Personlig bilde

Eldre Norsk rifle? (Munnladning)

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 00:19 (347 dager siden)
redigert av krutnarr, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 00:29

Hei.
I dag kom det ei fin lita rifle i posten. Den ser ivertfall svært gammel ut med masse patina. Det hele er overøset med klarlakk så det er litt å ta tak i ;-)

Litt bilder:

[image]

[image]

Låsen er bygget om til perkusjon:

[image]

Løpet er merket med A.S.S.B og tallet 1714. Er dette muligens militær merking og årstall?

[image]

Kolben har lapprom med lokk.

[image]

I ladestokkanalen fant jeg rester etter brukket ladestokk. På enden av den var en hjemmesmidd orm. Et herlig funn i mine øyer :-D

[image]

[image]

Tuppen består av et lite puslespill av trebiter som trenger litt hjelp for å holde sammen. Nasebeslag i horn er helt og fint.

[image]

[image]

Til slutt et dårlig bilde fra innvortes. Det er rifler tilstede, men det mangler litt på puss.

[image]

Er det noen som har formening om hva dette er for ei bøsse? Norsk/Norskbrukt? Sivil eller militær?

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Eldre Norsk rifle?

av FrankWS, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 08:51 (347 dager siden) @ krutnarr

[image][image]. Ladestav som jeg har. Den var med i en børse jeg kjøpte. Fine å artige, men vet ikke så mye om de. Denne er hel å fin.

Eldre Norsk rifle?

av festus @, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 17:10 (347 dager siden) @ krutnarr

Fader'n (Huntdoc) har en som ligner veldig, smidd av en bygdesmed i Sigdal. Jeg tror børsa di er sivil. Merkingen ser ikke militær ut for meg, jeg tipper det er initialer á la "Asbjørn SveinsSønn Bråten". Morsom børse!

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 23:27 (347 dager siden) @ festus
redigert av krutnarr, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 23:31

Fin orm FrankWS, Gøy med litt gammel smikunst ;-)

Tror du har rett festus. Har nå fjernet et tykt lag med klarlakk på metalldelene. Det har ikke dukket opp noen flere merker. Eller...ivertfall ikke noe som lar seg tolke som merker. Hakk og riper er det i haugevis ;-) Låsen ble som ny etter rengjøring. Stram og fin i alle hakk. Det gjenstår mye, men tror at denne 1700-talls bøssa ennå ikke har bjeffet sitt siste bjeff. :-D

Eksempel på "tvetydige" hakk/merker:
[image]

Trodde først det kunne være Kronborgs fire trekanter i en sirkel, men tror heller det er merker fra verktøy el. Sånne er det mange av ;-)

--

Eldre Norsk rifle?

av festus @, tirsdag 11. oktober 2016, kl. 23:52 (347 dager siden) @ krutnarr

Fader'ns er virkelig påfallende lik etter hva jeg minnes, og også sauset godt inn med klarlakk. Skal se om jeg får tatt bilde av den en gang. En morsom detalj med den er at den har en "knekk" i riflinga i midten. Sannsynligvis har de ikke hatt verktøy til å rifle et så langt løp, og har måttet gjøre det fra begge ender.

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 14. oktober 2016, kl. 22:45 (344 dager siden) @ festus

Dette ser for meg ut til antagelig å være en sivil svenske. Skjæringen i stokken stemmer veldig godt overens med et par svensker som jeg har og jeg har ikke sett dette i "dokumenterte nordmenn".

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 15. oktober 2016, kl. 20:11 (343 dager siden) @ Trond

Hei.
Den er muligens svensk, men kan egentlig ikke se heilt hvorfor? Ser mann på baksiktet så er det typisk eldre Norsk sikte med "høye" jernsider og bly på tvers av løpet som det er satt skurhakk i. Dette siktet ser mann ofte på kassepiper og den vellkjente "makalausa" (Uten klaffen ;-))
Kan du beskrive nærmere hva som sier "svensk" på mi Trond?

--

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 15. oktober 2016, kl. 22:43 (343 dager siden) @ krutnarr

Plasseringen av nettskjæringen på forskjeftet samt at den er så kort i kolbehalsen.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Eldre Norsk rifle?

av JanS, lørdag 15. oktober 2016, kl. 23:27 (343 dager siden) @ krutnarr

Dette er en sivil jaktrifle fra 1850-tallet. Bygdesmeden A.S.S.B satte sine intialer på løpet da rifla var ferdig perkusjonert med ny stokk og eldre jernbeslag og løp. Årstallet 1714 ser ut for meg å være fra forrige omgjøring til flintlås. Kolbekappeombrettet kan være samtidig med stokken. Avtrekkeren virker veldig kort til avtrekkerbøylen. Den har fått 1700 tallkrøllen som hang igjen på sivile perkusjonsomgjøringer. Kortheten kan skyldes at den er samtidig med 1714. Så til nasjonalitet. Ved studie av bildene og før lesing av svar, så tenkte jeg svenskt. Dermed må jeg helle til Tronds tolking. Nå har jeg ikke foran meg John S. Dahls artikkel om kjente norske bygdesmeder i Hærmuseets årbok og hans siste bok. Men hvis ikke bokstavene finnes her, så stiller svensken sterkt. Historikken om rifla er også viktig hvis man har den. Vi vet at mange svensker ble tatt inn landet og solgt som norske. "Våpenhandlere" med kort vei over kjølen utnyttet knapphet med høy pris. Kvaliteten er vanligvis veldig god på svenskevåpna og de finnes i store antall. Men hva er munningsdiameter, låsblikklengde? Det hadde også vært fint med flere detaljbilder av alle jernbeslag og et bilde med avtatt hane.

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 16. oktober 2016, kl. 10:18 (342 dager siden) @ JanS
redigert av krutnarr, søndag 16. oktober 2016, kl. 10:32

Dette er en sivil jaktrifle fra 1850-talle.
Hva er munningsdiameter, låsblikklengde? Det hadde også vært fint med flere detaljbilder av alle jernbeslag og et bilde med avtatt hane.

Hei.
Takk for fine svar Trond og JanS
Her er noen flere bilder som kanskje kan hjelpe litt.
Låseblikket er 140mm langt. Det har spor etter enkel gravyre på bakre spiss. Det er dessverre svært nedpusset. Noe som kom tydelig frem etter lakkfjerning med rødsprit og tålmodighet ;-)
[image]

Bøssas eneste rørken (de to andre mangler)

[image]

Kolbekappa er svært tynn, bøyd over kolben og festet med tre innfelte skruer.

[image]

Side"blikk" består av to små dråpeformet plater. Skruene til låsen i sidene av disse.
(Fremste plate og skrue er nylaget av meg)

[image]

Skuret som nevnt tidligere. Det har H-form med blyskur.

[image]

Kornet er i messing og det dukket opp et nedfilt et da lakken på løpet ble vasket vekk.

[image]

--

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 16. oktober 2016, kl. 11:45 (342 dager siden) @ krutnarr

Glemte å nevne at kaliberet/løpsdiameter er ca .50. Den er svært slitt de siste 2-3 cm i løpsmunningen.

--

Eldre Norsk rifle?

av JanS, søndag 16. oktober 2016, kl. 23:53 (342 dager siden) @ krutnarr

Ved gjennomgang av bildene på ny og nevnte merkelige korte avtrekker så skyldes det at bygdesmeden har satt låsen for høyt i kolben slik at avstanden fra underkant av låsblikk til avtekkerbøyle blir ca hele 1 cm. Med oppgitt låsblikklengde på 14 cm så er M/1769 låsen med 14,5 cm det nærmeste, men dette er kort sivil lås. Siden rifla er jernfesta så hvis militær DN så er låsblikket lengre enn på DN messingfesta hvor låsblikket er 18cm på M/1748. Vanligvis øker låsblikklengde med alder og låsen blir kraftigere. Tilleggsbildene viste også at 1714 frontsiktet i messing hadde blitt filt av og flyttet fram ved perkusjonering. Baksiktet er ikke av kassepipetype, men mer rettvinkla U-form på lang kile. Sideblikkets todeling viser at det har blitt kappet for tilpassing av perkusjonslåsen. Nevnte enkle gravyre tilsier også sivilt. Leddiklokket er av en kort type som jeg ikke har sett før, men passer til Tronds nevnte korte svenske kolbehals. Jeg får bare håpe at du ikke har gitt for mye for rifla siden du tror-trodde at den er/var norsk. Men det er godt å vite at du er ikke alene om å ha gått i svenskefella.

