Personlig bilde

Merking på Colt 1851 Navy (Identifisering)

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 12. mai 2017, kl. 00:31 (133 dager siden)

Fant noe som ser ut som en H med stjerne over på 1851 Colt - produsert i 1862. Noen som kjenner til merkingen og kan fortelle om den? Avtrekkerbøylen er forøvrig i stål.

[image]

Personlig bilde

Merking på Colt 1851 Navy

av Mr. Pitt @, Minnesund, fredag 12. mai 2017, kl. 07:14 (132 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Belgisk produsert?

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av FinnOlav, fredag 12. mai 2017, kl. 10:17 (132 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Ligner på mark number 11 i denne linken Belgian proofmarks eneste er at den da må være produsert i 1877 eller senere. Fra 1853 til 1877 så er det en krone over bokstaven, stjerna kom først i 1877. Men ta dette med en god klype salt :)

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 12. mai 2017, kl. 11:16 (132 dager siden) @ FinnOlav

Slett ikke umulig. Ser at jeg var noe snar med produksjonsåret. Det skal være 1866 etter Colt sine registreringer - 199930.

Her sammen med en Uberti 1851 og da er det en del forskjeller. Nå vet ikke jeg hvor trofast Uberti har vært mot originalen - eller hvordan belgierne håndterte det. Avtrekkeren ser ut for å matche en som var på en (annen) belgisk Colt jeg hadde.

[image]

av Old Colt @, fredag 12. mai 2017, kl. 12:18 (132 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Colts serienummer sekvens sier ikke noe om produksjonsår for en belgisk kopi. Disse ble produsert over en lang periode, og jeg holder en knapp på at det er et inspektørmerke fra etter 1877. `:-)

Er det andre merker som kan si noe om tidsperioden?

Old Colt

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 12. mai 2017, kl. 12:21 (132 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Da tror jeg det dreier seg om en belgier. Så langt jeg har klart å lese meg til er de amerikanske Coltene merket med "36 CAL". Litt sprekker hist og her pluss andre ikke helt gode løsninger gjør nok at det ikke blir prioritert å skyte med denne :-)

På venstre siden er denne stemplet "35 CAL".

[image]

av Old Colt @, fredag 12. mai 2017, kl. 13:02 (132 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jepp, 99% sikkert en belgier ut fra det som synes på bildene. Ganske vanlig med 35 Cal merking også; sett det på flere. Plasseringen av avtrekkeren lenger fram i bøylen enn på en original Colt er også en "dead giveaway".

Old Colt.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, lørdag 13. mai 2017, kl. 12:37 (131 dager siden) @ Old Colt

Det går mot 100% belgier.

Merking foran løpslåsen. Det til venstre har nok i utgangspunktet vært bokstav(er) med krone over. I følge FinnOlavs internettlenke brukt mellom 1853 og 1877. Det andre merket klarer jeg ikke helt å tyde.

[image]

Personlig bilde

av jbw, Danmark, søndag 14. mai 2017, kl. 12:19 (130 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg har også haft en sådan for år tilbage, med London proof, i meget ringe stand. Jeg synes at kunne erindre noget om nogle Colt Navy typer i cal. .35 til Tyrkiet.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 14. mai 2017, kl. 15:58 (130 dager siden) @ jbw

Interessant opplysning - takker for den :-)

Det bakerste stempelet kan være et engelsk (Birmingham) stempel: krone over BP

Personlig bilde

av jrr50 ⌂ @, Tysnes, søndag 14. mai 2017, kl. 20:46 (130 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Fant noe på nettet om disse som kan tyde på at colt fabrikken var mere involvert enn som er allment kjent i disse her ,belgiske kopiene, en del av dem var jo også svært bra men det varierer veldig i kvalitet fra , produsent til produsent her tror jeg.
Summary
Colt Brevete percussion revolver, Belgian copy of an 1851 Colt Navy revolver, probably produced outside of patent. Cal. .36 in., rifled octagonal barrel 196 mm (7 3/4 inch) long with loading lever attached.

Made in Belgium, probably by a maker without a patent license from Colt. Serial number 1817, circa 1850s.

Physical Description
Six chambered cylinder engraved with soldier and Indian battle scene - a copy of that originally used on Colt Dragoon model revolvers, rather than the naval battle scene found on the 1851 Navy, nipples have been removed and nipple housing crudely modified, square back brass trigger guard, steel frame, brass back strap, wooden grips, thin loading level catch modelled off a Colt lever colt, but markedly different, pin style front sight missing. Knurling on hammer is modelled off typical London style framed in an inverted 'U'. Hammer is locked in cocked position. No barrel address, rather barrel is stamped 'COLT/ BREVETE'. Serial number 1817 stamped under barrel left hand side. Cylinder stamped with Liege (Belgium) proof marks. In place of typical Colt serial number on cylinder, cylinder is engraved 'colt patent'. Lightly corroded original blueing overall on barrel, and light case-hardening colours to frame. .

Significance
Colt took out his Belgian patent dated 21 August 1849 and, like many European countries at the time, an article patented had to be produced in that country within two years, otherwise the patent became void. By the time Colt was able to arrange for patent revolvers to be produced in Belgium, imitations of his 1851 Navy revolver were already being made by the gunmaking centres of Belgium outside of the patent and it is likely that this was one of them. It has none of the known stamping recognised with the so-called genuine 'Belgium Colts', as they are also known, which often have the name 'N.Gillon' or 'L.'Ghaye' stamped on them. Unlike the Belgium Colts produced under licence, which were often modelled off the early fourth model Colt Navy, this example has a square back trigger guard, a feature of the first and second model Colt Navies, and shows other marked differences that suggest it was an early copy produced outside of patent.

More Information
Collecting AreasArms
Acquisition InformationDonation from Miss Isobel Strahan, 15/02/1971
PatenteeColt's Patent Fire Arms Manufacturing Co, Hartford, Connecticut, United States of America, 1849
Place & Date MadeBelgium, 1850s
InscriptionsStamped on barrel: COLT/ BREVETE Stamped on cylinder with Liege proof marks Serial No. - Barrel: 1817.
Model Name or Number1851 Navy Brevette
Brand NamesColt (Revolvers)
ClassificationArms & armour, Firearms, Handguns
CategoryHistory & Technology
DisciplineTechnology
Type of itemObject
Overall Dimensions 33.5 cm (Length), 3.7 cm (Width), 12.5 cm (Height)
Barrel length: 19.60 (7 3/4 in.)
KeywordsRevolvers: Belgian
Not on display
Currently in storage
Share
Facebook Twitter
Cite this page
Museums Victoria Collections https://collections.museumvictoria.com.au/items/387913
Accessed 15 May 2017

Rights
We support the open release of data and information about our collections.
CC BY
Text content on this page is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International licence
[image]

--
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne min hjemmeside: www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

RSS på tråd