Info svenske flintlåsgeværer (Våpensamling)

av Fanejunker, tirsdag 1. november 2016, kl. 21:11 (407 dager siden)

Kan noen hjelpe meg meg med å finner mer informasjon om svenske flintlåsgeværer? Finnes det nyere og enklere
tilgjengelig bøker/kilder enn Josef Alms Arméns Eldhandvapen förr och nu fra 1953?

Er spesiellt interessert i mer info om forskjeller, bruk og antall for følgende:

m1815
m1815 diverse reparasjons modeller
m1815-20 i to varianter med sabel og døllebajonett
m1815-26
m1826

Takk!

Info svenske flintlåsgeværer

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 2. november 2016, kl. 10:06 (407 dager siden) @ Fanejunker

Godt spørsmål.
Statens Försvarshistoriska Museer hadde tidligere en rimelig god oversikt men den forsvant for ett års tid siden eller mer. Det eneste jeg kommer på er å bruke søkefunksjonen på digitamuseum.se som et alternativ.
Du er klar over at det også skal finnes en M/1826-38? Jeg mener å lese at den eneste forskjellen er 38-siktet som også finnes på M/1815-38-muskettene (eller gevär som de benevnes i boka til Alm).

--
Best når det smeller!

av Eyeflow ⌂, Rælingen, onsdag 2. november 2016, kl. 15:15 (407 dager siden) @ jæger justnæs

prøv å søke etter Statens Försvarshistoriska Museer på denne siden, https://archive.org/web/

--
/
mats

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 2. november 2016, kl. 15:45 (407 dager siden) @ Eyeflow

Genialt, Eyeflow!
Da jeg klippet inn lenken jeg hadde lagret kom jeg til denne oversikten over Gevär. Klikkbar meny til venstre for andre våpentyper :-)

--
Best når det smeller!

av Fanejunker, onsdag 2. november 2016, kl. 18:29 (406 dager siden) @ jæger justnæs
redigert av Fanejunker, onsdag 2. november 2016, kl. 18:42

Veldig bra! Nå har jeg arkivert sidene på Mac,en så de ikke skal forsvinne for meg!
Savner fortsatt mer info om antall produsert og hvor og hvordan de forskjellige modellene ble
brukt, men dette er en bra oversikt over de forskjellige modellene.

Har sett på auksjonssider og sidene til Holmbäck ser jeg en variant som er m/1826 men jeg
finner den ikke på sidene? Hvordan kommer den inn i sammenhengen?

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 2. november 2016, kl. 20:37 (406 dager siden) @ Fanejunker

Du skulle absolutt hatt boka til Alm. Jeg har ikke klart å finne den tilgjengelig på nett. Men det siste innlegget i denne tråden har teksten som beskriver blant annet M/1826.

--
Best når det smeller!

av sigbbred @, Nordmøre, fredag 4. november 2016, kl. 09:12 (405 dager siden) @ jæger justnæs

Fikk tak i noen av bøkene til Josef Alm via antikvariat.net.

http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post

RSS på tråd