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 17. oktober 2016, kl. 00:24 (341 dager siden) @ JanS
redigert av krutnarr, mandag 17. oktober 2016, kl. 00:28

Jeg får bare håpe at du ikke har gitt for mye for rifla siden du tror-trodde at den er/var norsk. Men det er godt å vite at du er ikke alene om å ha gått i svenskefella.

Hei,
Takk for godt og informativt svar. :-)
For å begynne med prisen så var den særdeles overkommelig. Her snakker vi om noen få hundrelapper ;-) At den muligens er svensk er helt ok. Den er jo fortsatt skytbar:-D
Når du nevner stor avtrekkerbøyle i forhold til avtrekker så trodde jeg det av og til ble laget slik for å lettere kunne bruke rifla om vinteren med votter/hansker?
Det er jo dessverre umulig å henvise til noen kilder regner jeg med, så da blir jo nasjonaliteten kun kvalifisert gjetting. Der har du bidrat godt JanS. Takk igjen for det.
Skal bli morro å se bilder av Huntdoc si som festus skrev om over her. Alle opplysninger er velkommen uansett :clap:

--

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 21. oktober 2016, kl. 00:29 (337 dager siden) @ krutnarr
redigert av krutnarr, fredag 21. oktober 2016, kl. 00:41

Hei.
Da er rifla restaurert.
Fiksa tuppen ved å lime sammen alle bitene som var der fra før. Det skal jo ikke se nytt ut ;-)
[image]

Skjøtet også inn ny stokk på restene av den gamle ladestokkbiten jeg fant inni ladestokkanalen.
[image]

[image]

Fedig resultat uten å herpe for mye opp i gamel patina.
[image]

PS. Jeg tror fortsatt bøssa kan være Norsk. Har sett i en haug med bøker og finner ingen sammenheng med verken kort hals eller spesiell nettskjæring og Svensk. Det at avtrekkeren er kort kommer av at platen den er festet i blir trukket ca 1 cm opp mot låsen etter krymping av treverket. Skruen i tangen trekker den opp. Gjør ikke noe med dette da den fungerer fint.

Helt til slutt så har jeg et par spørsmål til. Hvorfor mener dere at denne bøssa har fått ny stokk? Kan det ikke være den opprinnelige stokken fra flintperioden som står på bøssa? Kan ikke sideblikket alltid ha vært todelt? Den er jo sivil?

Bare lurer jeg ;-)

--

Eldre Norsk rifle?

av festus @, lørdag 22. oktober 2016, kl. 20:29 (336 dager siden) @ krutnarr

Skal bli morro å se bilder av Huntdoc si som festus skrev om over her.

Her er bildene. Noen forskjeller er det, men også en del likheter.

Lengden er 120 cm, løpet er 82.

[image]

Munningen er ujevn for å si det mildt, men måler ca. 12,2 mm på topp av bommene og ca. 13,3 mm i mellom. Den er beinriflet, uten vridning.

[image]

Opp ned som vanlig... :klohode:

Den mangler leddik og nettskjæring, men er sauset godt inn i gulvlakk.

[image]

Låsen er ex-flint, sannsynligvis en pistollås etter størrelsen å dømme.

[image]

[image]

Siktet er av samme type, men med messingskur, ikke bly.

[image]

Samme løsning på sidebeslagene.

[image]

Sivil kolbekappe i messing.

[image]

Original hornavslutning. Ny ladestokk.

[image]

Sivile(?) rørken.

[image]

Avtrekkerbøyle

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av krutnarr ⌂, Søgne, søndag 23. oktober 2016, kl. 01:26 (335 dager siden) @ festus

Her er bildene. Noen forskjeller er det, men også en del likheter.

