Personlig bilde

Norsk Kassepipe i perkusjon (Munnladning)

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 1. august 2017, kl. 00:54 (52 dager siden)
redigert av krutnarr, tirsdag 1. august 2017, kl. 01:00

Hei.
Nå er endelig drømmebøssa kommet i hus. Fikk et tilslag på en kassepipe jeg mener er Norsk. Legger ved noen bilder.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Løpet har skarpe rifler i kaliber .530 over bommene og løpsdiameter på .580 Låsen fungerer utmerket, men hanen og dens feste er litt kleint. Nippelen er brukket. Det mangler et par fliser på stokken. Stokken har flott hjerteformet utskjæring. Har ikke plukket den frahverandre ennå. Finner ingen synlige stempler. Den har H-sikte og den karakteristiske Utfilingen ved overgang firkant-åttekant. Tar gjerne imot hjelp/ideer på hvordan denne bør restaureres. Skal hanen byttes eller kan jeg fikse på det som er? Løpet har tykk fin brunering som jeg gjerne vil beholde. Verdivurdering hadde også vert moro.:-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Norsk Kassepipe i perkusjon

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 1. august 2017, kl. 09:28 (51 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer med et flott stykke brukskunst og norsk kulturarv, krutnarr :-)
Det er en sabla tøft smidd hane, skal du skyte og den sitter godt fast så ville jeg kanskje latt den være som den er, det beste er nok å lage ny nuss og feste hanen på ny eller finne en hane som står i stil til låsen.

--
Best når det smeller!

av festus @, tirsdag 1. august 2017, kl. 11:41 (51 dager siden) @ krutnarr

Jeg tror jeg kanskje hadde beholdt hanen som en del av børsas historie, men siden disse er blitt ombygd en rekke ganger opp igjennom og hanen åpenbart ikke er original til låsen, ser jeg ingen store moralske problemer med å bytte den heller. Gratulerer med drømmebørsa!

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 1. august 2017, kl. 15:08 (51 dager siden) @ krutnarr

Dette med verdisetting er jo et vanskelig felt da - men slik børsen fremtrer så kan nok verdien strekkes til 3500,- kroner. Men når noen veldig, veldig gjerne vil ha tak i noe så betaler de "nesten hva som helst".

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 2. august 2017, kl. 01:09 (51 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Hei og takk for fine svar.
Har sett litt på bøssa og den er i god stand til tross for utseende. Dette blir en skyter ;-)
Hanen ser ikke så pen ut, men som jæger sier så er den hjemmesmidd og derfor følger bøssa på sin veg igjennom historien. Den blir foreløbig :-D Ny nippel skal den få.Litt fliser skal limes inn. Når det er snakk om verdivurdering så er jeg enig, men uenig med Roy-Terje Kjoberg. Denne bøssa bør kanskje koste 3500kr, men norske kassepipeløp med gode originale rifler koster en del mere. Kan det fremskaffes Norske kassepiper til 3,5k så melder jeg meg på som kjøper tvert ;-)
Dette blir høstens prosjekt. Denne bøssa bør oppleve et stevne ei eller annen gang.:rifle:

--

av festus @, onsdag 2. august 2017, kl. 10:42 (50 dager siden) @ krutnarr

Denne bøssa bør kanskje koste 3500kr, men norske kassepipeløp med gode originale rifler koster en del mere. Kan det fremskaffes Norske kassepiper til 3,5k så melder jeg meg på som kjøper tvert ;-)

Enig, jeg kjøpte en i tilsvarende stand for 8000,-. Noen synes sikkert det var for dyrt, men jeg kunne ikke tro hvor heldig jeg var som fikk den så billig. ;-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av JanS, onsdag 2. august 2017, kl. 22:35 (50 dager siden) @ festus

Gratulerer med flott kassepipe i pekusjonsstokk. Behold rifla som den er. Rens hane for rust, reparer pistong, lim på naseband i horn og ladestokk beises med kvitt bein i enden og "klinket haneskrue" bør beholdes som en del av riflas historikk

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, onsdag 2. august 2017, kl. 22:41 (50 dager siden) @ JanS

Den var virkelig flott, gratulerer!!

--
Kammerherren

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 2. august 2017, kl. 23:01 (50 dager siden) @ Kammerherren

Den var virkelig flott, gratulerer!!

