Personlig bilde

Larsen-Winterros (Hagle)

av rogwill @, mandag 3. april 2017, kl. 15:07 (229 dager siden)

Noen som har kjennskap til denne type hagle? Det er ikke min som er avbildet dessverre :( [image][image]

Larsen-Winterros

av festus @, mandag 3. april 2017, kl. 17:59 (229 dager siden) @ rogwill

Den har jeg aldri sett maken til, men jeg stusser over nummeret. Det må da være slått inn i etterkant, så slurvete som det er gjort på ei ellers nydelig børse?

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Larsen-Winterros

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 3. april 2017, kl. 21:46 (228 dager siden) @ festus

Dette er en August L Larsen kreasjon sammen med svensken Winterros. Det er faktisk laget en god del av disse og såvel Forsvarsmuseet som Tøjhusmuseet har hvert sitt eksemplar. Den du viser bilde av, tror jeg er en av de tre Mike i UK har i samlingen sin. Her er alle tre, med forskjellig gravyre/dekor:

[image]

August L Larsen er eldstesønnen til Hans Larsen, Drammen og han designet endel virkelig spennende våpen. Han drev også fabrikken i Belgia det meste av tiden den var i drift.Her er et par andre av August Larsens kreasjonger:

[image]

[image]

Den øverste er en fallblokk som antagelig hadde 'tålt hva som helst' av ladning. Denne tror jeg at han designet alene på slutten av 1870--tallet. Den andre ble patentert tidlig på 1880-tallet og ble designet i samarbeide med en annen nordmann - Engh.

[image]

Da Larsenfabrikken i Belgia ble stengt, begynte August med sykkelproduksjon og flyttet etterhvert til London. Jeg vet ikke om han designet noen våpen etter 1887.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Larsen-Winterros

av rogwill @, tirsdag 4. april 2017, kl. 16:07 (228 dager siden) @ Trond

Interessant informasjon å få :-) :-)

RSS på tråd