Norsk fallblokk H.Larsen og H. Torgersen patent (Patronvåpen)

av FrankWS, torsdag 28. april 2016, kl. 09:54 (538 dager siden)

Jeg var så heldig å få kjøpt denne fallblokk børsa for litt siden. det er ei Fallblokk børse laget av H.Larsen , Drammen med en Halvor Torgersen, Christiania patent på kassa. Kalibret tror jeg er 12,17x44R. Skulle gjerne vist mere om denne børsa. Som antall produsert, er den Sjelden, verdi, ja det dere vet. Veit en del om H.Larsen så info om børsa er mest interesangt. Mvh Frank[image][image][image][image][image]

Personlig bilde

Norsk fallblokk H.Larsen og H. Torgersen patent

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 28. april 2016, kl. 12:02 (538 dager siden) @ FrankWS

Jeg har ingenting å bidra med, men det der var ei flott rifle!

--
Kammerherren

Personlig bilde

av Jon @, torsdag 28. april 2016, kl. 14:04 (538 dager siden) @ Kammerherren

Halvor og broren Ludvig Torgersen drev en ganske stor sportsforretning i Kristiania i Halvors navn, rundt 1890 overtok Ludvig denne og drev den videre og navnet ble endret. Åpenbart så må det ha vært god butikk og der finnes en del kataloger fra Ludvig tidlig på 1900tallet, både på jakt-, fiske-, sykkel- og sports utstyr.
Det virker som om Halvor drev videre mer som en slags grossist, han var åpenbart i bransjen videre. Børsa er nok laget mens han fremdeles drev butikken(?) Ikke så merkelig at det er H. Larsen som har laget den i Drammen eller på fabrikken i Belgia.

Under en annonse fra Halvor NJFF nr 1 1883

[image]

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 28. april 2016, kl. 20:53 (537 dager siden) @ Jon

Man kan se at det er her Ruger kanskje har hentet sitt design til sin No.1.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, torsdag 28. april 2016, kl. 22:50 (537 dager siden) @ Mr. Pitt

Stilig børse med påfallende likhet ja:-) Det var nok flere som tenkte i samme baner på den tiden. Ganske lik Holland og Woodward sin 1894 patent - i allefall utseendemessig.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, torsdag 28. april 2016, kl. 23:10 (537 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg har temmelig mange Larsenbørser, men denne i Torgersens patent kjenner jeg ikke fra før. Jeg antar at denne Torgersen-forretningen var starten på den som etterhvert ble liggende i Stortingsgaten ved Rosenkrantzgate og jeg har hatt flere Larsen tennstempelrifter som har vært merket med Torgersen. Såvidt jeg vet, produserte aldri Torgersen Sportsforretning våpen selv, men på 1800-tallet var det gjerne salgsstedet som fikk navn og by slått inn på pipen. Det jeg dermed er nysgjerrig på, er hvor Larsen stempelet står. Står det på pipen, kan dette indikere et pipeskifte og ikke at riflen er produsert av Larsen. På den annen side, hvem skulle ha produsert den?

Jeg har en "helt på tryne" RB med hurtiglader i form av en tilsvarende hevarm, den ruller bare hønen! Dette indikerer igjen at det sannsynligvis er Larsen som har produsert den. Mysterier er morsomt!

[image]

Kan du ikke skrive teksten akkurat som den står på pipen, det vil kunne si mye om mye.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av FrankWS, torsdag 28. april 2016, kl. 23:27 (537 dager siden) @ Trond

[image][image][image]

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 29. april 2016, kl. 00:53 (537 dager siden) @ FrankWS

Dette sier mye! Børsa er så godt som 100 % sikkert ikke produsert i Belgia. Den er sannsynligvis produsert i Drammen (eller har fått et pipeskifte der) og den er uansett antagelig drit sjelden! Den er, såvidt jeg kan se, overhode ikke nevnt i Drammen Museums årbok 1969-1973.

Så det litt, mulig negative, børsa er, etter all sannsynlighet, produsert etter 1887 ut fra merkingen, hvor lenge etter er umulig å si, men antagelig like etter. På den annen side, Christiania var navnet frem til 1877, først etter dette ble det Kristiania. Dette kan indikere at børsa er fra før 1877 (noe jeg riktignok sterkt betviler). Mysteriet er ikke på noen måte løst!

Verdi? Den er antagelig supersjelden, men det er faktisk de fleste av Larsen-børsene fra Drammen også. Jeg har en haug nummerert med serie # 1. I og med at det ikke er en Larsen konstruksjon, bare en antatt produksjon og muligens bare et pipeskifte, faller den på utsiden av en Larsen-samling. Den er ikke über-forseggjort med utskåret hjort med glassøyne, fet gravyre, snellert eller lignende som gjør den spesielt attraktiv. Men det har et mulig unikt design - hendelen på siden spenner tennstift/"hane"? Så hvem er da kjøpergruppen?

Jeg hadde nok kjøpt den, dog bare for en relativt billig penge. Det er ikke nok at et våpen er supersjeldent, når det ikke er viktig, kan dokumenteres, er beskrevet i litteraturen og inngår i et klart samlerområde. Denne riflen bommer dessverre på alt dette. Men gøy er den unektelig.

[image]

Jeg skal prøve å forklare.Bildet viser fem kostbare Larsen'er og en "billig". Ovenfra - en supersjelden tennstempelrifle for hylsepatron, tidlig og i fenomenalt velutstyrt stand med hjort med glassøyne i kolbehalsen - jeg har også en tidlig og enkel utgave av denne for papirpatron. 40-50 000.
De to neste, superutstyrte (snellert, utskjæring, gravyre etc.), superstand 20-30 000, selv om de er belgisk produserte.
Den neste - en überkomplisert perkusjons revolverrifle med gasstetning, antagelig den siste som ble laget med serie # 14 (alle er litt forskjellige). Dette er den gjeveste av alt fra Larsen - 100 000+ (legg merke til det ubrukelige bajonettfestet).
Dette er et uhyre primitivt revolvergevær, serie # 1. Superprimitivt, så stygg design at denne i seg selv er morsom, supersjelden, men omtalt i litteraturen. 50-70 000.
Så den siste. Høl i hodet konstruksjon. en RB-variant med sidesittende hane, antagelig helt unik (dustekonstruksjon!), ikke omtalt noe sted, men det er en 100 % ekte Larsen design og vil likevel inngå i en Larsensamling. Snaue kr 10 000.

Din er litt der den siste er. Temmelig unik, men ingen dokumentasjon, ikke beviselig produsert av Larsen og ikke designet av Larsen. Jeg har endel Schaus patent bolt action rifter produsert av Larsen. Jeg verdsetter disse til kr 5-6000 for sporting jaktrifler, kr 8-10 000 for helskjeftede jakt og skiveskytningsgeværer og kr 10-15 000 for supervariantene for skive- og papegøyeskytning med kannelerte piper og mye utskjæring (gjerne 8-9 kg tunge). Og dette er når de er i god stand!

Jeg liker ikke å verdsette våpen jeg ikke har sett, men riflen din er antagelig verdt godt under kr 10 000 etter min mening.

--

Trond

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 29. april 2016, kl. 05:45 (537 dager siden) @ Trond

Jeg har også en tennålsrifle stående med åttekantet løp, den eneste stemplingen jeg finner på denne er nr. 57.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av Jon @, fredag 29. april 2016, kl. 09:37 (537 dager siden) @ Mr. Pitt

Mulig denne kan kaste lys over mysteriet:

[image]

av FrankWS, fredag 29. april 2016, kl. 10:57 (537 dager siden) @ Jon

Takker alle for den infoen dere har gitt hittil. Håper på mye mere info og synspunkter på denne rifla. Spesielt siste fra Jon var meget informativt. Har forresten samme boken som det refereres fra, Men har helt glemt å sjekke der selv. :-) Angående kalibret på denne aner jeg det ikke, kan være 10,15 for alt jeg vet men selgeren antydet 12,17x44R. Skal måle løpet senere i dag. Var på et møte i NVS der nevnte en på at han mente at en samler i 1946 kjøpte opp mange våpen og senere skreiv en bok om gamle våpen. Var referert til denne rifla der, men den var så sjelden at han ikke hadde bilde av den da. Navnet som ble nevnt var Jon Sverre Dahl. Finner ikke ut noe på søk på navnet så jeg aner ikke om det stemmer.

av FrankWS, fredag 29. april 2016, kl. 13:02 (537 dager siden) @ FrankWS

[image]

av FrankWS, fredag 29. april 2016, kl. 13:44 (537 dager siden) @ FrankWS

Kan også opplyse at det står <<patent Halvor Torgersen & Co>> på fallblokk låsen som det refereres til fra Jon sitt innlegg. Målingen av løpet ble kun et ca. mål. Hadde mål på litt over 12 mellom riflingene også. Hva er da kalibret? Kan dette være våpenet som Godseier Chr P Mathisen på Linnerud hadde? Tydelig vis ble det laget få våpen av disse. Da er det i Hverfall patent beskrivelse samt info om denne børsa Trond, og da plutselig mere verdt?