Takk festus, JanS og Kammerherren.
Bøssa blir som den er med oppgraderingene som nevnes av JanS. Det blir muligens litt fliser erstattet også. Ang. priser så er 8000 for ei kassepipe en helt ok investering fesus. Gratulerer til deg. Legg gjerne inn noen bilder av klenodiet ;-)
Jeg gleder meg til å demontere denne bøssa. Håper jo på å finne noen filemerker/stempler som kan plassere den litt sikrere på hvem som er bøssemakeren. Er det noen som har tilsvarende utskjæringer på stokken så hadde det vært moro å sett bilder. Er form og utførelse typisk Norsk eller ble disse laget tilsvarende i andre land?

--

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 2. august 2017, kl. 23:18 (50 dager siden) @ krutnarr
redigert av krutnarr, onsdag 2. august 2017, kl. 23:22

Det spesielle er lengden på bøssa. Bildet viser den sammen med noe av det andre på veggen her. Den ruver høyt over alle :-D
Løpet er 110cm langt. Selve kassen måler 32cm. Er alle kassepiper så lange? Det blir jo litt vell fortungt å skyte med? :klohode:

[image]

--

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 2. august 2017, kl. 23:30 (50 dager siden) @ krutnarr

Nydelig takpanel, krutnarr!
Har ikke sett altfor mange kassepiper men det virker å variere fra små/stutte via slanke og lange til digre beist. Bare pipa mi veier nesten 5 kilo og er 106 cm pluss bakstykke/svansskrue.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av runastav, torsdag 3. august 2017, kl. 08:52 (49 dager siden) @ krutnarr

Du må forlenga våpenstativet krutanarren;-) Flott børsa, ta full restaurering:-)
Helsing Runar

Personlig bilde

av Burgsmuller @, Oddøling på Romerike, torsdag 3. august 2017, kl. 22:32 (49 dager siden) @ runastav

Gratulerer med flott kassepipe børse
Har sett ei komplett og to kassepiper uten stokk
De jeg har sett har vært noe kortere og slankere

--
T.B

av Lien @, torsdag 3. august 2017, kl. 23:06 (49 dager siden) @ Burgsmuller

Jeg har en løs pipe, den er bortimot meteren lang og veier 2,7 kilo

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 3. august 2017, kl. 23:30 (49 dager siden) @ Lien
redigert av krutnarr, torsdag 3. august 2017, kl. 23:43

Takk for svar.
Det blir nok ikke "totalrenovering" runastav, men det meste skal gjennomgås og den skal skytes med :-D

I dag har jeg plukket den ifra hverandre så godt det lot seg gjøre. Låsen blir som den er for der er det bare gull. Den er ikke slitt overhode inni med godt inngrep og nydelig avtrekk. Nippelrestene sitter fast. Det blir enten oppboring eller litt voldelig varming. Svanskruen kunne jeg nesten skru ut med hendene. Løpet er "som nytt" inni. Ingen groper eller rustklumper som sitter. En godpuss så er det klart. Løpet er det samme som runastav hadde i en tidligere tråd her på forumet. Nydelig filearbeid på det synlige, men grovsmidd under. Det er svakt svampet.Kaliberet er 54. Ingen stempler funnet.
Hiver inn litt bilder:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 4. august 2017, kl. 01:14 (49 dager siden) @ krutnarr

Hei.
Jeg er på søken etter litt info om kassepiper siden det er endelig kommet en slik i hus. Jeg vet at det var en artikkel i NVS årbok 1997 av Jon Sv. Dahl som heter "Embret bøssesmed og andre østerdøler." Om noen sitter på den og kan sende meg en kopi eller et særtrykk av denne så hadde det vært kjærkomment. Er medlem av NVhS ;-)

--

av JanS, lørdag 5. august 2017, kl. 18:19 (47 dager siden) @ krutnarr

Perkusjonsstokken som den flotte, lange og grovkalibra kassepipa sitter i og perkusjonslåsen har noe Petersens over seg, men da skulle vel låsblikket ha vært stempla. Antar pipa er 3dje generasjons gjenbruk av en grovkalibret militær rifle fra en fullgard som var tvangspålagt å ha en slik. Deretter ble rifla "løpspynta" til en flott jaktflintlåsrifle før nåværende perkusjonering. Det er ikke sikkert at datidens børsemaker hadde lov å stemple låsblikket siden den mest vesentlige del var gjenbruk eller at børsemakeren var miltært ansatt og slapp stempling. Kanskje noen har lignede kasseløp hvor låsblikk er stemplet? Verdivurderingen vil jeg sette mellom 5-10 og jo næremere 5 desto bedre kjøp.