Tusen takk for fine bilder. Jeg kan rett å slett ikke skjønne hvorfor min skal være svensk eller det er vell heller liten forskjell som ikke er konsekvent mellom de to landene.

Lengden er 120 cm, løpet er 82.

Min har lengde 132 cm og 94 cm løp

Siktet er av samme type, men med messingskur, ikke bly.

Gøy sikte. Ser at det har mange likhetstrekk.

Samme løsning på sidebeslagene.

Konseptet er det samme. Litt "motepreget" fra den tiden?

Sivil kolbekappe i messing.

Det er kansje det som er største forskjellen. Min er jernfestet over det hele. Messing er vell noe "yngre"?

Original hornavslutning. Ny ladestokk.

Horn er påkrevd ;-) Ladestokk er forbruksvare :-D

Sivile(?) rørken.

Ser sivil ut og Norsk ;-)

Avtrekkerbøyle

Er litt nyere i utførelse med et bedre håndgrep.

--

Eldre Norsk rifle?

av Huntdoc, mandag 24. oktober 2016, kl. 00:08 (334 dager siden) @ krutnarr

Ares oldefar kalte våpnet ei fuglerifle.Jeg husker han satt ved svartovnen og smeltet bly i ei stor spiseskjed (som de sikkert spiste med etter vask)Støpte i ei kuleform som ga tilnærmet runde kuler og ladet med brunt jaktkrudt.Tiur kunne felles stort sett hele året,og kjøttet blei spedd ut til kjøttkaker.Jeg er blitt fortalt av bestefar at børsa er laget av en bygdesmed i Sigdal,men kan hebde bare satt sammen der av deler?At riflene er rette (beine) er vel litt uvanlig?Huntdoc

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 25. oktober 2016, kl. 13:38 (333 dager siden) @ Huntdoc

En fin historie til ei flott rifle :clap:
Rettrifla våpen var vell datidens kombivåpen? Billigere å lage kun et løp og kunne brukes til hagel og kule. I Sverige var det også regler at det skulle være rifler i løpet for å skyte hjortevillt har jeg hørt noen si.

Sjøl har jeg et par Norske rettrifla rifler. Om det er sjeldent/uvanlig vet jeg ikke.

--

Personlig bilde

Eldre Norsk rifle?

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, tirsdag 25. oktober 2016, kl. 20:40 (333 dager siden) @ krutnarr
redigert av jrr50, tirsdag 25. oktober 2016, kl. 20:43

Stemmer det Kruttnarr , i 1880 årene kom det ved lov i Sverige at elg kun kunne skytes med løp som hadde rifling ,
Men ingen hadde spesifisert twist ,:-)
Og de fleste jakta for matauk og skjøt det de kom over , rundkule for store dyr , haggel for små og flygende,/små dyr i bevegelse .
Man gikk gjerne ut etter elgen , men kom en ikke over den , var jo en tiur eller orrhane og velkommen på matbordet i torpet.

Dermed kom husqvarna som første mann ut med de berømte rettrifla løpene , dermed var lovens bokstav oppfylt og det var fremdeles mulig og skyte haggel også , for med twist hadde det nok blitt en rar og særdeles raskt økende spredning ved haggel skudd.
Og for en "torpare" som stort sett hadde. Bare råd til ei børse var det en super løsning . Og husqvarna og de andre produsentene fikk ,beholde sine både hagle og rundkule skytende kunder .:-)
Så en genial vri ,for og være praktisk og fremdeles kunne bruke børsene til både fugl og storvilt ,de rettriflede løpene .
Det ble jo både laget i munnlader versjoner , men flest er vel rettrifla rolling block børser tror jeg ,men også flere dobbeløpere har dette , da tenker jeg på både husqvarna mod 17-20 s/s dobbeløpere .
Som kom jo i 12mm og bade glatt og rettrifla løp i 20g og 16 g
og noen i 20 g på begge med rettrifla på ene og med twist på det andre
Og sikkert andre variasjoner og calibre også.

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd