Gamle våpen (Identifisering)

av Iselin, mandag 19. desember 2016, kl. 14:38 (303 dager siden)
redigert av Iselin, mandag 19. desember 2016, kl. 14:42

Fikk et par gamle våpen for noen år siden av min tante. Hun hadde det antakeligvis fra sin far, tror jeg. Det er en sideligger og en enkeltløper, begge to Husqvarna.

Tar sideliggeren først.
[image]

Det er i hvert fall perkusjonslås, som såvidt jeg kan se er fuksjonable. Jeg vet ikke om de er blitt plombert, kanskje noen kan svare på hvordan jeg kan se det?
[image]

Noe forskjefte er det ikke, men det er mulig å skille løp og kolbe uten problemer. Det er full av gammel olje med litt annen gunk i, men delene glir knirkefritt fra hverandre
[image]

På toppen, mellom løpene er det gravert inn Husqvarna Vapenfabrik
[image]

Serienummer er det også, og litt annen merking. Her fra undersiden av løpene. Serienummeret er 56689, som går igjen på alle delene. Ellers står det 80 på det ene løpet, vis a vis serienummer, og A og K rett ved siden av hverandre på låsen. Det står også Sandvik og Husqvarna på samme løpet som serienummeret er på.
[image]

Samme serienummeret på underbeslaget også, og synes også såvidt på låsearmen. I tillegg står det 20 rett til venstre for serienummeret.
[image]

Over til enkeltløperen, som kanskje ikke er en enkeltløper?
[image]

Her er det også Husqvarna Vapenfabrik, noe slitnere enn på sideliggeren
[image]

Kolben har kinnstøtte, og pistolgrepet er pent skjært.
[image]

Her er låskassa lukket
[image]

Og åpen. Det er bare hullet i midten som har tennstift. Det andre er tomt
[image]

Forsiktet har detaljer i messing
[image]

Baksiktet er justerbart. Flappen som ligger nede står det 600 på, noe jeg tolker som meter. Den lille flappen klarer jeg ikke å legge ned, så jeg kan ikke se hva som står på den.
[image]

Jeg er i første omgang bare ute etter å vite hva dette er for noe. Jeg har googlet litt og funnet svar jeg tror kan være ganske riktige, men jeg er ingen ekspert, derfor vil jeg gjerne dobbeltsjekke. Eventuell verdi kommer i andre omgang. Er noen sikre i sin sak må de gjerne komme med en taksering, men våpnene skal uansett ikke selges, så det er ikke så viktig for meg.

Takk på forhånd for svar
Iselin

Personlig bilde

Gamle våpen

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 19. desember 2016, kl. 15:04 (302 dager siden) @ Iselin

Det er nok ikke noen perkusjonslås på dobbeltløperen. Dette er en hanehagle med Lefaucheuz mekanisme for å kunne lade den (med patroner). Såfremt ingen har begått rare ting med den, vil du kunne se tennstifthullene på det sjette bildet ditt (eller, rettere sagt, om du ser på den i bedre lyst enn det på bildet.

Det andre er en Remington, veldig lik M1867, men antagelig i sivil utgave.

På grunn av tilstanden, er jeg redd for at verdien av disse er meget beskjeden.

Jeg tviler på at noen av disse er registreringspliktige ut fra dagens våpenforskrift.'

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Gamle våpen

av Iselin, mandag 19. desember 2016, kl. 15:14 (302 dager siden) @ Trond

Da hadde jeg i hvert fall rett i mine antagelser om rifla. Vet du hvillken modellbetegnelse hagla har da?

Personlig bilde

Gamle våpen

av G.Larson, mandag 19. desember 2016, kl. 15:17 (302 dager siden) @ Trond

Det andre er en Remington, veldig lik M1867, men antagelig i sivil utgave.

Har de sivile remingtonene også kommet som randtent? Ser jo på ene bildet at den en gang har vært randtent.

--
Ståle B.

Personlig bilde

Gamle våpen

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 19. desember 2016, kl. 15:29 (302 dager siden) @ G.Larson

Hagla er vel en Husqvarna Modell 20 produsert i 1908, etter serienummeret å dømme.

Se: http://www.skydevaaben.com/hvasno/info.xml og http://www.skydevaaben.com/husqvarna/model20/info.xml

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Gamle våpen

av Iselin, mandag 19. desember 2016, kl. 15:33 (302 dager siden) @ Øyvind F.

Flott, da har jeg fått bekreftet det jeg trodde selv.

Personlig bilde

Gamle våpen

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, mandag 19. desember 2016, kl. 19:04 (302 dager siden) @ Iselin
redigert av jrr50, mandag 19. desember 2016, kl. 19:32

Lurer bare på en ting ang den M1867 remingtonen ,som du sier er ei rifle ,
er det glatt løp her ,i denne?
det er bare og se igjennom , om der er rifling , for når jeg ser på kammerkanten , synes jeg den virker vel stor til rifle og være , .det vanlige kaliberet i disse var 12,17*44 og da er de 13-14 mm bak i kammeret ,
Denne virker mye større har hatt endel av disse og det er mye mer gods rundt et rifle kammer mener jeg .

Hvis den er glatt løpet er den borret opp til hagle ,enten cal 28- eller 24 eller noen var og i 20 og da måler den ca16-18/19mm bak i kammer kant ) ikke det ytterste sporet , i kammer som er rim kant , men selve kammeret dvs ca 1-2 mm innafor ytterste kant ,
og til og med rundt 45/50 - 65mm inn i løpet , som er der selve løpet starter og patron kammeret slutter , det er litt varierende fra kaliber til kaliber hvor langt inn det er ) som utrolig mange av disse M1867 riflene er gjort med når de begynte og bli slitte i løpet eller av annen grunn , men utrolig mange ende sin tid som rifle slik .

, det kan og vere en rifling som er rett , de er også i 28 eller 24 evt 20 g som hagle kaliberene heter .
Ser bak på sluttstykket på denne den har vert rifle opprinnelig iallefall .

(De kom og som fabrikk produserte hagler nesten like men de som har vert oppborret er det disse tre som gjelder , for det er ikke gods til større , Det minste er 28 og største er 20 , de som kom som hagler orginalt hadde 16 og 12 også som er ennå større )

Dvs er den med rett rifling i løpet og ikke vridd(twist ) da er det fremdeles ei hagle men endel av disse fra husqvarna kom med rett rifling så man kunne skyte rundkule på elgjakt, .
Det kom en lov der borte i Sverige i 1880 åra en gang som sa at man måtte ha riflet løp for elgjakt , men de omgikk loven og lagde rett rifling så de husmennene som ofte jaktet både elg og fugl med samme børse , ennå kunne skyte hagl, det er jo rifler , men de har svert lite stabiliserende effekt på ei kule slik som en vridd rifling har ,og som loven var tenkt for og gjelde , for og bedre treff prosenten og få ned skade skyting ,

Så du må se i løpet er det rette rifler , rett ut uten vridning er det ei rettriflet hagle som kan skyte rundkuler , er det vridd rifling er det ei rifle men da er den i et digert kaliber, , er det glatt løp er det ei rifle borret opp til ordinær hagle ,med fremdeles rifle sikte på .

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd