Colt revolver (Identifisering)

av Rittmester, fredag 13. januar 2017, kl. 14:33 (333 dager siden)
redigert av Rittmester, fredag 13. januar 2017, kl. 14:40

En bekjent av meg har arvet denne revolveren og har spurt meg om hva dette er. Jeg er jo mer på DkN Flintlås og perkusjon så dette er litt utenfor mitt område. Det er jo mange her inne som vet litt om slikt. Det jeg kan lese er: Colt PT FA MFG Hartford CT. Cal 38. Pat. 1871. serienummeret er 5 sifret og begynner på 26. Den er svært pen og ingen rust verken i tønne eller i løp. Det er en Dobbel Action. Er dette en antikk revolver, eller er det en nyere kopi. Den ser så fin ut at jeg mistenker at den er restaurert, også fordi den har en blånert hane, selv om resten er forkrommet. Hva kan verdien av en slik være. Fint om noen av dere kan hjelpe meg. [image]

Personlig bilde

Colt revolver

av Mike Sierra @, fredag 13. januar 2017, kl. 15:38 (333 dager siden) @ Rittmester
redigert av Mike Sierra, fredag 13. januar 2017, kl. 15:42

Colt revolver

av Old Colt @, fredag 13. januar 2017, kl. 17:43 (333 dager siden) @ Rittmester

Det meste står i linkene som Mike nevnte.

Disse er notorisk kjent for å være temmelig "fintfølende". De er lett å ødelegge, eller få ut av timing, så de bør opereres minst mulig. De er IKKE enkle å jobbe med... (Trust me; I know! ;-))

Jeg tror du har rett i at den er pusset opp. Noen av kantene/hjørnene ser ut til å være pusset litt "runde". Hvordan er kaliber-angivelsen på venstre side av løpet? Ser du alle patentdatoene på nedre, venstre del av ramma?

I god, original stand går disse for 8 - 15.000 kroner når de er produsert før 1890. Re-fornikling er ikke nødvendigvis noe som øker verdien... Det positive er at denne er uten ejektor, noe som kan øke verdien med 10 - 15%. Jeg har også sett mer slitne eksemplarer, ofte med mekaniske problemer, gå for 4 - 6.000 kroner.

Colt revolver

av Rittmester, fredag 13. januar 2017, kl. 19:25 (333 dager siden) @ Old Colt

Det er 3 pantent angivelser, 1871, 1874 og 1875. Dette kommer klart og tydelig frem. Kaliberangivelsen kommer frem på avtrekkerbøylen. Den er Nummerlik over det hele og all skrift er klar og tydelig.

Colt revolver

av Old Colt @, lørdag 14. januar 2017, kl. 11:31 (332 dager siden) @ Rittmester

Flott! Siden alle patentdatoene er der er den ikke pusset i hjel... :-)

Men fra 1880 og utover ble kaliberet også angitt på venstre side av løpet; først som en etsning, etter hvert som en "roll die marking". Siden denne er fra 1880 kan den ha vært levert uten merking; alternativt forsvant den svake etsningen ved en opp-pussing. Serienummer ved begynnelsen av 1880 var ca. 19000, det siste var ca. 28000.

Morsomt våpen, stell pent med den! Nok av fargerike karakterer fra Det Gamle Vesten som bar rundt på disse... I tillegg ble de brukt av f.eks American Express sine kurerer. (Jeg har en av de, med kvitteringsboka intakt...)

Colt revolver

av Rittmester, lørdag 14. januar 2017, kl. 19:59 (332 dager siden) @ Old Colt

Kan ikke se noen merkinger på sidene av løpet. Er usikker på om denne er restaurert i det hele tatt. Har brukt noe av dagen i dag til å kikke nøyere på den, og den ser totalt ubrukt ut. Den er helt blank i løpet og i tønnen, samt at alle blånerte deler er uten slitasje - heller ikke skruene. Den ser helt fabrikkny ut! Det er blitt fortalt at det var en sheriff som hadde fått denne i pensjonsgave av sine kollegaer på 50-tallet - han samlet visst på gamle Colter. Den ble så solgt til faren til min bekjent engang på 80-tallet, etter at sheriffen hadde gått bort og slektningene solgte ut samlingen. Artig historie, men.... Uansett er den totalt uten skader eller riper! Utrolig flott!

Colt revolver

av festus @, fredag 13. januar 2017, kl. 19:01 (333 dager siden) @ Rittmester

Colt "Lightning". Hvis den er i god mekanisk stand: Gratulerer- hvis ikke: Lykke til!... ;-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Colt revolver

av Rittmester, fredag 13. januar 2017, kl. 19:21 (333 dager siden) @ festus

Tusen takk for tilbakemelding! Dette var virkelig nyttig informasjon. Revolveren er plettfri og mekanisk 100%. Det er ingen rust i tønne/kammere eller løp. Ser nesten helt fabrikk ny ut. Igjen takk for hjelpen! Godt å vite at dere er der. Jeg har et par andre små revolvere som jeg også kommer til å spørre om hjelp til å identifisere etter hvert her. God Helg!

Colt revolver

av Rittmester, torsdag 9. februar 2017, kl. 11:17 (306 dager siden) @ Rittmester

Er det noen her som vet hvilke hylser man bruker til denne revolveren. Dette er jo en Cal. 38, men det er jo litt forskjellige typer hylser i denne kaliberen.

Personlig bilde

Colt revolver

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, torsdag 9. februar 2017, kl. 15:28 (306 dager siden) @ Rittmester
redigert av jrr50, torsdag 9. februar 2017, kl. 15:50

De er i 38 long colt ,(26,2mm lengde) som er samme som 38 short colt (19,4 mm lengde)bare litt lengre , (38spesial (29,3mm lengde)er og samme men er ennå lengreenn 38long colt også)
Det som er det litt vriene er kulediametern den er nemlig 362" !ikke 357 " som for 38spesial , de fleste som produserer hylser til dem i dag lager samme hylsa for både 38short og 38 long colt og 38 spesial ,
men i forskjellig og respektive lengde , dermed må du ha ei 361/362" kule som har en357/358" hæl som er tynnere så den går nedi hylsa ,som da er for 357" .
De selger kuler til dem hos HC collection i Frankrike , det er et litt vanskelig diameter og finne kuler og tenger til dette.

Du får kjøpt hylser i 38long colt hos hjemmelading.no ,men har de ikke dem inne kan det godt brukes 38spesial hylser som kortes ned til long colt lengde, ,,men kuler tror jeg kun det er HC-collection.com du får tak i hos.
Det blir ikke noe videre presisjon med og bruke 357/358 kuler selv om det går jo , men som sagt det blir ikke noe videre presist da.

Kulene var 147-149gr /362" som ble brukt i både short og long colt,
vet noen bruker 150gr/358" ( som er lett og finne tang og få kjøpt kuler til) til cowboy avtion skyting men det er ikke noe man oppnår presisjon med ,

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Colt revolver

av Rittmester, lørdag 11. februar 2017, kl. 18:22 (304 dager siden) @ jrr50

Tusen takk for hjelpen!

Personlig bilde

Colt revolver

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, lørdag 11. februar 2017, kl. 21:37 (304 dager siden) @ Rittmester

Bar inne og kikket på siden til HC Collection i dag av en annen grunn, ser det var endret endel,
men du finner 38long colt hylser,og kuler og komplette die sett og hylser , under 380bulldog , ( det er nok at de går overens i flere ,men det var spesifisert der)
139,-€ for komplett sett dier, hylser ,kuler (anbefaler dette .
Men det kan og kjøpes kunn hylse ,kule også , ,og 12 hylser 23€ + kuler (husker ikke hvor mange det gjaldt men ene alternativet kostet kuler 25 € så trenger du bare hylse og kule er det 50€ ) + 15-20€ i frakt .
De sender til Norge , og er veldig rask og er utrolig gode om det er reklamasjon eller noe , (har fått kjempe service der) eneste er at det ikke da følger med hetter med i settene siden Norge ikke er EU land , jeg har kjøpt derfra endel, aldri noe trøbbel i tollen ,

www.hc-collection.com siden er fransk språklig i utgangspunktet , når du søker den opp, men oppe i høyre hjørne ,av hoved siden deres ,er to flagg ,et fransk og et engelsk, trykker du på det engelske kommer all text på engelsk også

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd