DkN- nedkorta "ett eller annet" (Identifisering)

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 13. oktober 2016, kl. 12:49 (427 dager siden)
redigert av krutnarr, torsdag 13. oktober 2016, kl. 12:58

Hei
Har fått ei lita bøsse med store mangle, men hva har det vært?
Ser ut til at det er en nedkortet dansk muskett som er perkusjonert i Norge. De delene som finnes er nummerlike.
Enden av nedkortet stokk er beslått med metall. Noen som har sett noe liknende? Er dette en kjent omgjøring? Har lyst til å restaurere den tilbake til perkusjoneringen, men hva gjør jeg med stokken? Lar det være sånn eller lage "karabin" av den?

Det hang på en lapp med betegnelsen "M-1845 kort" Er det noe?

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

DkN- nedkorta "ett eller annet"

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 13. oktober 2016, kl. 15:25 (427 dager siden) @ krutnarr

Den var lettere isundplukket og nedkortet, gitt.
Når alle låsens deler og avtrekker mangler, fortreet er kappet og påsatt ei hylse(?) - og muligens pipa kappet enda mer nylig - så tenker jeg: Kan det ha vært et fektegevær på en gang i tiden?
Spennende å høre hva de vise sier.

Edit: Bilde fra digitalmuseum.no:
[image]

"Beskrivelse
Fektegevær opprinnelig infanterigevær Modell 1750-1755.
Ombygget til fektegevær ca 1880-1900.
Låsblikk og sideblikk bevart. Geværet ble ombygget til perkusjon i 1841.
Låsblikk avrundet i forkant og spisst i bakkant.
Alle beslag i messing
Trekolbe avkortet ved midtre rørken og påmontert et jernblikkbeslag.
Rund pipe med åttekantet kammerstykke.
Pipen er påsatt en døllebajonett som igjen er påsatt en lærkule.
Døllebajonetten merket med K C No 83. Bajonetten har nr 2519
Fektgeværet er svartmalt.
Forsvarsmuseet hadde til hensikt å destruere dette fektegeværet."

Lenke

--
Best når det smeller!

av Tinytim @, torsdag 13. oktober 2016, kl. 16:03 (427 dager siden) @ krutnarr

Utfra merkinga så ser det ut til at den har vært innom marinen en gang,men det kan være mens den var med flintlås.

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 13. oktober 2016, kl. 19:26 (426 dager siden) @ Tinytim

Hei.
Se det jæger. Tror du kan ha rett her :-)
Den på bilde fra Digitalmuseet er jo helt lik. Min er nok bare skadet litt ekstra mye i tuppen. Den ser heilt herpa ut der ;-)
Da trenger jeg jo ikke restaurere noe som helst. Den skal jo være slik :-D Må kansje kjøpe meg en hylsebajonett med 24mm hull så kan det fektes på banen. :duell:
Den passer ypperlig til fektesablene mine
[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av JanS, torsdag 13. oktober 2016, kl. 20:45 (426 dager siden) @ krutnarr

Det kraftige løpsbandet bekrefter en muskett/fektegeværrest, M1774/1841 hvor støtfjærsystemet med svart gummikule fra Kongsberg mangler. Løpet ser ut til å være avkappa siden det er bare halvparten av løpslengden vist på digitalmuseums M/1750-55/1841 versjonen. Vanligvis skal det være to hull ved munningen av løpet hvor støtfjærsystemet festes til løpet med to skruer. DN flint/perk. musketter ble omdannet og strippet. Bare bakre del av kolbe med kappe, låsblikk og sideblikk ble beholdt. Mange pekefingre ble avrevet under øvelse grunnet avtrekkerbøylen. På www.kvf.no under rifler/musketter kan du se Kongsbergs M/1951 versjonen som var en sikrere variant. Før sistnevnte modell så ble europeiske geværer fra 1. VK innkjøpt og omdannet siden det tok slutt på DN musketter. Offiserens/instruktørs fektevariant var DN musketter med kolbeskjæringene beholdt og med større støtkuler av annet materiale og farge. De første DN fektevariantene var vanlige modeller med fektevariantdøllebajonetten med en "påsveist" plate polstret med en hestehår/lær/skinnpute. Derfra ble fektegeværene strippet mer og mer og man endte opp med M/1951-modellen. Digitalmuseumsvarianten påsatt døllebajonetten er ikke korrekt.

RSS på tråd