Personlig bilde

Gamle perkusjonspistoler (Identifisering)

av e-leon @, Fyllingsdalen, onsdag 5. oktober 2016, kl. 20:03 (321 dager siden)

Har 2 Pistoler som eg lurer på hva er for noe.
Den største har munning på 17,2 mm og den lille er ca 11,2mm i munningen.[image][image][image][image][image][image]

Gamle perkusjonspistoler

av festus @, onsdag 5. oktober 2016, kl. 23:37 (321 dager siden) @ e-leon

Hei! Den minste er en (sannsynligvis) belgisk pistol, populært kalt bondepistol eller reisepistol. De ble solgt i store mengder til selvforsvar. Den øverste mistenker jeg er satt sammen av litt forskjellige gamle deler. Noen av skruene ser veldig nye ut, og formen og tilpasningen på treverket har ikke de linjene jeg ville forventet av en original. Uansett morsomme pistoler. :-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Gamle perkusjonspistoler

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 6. oktober 2016, kl. 09:34 (321 dager siden) @ festus

Støtter festus her.
Den store kan muligens ha vært et gevær. Kolbefasongen tyder på at den er limt på/ombygd eller så er trolig hele stokken laget ny i sin tid. Tangen er veldig lang, på en pistol går den som regel ikke så langt bak.
Kan du ta et par gode bilder av stokken på den store for å se om det er spor etter skjøting av treverket?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Gamle perkusjonspistoler

av e-leon @, Fyllingsdalen, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 09:47 (316 dager siden) @ jæger justnæs

Ser ingen skjøt, men under kolbekapper er der en treskrue. legger ved bilder av avtreksstykket.
[image]

[image]

Gamle perkusjonspistoler

av festus @, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 17:05 (316 dager siden) @ e-leon

Dette ser veldig ut som en haglelås for meg. Tror nok den er satt sammen av diverse, ja.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

RSS på tråd