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 29. april 2016, kl. 18:33 (536 dager siden) @ FrankWS

Det er langt på vei riktig det, når det gjelder verdi. Nå tror jeg riktignok at dette neppe var børsa til godseier Chr P Mathisen på Linnerud, dertil er den noe for enkel i utsmykning. En godseier kunne jo ikke bruke et våpen med almuens mangel på dekor. Artikkelen antyder at det var Hagen som ville prøveskyte, kanskje er dette et LH Hagen produsert våpen med en sekundær Larsen-pipe?

Dersom patentering-årstallet er 1885 og riflen på påskrevet patentert, indikerer dette at den nødvendigvis må ha vært produsert etter 1885. I 1886/87 tror jeg at Hans Larsen hadde mer enn nok med sine avviklinger, forviklinger og overdragelser til å gå igang med produksjon av noe nytt.

--

Trond

Personlig bilde

av Jon @, fredag 29. april 2016, kl. 19:02 (536 dager siden) @ Trond

Ja men der står "forbedring av" angående patenten. Så dermed kan der ha vært en tidligere modell som ble forbedret(?) Kaliberet kan også tyde på at rifla i tråden her er litt eldre enn 1885, ser man på tegningen så er det ei flaskehylse der, antar at det er 10,15x60,5R (?)
Jeg synes det er ei veldig artig rifle og tror nok at der er folk som vil bla opp en del for denne, norsk kulturhistorie, heldigvis samler jeg ikke våpen;-)

av JanS, lørdag 30. april 2016, kl. 01:52 (536 dager siden) @ Jon

Rifla er ei "original" Torgeresen rifle produsert etter 1885 hvor Larsens løp har blitt kjøpt/brukt på egenprodusert kasse med treverk. Larsen løp ble brukt på Torgersens første rifler. Har kassen/løpet nummer? Treverket har på 1900-tallet blitt sportifisert til halvstokk da det ble "in" og helstokk var "ut".

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 30. april 2016, kl. 07:19 (536 dager siden) @ JanS

Rifla er ei "original" Torgeresen rifle produsert etter 1885 hvor Larsens løp har blitt kjøpt/brukt på egenprodusert kasse med treverk.

Har du kildebelegg for å påstå dette? Eller er det en teori du har?

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av Jon @, lørdag 30. april 2016, kl. 11:31 (536 dager siden) @ Øyvind F.

Kan nevne at jeg fikk et par bilder av en tilsvarende rifle fra en venn av meg i går. Den skal være i 10,15 og har fullstokk, han har ikke mer info om den da han hadde tatt bilder i en annens samling. Så da finnes der minst en til. Mulig vi kan spole opp noe mer om denne på sikt.

av JanS, søndag 1. mai 2016, kl. 19:01 (534 dager siden) @ Jon

Øyvind F. etterlyser 30.4 kildebelegg for min setning:

" Rifla er ei "original" Torgeresen rifle produsert etter 1885 hvor Larsens løp har blitt kjøpt/brukt på egenprodusert kasse med treverk."

For den observante forumleser så finnes kildebelegget i den ovenforstående dokumentasjonen. Hvor finnes dette? Selv har jeg ikke denne type Torgersen rifle.

--

av FrankWS, søndag 1. mai 2016, kl. 19:34 (534 dager siden) @ JanS

Hverken kassa eller løpet har noe nr.
Når du skriver det er ei Original Torgersen børse, hva har det å si for F.eks samleverdien / Kulturhistoriske verdien?

Mvh Frank

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 1. mai 2016, kl. 20:50 (534 dager siden) @ JanS

For den observante forumleser så finnes kildebelegget i den ovenforstående dokumentasjonen. Hvor finnes dette? Selv har jeg ikke denne type Torgersen rifle.

Det var et vagt svar. Dersom det er bildene av våpenet du tenker på som dokumentasjon så er det altså dine egne teorier. Det er greit å vite og det bør du også opplyse de observante forumleserne om.

Legg gjerne inn et «sannsynligvis», «etter min mening», «det kan tenkes» osv. når du legger frem egne teorier (slik som andre forumbrukere gjør). Eller vis til kilder eller litteratur.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 1. mai 2016, kl. 22:20 (534 dager siden) @ Jon

Det hadde vært fint om du hadde lagt ut de bildene her, Jon.

--

Trond

Personlig bilde

av Jon @, søndag 1. mai 2016, kl. 23:39 (534 dager siden) @ Trond

Jo men det er ikke mine bilder og jeg vet ikke om våpenets eier ønsker at de skal gjøres offentlige.
Kan høre med fotografen ved høve.

av JanS, søndag 1. mai 2016, kl. 23:57 (534 dager siden) @ Trond

Jeg håper at FrankWS har hatt av stokk og kolbe og sjekket metallsidene som disse skjuler. Nummer på sivile rollingblokker sitter ofte på tangens venstre side. Hvis ingen bokstav eller nummer finnes så kan rifla være den eneste av sitt slag. Uheldigvis er rifla sportifisert med at halve framstokken er fjernet med skyvere, framre remfeste og horn nasebeslag. Bare bakre skyver finnes i sportsstokken. Kolben mangler bakre remfesteskrue og et hull kan observeres under på venstre side ved avtrekkeren. Ellers har metallet intet rust (indre løp kan ha) og treverket ser greit ut. Løpet har fått fjernet skyverholderne. På grunn av sportifiseringen er ikke rifla original som produsert og derfor brukte jeg hermetegn. Rifla forteller en brukshistorie over tid. Verdien er halvert av hva den kunne ha vært og jeg må si meg enig i Tronds estimat. Men hvis rifla kommer for salg så kan en høyere pris oppnås hvis der er flere budgivere. Når det gjelder våpen som dette så er våpenet selv den beste kilde. FrankWS av 28.4 er inne på noe, men glemmer en viktig ting. Trond har også gode poeng i sine bidrag, men kortslutter litt. Jon viser hva Jon Sverre Dahl hadde om detaljer vedrørende børsemakeren som er mer enn det som finnes i Hærmuseets oversikt av børsemakere. Jeg må gjenta hva Trond så riktig beskriver at rifla ikke finnes i Drammen museums årbok om Larsen som jeg fikk tak i året etter utgivelsen. Og til Øyvind og andre interesserte så håper jeg de klarer å analysere eller gjette seg til ritig svar. Tampen brenner og lykke til!

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 2. mai 2016, kl. 00:15 (534 dager siden) @ JanS

Jeg har ingen problemer med å høre at jeg muligens kortslutter, men vil gjerne vite når og hvordan jeg gjør det. Det er av kritikk man lærer...

--

Trond

av FrankWS, mandag 2. mai 2016, kl. 07:32 (534 dager siden) @ JanS

Har tatt av stokken , ingen nr under der. Har også prøvd å ta av kolben men den sitter fast uansett om skruen i kolbehalsen skrus ut. Tørr ikke bryte. Ser nå at boken blant pistolmakere og bøssemakere er skrevet av Jon Sverre Dahl. Det så jeg nå når jeg studerte boke mere nøye. Kan rifle være laget etter 28.4,1885 men før 1886? Og det er den ene rifla som Halvor torgersen laget med fallblokk?

av FrankWS, mandag 2. mai 2016, kl. 10:50 (534 dager siden) @ FrankWS

[image]

La meg tenke litt høyt. :-)

Det står i boka på siden som det er hentet et bilde fra lenger opp i et innlegg her følgende- Forbedring av Blokrifle datert 28.4.1885 Halvor Torgersen & co patent. Er det forbedring av Hans O Halvorsen Sveens forbedringsmodell av Remington låsen på 1880 tallet han tenker på da?? (Se bilde) Står noen sider foran H.Torgersen patent bildet i boka Blant pistolsmeder og bøssemakere

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 2. mai 2016, kl. 12:01 (534 dager siden) @ FrankWS

Den avbildede i boken har tilnærmet identisk mekanisme som den jeg viste litt tidligere i tråden - en Larsen fra siste halvpart av 1880-årene. Legger ved et litt forstørret bilde.

[image]

--

Trond

Personlig bilde

av Jon @, mandag 2. mai 2016, kl. 15:44 (533 dager siden) @ Trond

Rifla jeg nevnte tidligere er denne, vist i Jaktvåpenguiden 1999:

[image]

[image]

Som ser i teksten så har den vært eid av legendariske Robert Collett, sønn av Camilla. Han var en meget kjent naturforsker, professor, skribent og forfatter angående dyr og fugler. Der finnes flere bøker av ham samt mange artikler i vitenskapelige tidsskrifter. Han skrev sin første bok i 1869 og den siste i 1912 ett år før sin bortgang i 1913.