av TMB, fredag 11. august 2017, kl. 06:50 (41 dager siden) @ JanS

Blir det minie eller rundkule?
Jeg er litt nyskjerrig på hva kulediameter du skal benytte på denne rifla.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 11. august 2017, kl. 23:46 (41 dager siden) @ TMB
redigert av krutnarr, fredag 11. august 2017, kl. 23:55

Hei.
Takk for mange fine svar på denne flotte rifla.
Ang. kulevalg så vet jeg ikke. Det må prøves litt forskjellig her. Nå er ihvertfall rifla forsynt med litt nye fliser her og der. Den har fått ny ladestokk med horntupp og det er montert hornavsluttning på stokken. Løpet har fått en innvendig puss og ny nippel. Låsen har fått ny skrue som manglet. (Bildene viser ennå sprekker og mangler, men de er sikkret fra innersiden. Jeg ønsker at riflen skal fremstå som den var da den kom i hus, men bare ordnet til skytbar stand )
Bilder:
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Løpet er også behørlig ormet for sikkerhet skyld :-D

[image]

--

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 14. august 2017, kl. 10:22 (38 dager siden) @ krutnarr
redigert av krutnarr, mandag 14. august 2017, kl. 10:41

Da er kassepipa prøvd. Fikk anledning til å teste den på augustkonken. For å ikke ødelegge konktråden så legger jeg inn litt testbilder her (Selvskryt ;-) )

Ladet opp med 50 grain 2p Wanokrutt, fuktig tykk lapp og .520 rundkule.
[image]

Første skudd på MANGE år.

[image]

Treffene er så som så, men dette er de fem første skuddene på 40m:

[image]

Bildene under er jæger (.58) og mi (.54) kassepipe

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

av reldor @, Moss, mandag 14. august 2017, kl. 21:15 (38 dager siden) @ krutnarr

Herlig å se kruttslam i ei gammel pipe;-)
Flott børse!
Treffa blir nok bedre etter litt bruk og testing.
Det er i alle fall min erfaring med gamle piper , blir bedre etter hvert..

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 15. august 2017, kl. 08:36 (37 dager siden) @ reldor

Det er det flere som har erfart, gode ord der reldor!
Litt som svartkruttskyttere, altså ;-)
Det var gøy å være til stede under seansen. Og som krutnarr sa så ble den bedre etter hvert, mest som en får banket laus rust og gammel dritt. Skikkelig tøff børse som kunne fortalt mange historier fra dype skoger og åpne vidder.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 15. august 2017, kl. 10:09 (37 dager siden) @ jæger justnæs

En annen ting jeg har hatt hell med er å pusse med en børste med pusselapp rundt,
og smurt med fin slipepasta(600 eller finere korning).Blir en form for polering av ujevn overflate.
Dette har gjort "innskytings" mengden mindre.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 15. august 2017, kl. 11:47 (37 dager siden) @ reldor

Det er riktig reldor og jæger. Bare under skytetesten så gikk jeg over fra tynne lapper på .015 som det rev store hull i, til tykke lapper på .028 som holdt kjempefint. De tykke lappene gled fint ned i løpet etter noen få skudd.

Det er et bilde av riflingen lenger opp i tråden her. Sammenligner mann med et nå så ser mann at riflingen er mye renere.

[image]

Noen skudd til så er det vell nesten som nytt ;-)

--

av JanS, torsdag 17. august 2017, kl. 19:23 (35 dager siden) @ krutnarr

Flotte "bjørnerifler". Hva er løpslengden på Jægerens grovere rifle? Jeg husker ikke om munningspynten med løpskoning og rilling var til stede på originalpipa før nystokking/nybeslaging for flint. Hvis det er tilfelle så indikerer koningen en senere perkusjonering/modernisering enn Krutnarrens "originalpipe".

av JanS, onsdag 23. august 2017, kl. 23:02 (29 dager siden) @ JanS

Håper på pipesvar fra Jægeren.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 24. august 2017, kl. 09:18 (28 dager siden) @ JanS

Pipelengda mi er beskrevet tidligere i tråden, 106 cm pluss bakstykke. Men jeg klarer ikke helt å skjønne hva du spør om og kanskje greit å ikke rote for mye i tråden til krutnarr.

--
Best når det smeller!

av JanS, torsdag 24. august 2017, kl. 22:21 (28 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for pipelengden og beklager at jeg ikke hadde fått den med meg fra tidligere. Løpslengden fra sammenligningsbildet ser lengre ut, men det må være stokken som bedrar. Jeg var bare bekymret for at løpspyntingen av kassepipa hadde blitt foretatt ved nyskjeftingen.

RSS på tråd