Personlig bilde

Grov dobbeltløpet andehagle (Patronvåpen)

av Jon @, søndag 16. april 2017, kl. 21:29 (128 dager siden)

Jeg har en stor flott katalog fra Charles Osborne 1889, den er sendt til Fritjof Nansen i nov 1892. Fritjof skulle jo på polferd 9mnd senere og trengte utstyr. Der er jo veldig mye i denne katalogen som dere sikkert ville hatt glede av, den er på 64 store sider. Vanskelig å scanne p.g.a. formatet som man ser på vedlegget.
Valgte ut doble duck guns som man fikk i kal 10, 8 og 4.
Der er også en rekke ulike punt guns i kal. 1 1/8", 1 1/4" og 1 1/2". Grove saker:-D

Antar at disse grove greiene kun ble levert i svartkrutt(?)

[image]

Personlig bilde

Grov dobbeltløpet andehagle

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 16. april 2017, kl. 22:07 (128 dager siden) @ Jon

Jeg kan tenke meg at godeste Nansen fikk problemer med å velge...
Sabla flotte og grove saker, Jon :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av jørn @, Grimstad, søndag 16. april 2017, kl. 22:36 (128 dager siden) @ jæger justnæs

Flotte hagler disse grove gamle. Kaliber 4 og 8 er en god del grovere en 10,12 og 16 :-)
[image]

Personlig bilde

av bubo @, Arendal, søndag 16. april 2017, kl. 22:34 (128 dager siden) @ Jon

Veldig moro og lærerikt med gamle kataloger!
Er der bilder av en enkeltløper der også tro...?
Har en i kal 8 som ligner endel på den øverste på katalogensiden.
Eneste merkinger er etpar stempler,nummer 5081 og NOT FOR BALL,som vel betyr at den er trangborret.
Twist barrel er lett å se der gravrusten er dypest.:-)
Disse grove haglene ble mye brukt etter gaulen (ringgåsa)her på sørlandet i gammeltid,der skuddholdet visstnok kunne komme opp i adskillige meter..
Nitedalen er kaliber 12 for sammenligning.
mvh
Finn

[image][image]

Personlig bilde

av Jon @, søndag 16. april 2017, kl. 23:28 (128 dager siden) @ bubo

Får ta litt mer da etter hyggelig god respons:-)

[image]

Først enkeltløp som vist av Bubo og som han etterspør.

[image]

Her de riktig store fuglekanonene, der måtte vel være stooore flokker med fugl for at det skulle svare seg å bruke en sånn

Personlig bilde

av bubo @, Arendal, mandag 17. april 2017, kl. 00:06 (128 dager siden) @ Jon

Takker for alle bilder,men kan nok desverre ikke fastslå at denne børsa er kjøpt utav denne katalogen...:-)
Nr 328 har riktignok mange likhetstrekk,inkl.pistolgrep og deler av gravyren. Kanskje denne kom i ulike utførelser..

Punt-guns var vel ikke så utbredt i Norge,de har ikke engang fått et navn på norsk?
Når det gjelder størrelsen på fugleflokkene opp til siste halvdel av 1800-tallet,tror jeg nok ikke vi jegere av idag kan klare å innbille oss noe i nærheten engang..:no:

Personlig bilde

av runastav, mandag 17. april 2017, kl. 10:58 (128 dager siden) @ bubo

Flotte hagler ja, men munnladerhagler er jo stilige også;-) Her er bilder av min Engelske Kal 8 munnlader med tiiidlig perkusjonstenning(Avtagbar del på hanen for bla papirtennsats ala kruttlapp)Jackson på låsblikk noen som kan grave fram flere opplysninger?
Helsing Runar
[image]

[image]

[image]

[image]

RSS på tråd