av JanS, mandag 2. mai 2016, kl. 22:56 (533 dager siden) @ Jon

FrankWS, før rustsprayens sugerøyr langs kolbens tre/metall overgang først på overside og deretter på underside. Pump forsiktig slik at olja får tid til å trekke ned i blandingen av rust/skitt og lakk som kanskje har bygget seg opp over tid etter at rifla ble sammensatt. La stå til neste dag og prøv og dra forsiktig med faste rikkedrag. Hvis fortsatt ingen framgang, gjenta rustløyser prosessen til neste dag. Etterpå renser du metallet for rust og smører/fetter før sammensetning slik at det er like fint de neste 100 år. Høyttenkningen din er den samme jeg hadde da jeg leste Jons av 29.4. Fortsett den analytiske tankebanen din og gjennomgå ditt første innlegg så kan du kanskje løyse "mysteriet" om rifla di selv.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 2. mai 2016, kl. 23:40 (533 dager siden) @ JanS

Dette har vært en svært interresant og lærerik tråd - spesielt takket være bidragene fra Jon og Trond. Flott at dere deler på en måte slik at vi mindrevitende også føler at vi klarer å henge med :ikkeverdig:

Personlig bilde

av Jon @, tirsdag 3. mai 2016, kl. 14:59 (533 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Fant litt mer historikk om Halvor. Han må ha vært en driftig kar, disponent i Nitroglyserin Compagniet fra 1887 til 1913 hvis boka om Norsk Sprengstofindustri 1865 - 1965 stemmer. I tillegg hadde han jobbet i samme 12år før det. se scan
Fant disse opplysningene først i Folketellingen 1900.
Vi må vel anta at han tidlig var ute av den daglige butikkdriften selv om butikken var i hans navn.
Ut ifra annonser fant jeg at navnet på butikken ble endret til Ludvig ved årsskiftet 1890 - 91.

[image]

av big 50 @, tirsdag 3. mai 2016, kl. 19:55 (532 dager siden) @ Jon

av JanS, onsdag 4. mai 2016, kl. 22:30 (531 dager siden) @ big 50

Runastavs nærbilder fra 2009 av låskasse med kantriss og enkel gravyre samt skruhull ligner veldig på ei Torgeresen rifle som eigeren påstod det var. Det er bare merkelig at den ikke er navnet, eller kan gravrust på løp/kasse tært bort alle rester? Vanligvis pleier deler av navn være leselig selv om metallet er nedpusset/slipt.

av FrankWS, torsdag 5. mai 2016, kl. 19:34 (530 dager siden) @ JanS

[image]. Kan dette være et merke? Står på løpet under stokken. Ser ut som X 1 får dessverre ikke av kolben.

av JanS, torsdag 5. mai 2016, kl. 23:04 (530 dager siden) @ FrankWS

Romertall 9 eller 11, alt etter hvilken vei man leser. Naturlig å lese fra munning og innover som på teksten på oversiden av løpet. Få en medhjelper til og holde i løpet mens du rykker i stokken. Jeg antar da at rustløserprosedyren har blitt foretatt flere ganger og at kolbeskrua er helt fjernet.

av Browning08, lørdag 7. mai 2016, kl. 12:01 (529 dager siden) @ JanS

Slike filte merker har jeg lurt mye på og noe av forklaringen har jeg fått fra ulike hold.

Enkelte arbeidere hos børsemakere hadde en praksis med å lage et merke med fil for å markere at de hadde gjort ferdig sin del av jobben, mens en kontrollør kanskje tok nok et drag med fila over det første merket når han hadde sett på saken. Dermed blir det en X Når så våpnet var ferdig på neste stasjon satte denne også en strek med ei fil ved siden av X'en.

Ellers kan slike merker også markere endringer, modifikasjoner og reparasjoner, f eks smergling av løp eller prøveskytinger, ref de mer kjente ordinære prøvemerkene på rekke og rad. Noe nyere skarpskyttergeværer har som kjent ofte denne merkingen.

Muligens et skudd i natten på akkurat denne børsa men dette kan være en forklaring på slike mystiske merkinger som man ellers ikke finner noen offisiell forklaring på..

av JanS, søndag 8. mai 2016, kl. 22:27 (527 dager siden) @ Browning08

For å finne ut hvilke merkinger kolben skjuler så sett låskassen i ei skruestikke med treklosser/skvettlappebiter fra lastebil for å unngå riper. Rikk forsiktig opp- og nedover samtidig som du drar bakover. Gummikølleslag bakover mot kolberyggen kan også hjelpe, men gå forsiktig og etappevis fram.

RSS på tråd