Noen eksperter på lading av trapdoor ammo? (Patronvåpen)

av arvegutt, tirsdag 20. juni 2017, kl. 20:54 (60 dager siden)

Jeg driver og skal lade patroner til min springfield trapdoor 1884. Jeg bruker en kule som er 405 gr samt sveitser No4. For at patronen skal kamre skikkelig så må jeg ha kula så langt inn i hylsa at den totale lengden på hylse med kule blir ca 2,55 tommer. Som jeg har hørt så liker ikke sveitser kruttet å bli komprimert noe særlig. 70 gr krutt som dette kaliberet var laget for å brukes med, har jeg ikke sjans til å få nedi. Ved 60 gr så knaste det godt i kruttet da jeg begynte å nærme meg lengden på 2,55 tommer. Jeg endte opp med en ladning på 55gr. Jeg er litt forvirret i forhold til hvor "lite" krutt jeg fikk plass til i patrona kontra benevnelsen på hylsa som forteller hvor mye krutt som skal brukes. Kan noen av dere som har litt mer peiling enn meg rundt dette komme med noen innspill?

Personlig bilde

Noen eksperter på lading av trapdoor ammo?

av The Dane @, Danmark, tirsdag 20. juni 2017, kl. 21:52 (60 dager siden) @ arvegutt

Benævnelsen er fra den gang der blev ladet i et "baloonhead" hylster med sort der tog masser af komprimering. Og da tog den 70 grains.

Du kan gå til en finere korning for at få farten op igen, hvis det er du skal.
Ellers nyd den som den kommer til at skyde med 55grains ;-)

[image]

Personlig bilde

av The Dane @, Danmark, tirsdag 20. juni 2017, kl. 21:58 (60 dager siden) @ The Dane

Hvis det betyder meget at få 70 grains i hylsteret hvad så med at size det første eller de første 2 bånd på kuglen ned så patronen kan gå i riflen.
Altså size kuglen med fronten ned i en Lyman/Rcbs og så kun 1 eller 2 bånd så de kan glide ind i riflingen.

Personlig bilde

av The Dane @, Danmark, tirsdag 20. juni 2017, kl. 22:10 (60 dager siden) @ The Dane

Lee 459-405-HB er originalkuglen.

[image]

Personlig bilde

av proud.norwegian, tirsdag 20. juni 2017, kl. 22:53 (60 dager siden) @ arvegutt
redigert av proud.norwegian, tirsdag 20. juni 2017, kl. 23:22

Dette er hva jeg bruker:
Tennhette: Federal 215
Sigarettpapir skilling over tennkanal
65 gr. Swiss 1,5 komprimert i die fra Buffalo Arms
Pappskilling
Avispapir skilling

Kule: Buffalo Arms 45-80-500....
støpt i Aloy no.2 veier 497gr.
kalibrert .458 smørt med Spg

Kula satt så dypt at den krympes over fremre band.
Bruker Inline Seater die fra Mechan.

Funker for meg - brukes på eget ansvar.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, onsdag 21. juni 2017, kl. 11:35 (59 dager siden) @ proud.norwegian

Hei,
å komprimere Sw kruttet er ikke noe problem.
Når du komprimerer svartkrutt knuses det ikke det klemmes flatt.

Jeg har ladet mye TD ammo på samme måte som original militær ammo med 405grain hulbase.
Winchester hylser er de som det er mest plass i .(ikke nikkel hylser)

Min ladning,
W-W hylser med 2,5mm tennhull(stort tennhull for bredere flamme inn i krutt klumpen)
68grain SW3 komprimert(ca.13mm) til kula sitter med fremre bånd nedenfor hylsekant.
Kule 405grain hulbase(.459") "original kule" 20/1 bly /tinn (5% tinn) smurt med spg fett,
satt rett på kruttet og krympet fast med rullekrymp.
Krympen må ikke sette hylsa inn i kula...bare klemme hylsa inntil kula.
Med denne ladningen fikk jeg 420 m/s og i alle fall en gullmedalje:-P

Når man komprimerer kruttet så mye er det viktig med rene hylser innvendig.
Kruttet blir en klump som vil bevege seg litt fremover før den bryter opp
og tenner skikkelig , dette kan strekke hylsa hvis hylsa ikke er "glatt" innvendig.
Hylse brudd på TD var en kjent sak i gamledager:-)

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

av MrOneTwo @, onsdag 21. juni 2017, kl. 14:27 (59 dager siden) @ reldor

Som Reldor sier, sveitserkrutt kan fint komprimeres. Komprimerer mine long range ladninger 6mm uten at det gir noen negativ effekt på presisjon. Min erfaring er motsatt, det har gått bedre med komprimering.

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Personlig bilde

av proud.norwegian, torsdag 22. juni 2017, kl. 11:11 (58 dager siden) @ arvegutt

En kommentar ....
Hver ladning må være lik - for å oppnå presisjon.
Hvilket betyr:
Bruk kompresjons Die -
Vei kulene, dernest, bruk
Inline Isetter - se Mecham
Krymp over fremre drivband

Tennhette kanalen - enten åpne, eller sigarettpapir skilling.

Personlig bilde

av MrOneTwo @, torsdag 22. juni 2017, kl. 16:40 (58 dager siden) @ proud.norwegian

Om du har et langt kammer/korte hylser..Prøv da å sette kula slik at en fettrille er synlig akkurat på utsiden av hylsa. Husker ikke om det passer så godt med 405 grs kula, men det passer veldig bra med 500 grs gvt kula. På den måten hindrer du kula i å utvide seg i "åpningen" mellom hylse og overgangskon. Det er ofte årsaken til de avskavningene av bly man finner etter pussing.

--

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, lørdag 24. juni 2017, kl. 17:10 (56 dager siden) @ MrOneTwo
redigert av laffa, lørdag 24. juni 2017, kl. 17:20

Jeg har forstått det slik at de fleste svartkruttvåpen i 45-70 trives best med kuler som måler .458-.459" Ser at de fleste tenger er oppgitt til .457" Skal snart begynne å lade til en Pedersoli-Sharps, og lurer på om noen har en anbefaling av støpetang som kaster kuler i rett diameter. Jeg tenker da på kuler som passer til langholdsskyting

laffa

Personlig bilde

av proud.norwegian, lørdag 24. juni 2017, kl. 22:00 (56 dager siden) @ laffa
redigert av proud.norwegian, lørdag 24. juni 2017, kl. 22:07

Jeg kjøpte tang fra Buffalo Arms, se også på Saeco/Redding originalkule 1881 45-70.
Se hva de skriver her..http://www.shilohrifle.com/forums/viewtopic.php?t=4663

Personlig bilde

av aho @, torsdag 17. august 2017, kl. 19:53 (1 dag, 23 timer, 0 min. siden) @ proud.norwegian
redigert av aho, torsdag 17. august 2017, kl. 19:57

Denne fungerte fint i min trapdoor. 405 grs hulbase, ca 10,5Bh.70grs Wano PP, komprimert, kula rett på kruttet.
Federal 215 hetter. Starline hylser,
[image]
Tre første skudd, så puss med vann pluss tørr fille.
[image]
50m fra benk.
100 m banen er dessverre utilgjengelig

Personlig bilde

av MrOneTwo @, fredag 18. august 2017, kl. 07:11 (1 dag, 11 timer, 42 min. siden) @ aho

Jeg bruker en tang fra Saeco som lager en kopi av GVT kula. Den veier 513 grs og måler .460... Men .458 holder. Buffalo Arms har i alle størrelser.

--

RSS på tråd