var i Vennesla i helga !

Jag takker på vegne av meg sjøl og de andre deltagerne i KBT,
for et smidig og flott gjennomført norgesmesterskap annus domini 2016.

Undertegnede og hans følgesvenner, hadde bare delvis tenkt på hvilket potensiale
for pine og vansmektelse som overnatting utendørs på sommertid i sør-Norge faktisk har, om man ikke planlegger godt nok og sørger for å ha det som må til for å klare seg .

"Små" detaljer, slik som noe som setter en i stand til å holde kroppstemperaturen
over 30 grader celsius natten gjennom, og noe å ligge på som bekytter mot moder jords harde barm, glimret med sitt fravær i våres likevel innholdsrike(av helt andre ting) bagasje .

Dette til side, så overvar vi og deltog på et supert stevne .

Det var som det alltid er, veldig kosli' å treffe sine venner fra alle kanter av
landet igjen .
Mange av dere ser vi jo kun denne ene helgen på året .

At dette kan ha noe med det faktum at det ikke blir lettere å kjøre langt med årene,
skal ikke utelukkes heller .
Dette kan kanskje også andre kjenne seg igjen i - hva vet jeg ...

Vi beklager vår tidlige avreise, men vi var ivrige etter å legge de mange milene
hjem bak oss før det ble så sent .
Vi håper dette ble registrert, fordøyd og tilgitt av de gjenværende , selv om det ikke føles som god etikette å bryte opp før premieutdelingen - verken for den som reiser tidlig , eller for de som blir igjen.
- Noen av oss skulle også på jobb dagen derpå .

Vi ses neste år - men da vil ikke undertegnede ha pinsler etter søvnløs og frossen overnatting i Lavvo som unnskyldning for middelmådig skyting .
Da skal det ordnes med innendørs overnatting - den saken er meget klar .

Jeg har dog et år på meg til å pønske ut en annen og like troverdig forklaring, om resultatet neste år ikke skulle bli helt optimalt i forhold til forventningene da den tiden kommer .

Takk for denne gang, og takk for at dere lot oss føle oss så velkomne .

Vi ble møtt med vennskap og varme, og det gir en god følelse som nærer den enkeltes lyst til å gjenta turen på NM i svartkruttskyting til neste år også .

Med takk og hilsener på vegne av meg selv og KBT .

Eldar Gulli

--
qualibra

Personlig bilde

NM skive 2016

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 20. juni 2016, kl. 06:47 (540 dager siden) @ qualibra

Takk for gode ord, qualibra. Det er ikke greit å fryse, håper det går bedre med utstyr på neste utflukt :-)

Jeg må få lov til å si takk til alle som kom og gjorde stevnet til en god opplevelse, både på banen og utenfor. God stemning hele veien, tror jeg.
Vi håper alle kommer trygt hjem og at våpenpussen går som en lek.
En spesiell takk til Odd, Barb og Ståle som hjalp til i sekretariatet, det var en flott innsats vi er glade for at dere tok på strak/lang arm.
Takk til alle mannskaper som har gjort stort og smått hele veien fra i fjor og frem til i går kveld.
Og en takk også til deltakere som har tatt et tak der det trengtes, dere er gode som gull ;-)
Det var en del NM-debutanter, veldig hyggelig med nye ansikter.

Kommer tilbake med litt mer etter hvert, nå skal det ryddes og pusses litt her.

Noen funfacts fra stevnet:
I Smith & Wesson O. ble seks av startene skutt med Nagantrevolver.
Omtrentlig opptelling viser at det ble skutt ca. 337 starter.
Det blir 4381 skudd pluss pusseskudd, kanskje 4500 totalt.
Om en regner et snitt på 50 grains så blir det 225000 grains eller 14,6 kilo svartkrutt.

--
Best når det smeller!

NM skive 2016

av Hans T @, mandag 20. juni 2016, kl. 15:55 (540 dager siden) @ jæger justnæs

Det var et meget bra NM, som bar preg av å gå på skinner.
Raskt skivebytte, og meget bra resultat service som ble oppdatert fortløpende på nett.
Det er vel det første NMet, som har hatt fortløpende oppdatering. Fullt på høyde med NSF, og DFS.

Personlig bilde

NM skive 2016

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 21. juni 2016, kl. 08:32 (539 dager siden) @ Hans T

Takk for gode ord, Hans.
Det var liveresultater da Grimstad hadde NM i 2013 med visning på storskjerm.
Elisabeth skal ha stor takk for programmering.
Det ble litt kronglete med sammenslåing av klasser og lagskyting, jeg legger inn Donald Malson O/R, Remington O/R(revolver)og lagskytingene under:

[image]

18-lødig kammerlader
1 KBT 274
2 ESS 255
3 KGP 252
4 GSL 214

Peterlongo
1 MPL 233
2 GSL 201
3 MPL 185
4 GSL 147
5 KGP 125

Pforzheim
1 EFP 265
2 GSL 247
3 N&S 212
4 GSL 116

Enfield
1 EFP 250
2 EFP 234

Remington Original
1 KBT 262

Remington Match
1 EFP 267

Magenta
1 EFP 222

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av perk71 @, Trondheim, tirsdag 21. juni 2016, kl. 17:25 (539 dager siden) @ jæger justnæs

Ønsker å takke arrangørene for en fantastisk helg og et flott arrangement. Da jeg måtte forlate dere fort og brutalt på søndagen, men kom meg raskt tilbake til Trondeim for å selge leiligheten min. Og med et salg på 250.000 over takst, så blir jeg farlig til neste år. Med nye våpen.

--
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

Personlig bilde

av runastav, tirsdag 21. juni 2016, kl. 20:45 (539 dager siden) @ perk71

Enig med alle dette kan sørrlenningene topp stevne:-) Her er nokre bilder
Mvh Runar
Stevnet big Boss, Viggo;-)
[image]

Presidenten sjøl
[image]
Runar og Norleif etter og ha passert skjegglengde kontrollen;-)
[image]
Flott trøndersk guncart!
[image]
JJ med sin minie guncart
[image]

[image]
Runar lytter til Viggo sin historie kunnskap:-)
[image]
Haugesund pistolklubb sin svartkrutt klikk, Dina,Runar og Tore
[image]
Magne Winge
[image]
Ragnar Hegge
[image]
Ex president, Odd Flomark
[image]

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 22. juni 2016, kl. 08:23 (538 dager siden) @ runastav

Det var fine ord og bilder. Og Perk71, det er lavetten som betyr mest. Du er farlig god uansett hva slags skrot du holder i ;-)
Er det runastav som leder skjegglengdekonkurransen? Begge går ihvertfall rett i klassen Original :-)

Har prøvd å sjekke listene for å lete etter norgesrekorder, sammenholdt med NSUs oversikt på nettsiden. Her er det jeg har kommet frem til, kom gjerne med kommentarer om dette ikke stemmer.

Individuell:
Bakladet perkusjon O. - Willy Morten tangerte sin egen rekord på 93 poeng

Lagskyting:
18-lødig kammerlader - KBT med Henning Langnes, Eldar Gulli og Dagfinn Torp på 274 poeng, ny norsk rekord. Den gamle rekorden til samme klubb var på 270 (26.04.2016 Korsfløyta med samme mannskap i laget).

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av runastav, onsdag 22. juni 2016, kl. 09:47 (538 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for det JJ;-) Her er nokre fleire stemningsbilder.
Stanley, alltid like blid!
[image]
Kjell, alltid et samlingspunkt;-)
[image]

[image]

[image]
Norleif forteller noen visdoms ord til krutnarren:-)

[image]

[image]

[image]

[image]
Flotte våpen/kanon
[image]

[image]

Personlig bilde

av aho @, onsdag 22. juni 2016, kl. 10:30 (538 dager siden) @ runastav
redigert av aho, onsdag 22. juni 2016, kl. 10:36

Så ut som et flott stevne. Dessverre ble det ikke noe NM på meg i år pga jobb.
Men mine klubbkamerater i Hpk ordnet som forventet opp med flotte prestasjoner :-)
JJ har veldig rett i at Runar og Norleif er originaler, helt orginale:-)
Det er vel kjennetegnet på svartkrutt folket .

Alf J

Personlig bilde

av kjberg @, 1878 Hærland, onsdag 22. juni 2016, kl. 13:17 (538 dager siden) @ aho

Sitter her med en følelse av å ha vært med på noe helt perfekt i mine øyne. Det sørlandske gemytt gir meg noe hver gang jeg er her. NM ble avviklet helt perfekt også. Vil få takke alle dere som ga meg denne opplevelsen, umulig å nevne noen. Alle var jo der. Hilsen Kjellemann.

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, torsdag 23. juni 2016, kl. 13:45 (537 dager siden) @ kjberg

Lokalpressen snappet opp at vi var nede hos de blide der sør og fikk skutt litt:
[image]
takk for et vel gjennomført NM.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

RSS på tråd