Personlig bilde

Sentertent Landmark (Kammerlader)

av bubo @, Arendal, lørdag 19. august 2017, kl. 15:00 (37 dager siden)

[image][image][image]

Militært skal vel disse bare ha vært for randtente kobberhylser.
Så dette er nok en sivil omgjøring,men det må jo ha vært patroner å få tak i.

Børsa er fremdeles riflet,så noe ombygging til hagle med korte patroner er kanskje ikke sannsynlig?

Leste i et innlegg her på svartkrutt om en annen som også hadde en slik sentertent,så det er tydeligvis ikke bare et enkeltstående tilfelle..

Patronen på bilde er ei nedkorta kal 16-hylse,den er litt for snau på bunndiameteren slik at utdragerne glipper,og også formet litt da kammeret er konet.
Ei kal 14 er akkurat passe bak,men her er selve hylsediameteren altfor tykk.
Er det noen som kjenner til ammunisjon beregnet for denne?

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av Jon @, lørdag 19. august 2017, kl. 18:50 (36 dager siden) @ bubo
redigert av Jon, lørdag 19. august 2017, kl. 18:54

Vil tippe at denne er laget til en slags hjemmelaget patron, f.eks. nedkappet og litt omformet messing haglpatron eller noe annet.
Eller så er der to-tre eldre europeiske kandidater, gamle militære patroner. Ifølge de oppgitte målene over her så kan vel en 18,5x35R Tabatiere M1867 være nær. Kan jo tenkes at man drev forsøk med andre patroner enn ringantændelse på slutten av 1860tallet??

Den andre kandidaten er 17x30R Dutch Snider 1867, en meget sjelden patron i dag men også den kan jo ha vært prøvd i Norge den gang.

En tredje patron kan være den franske 17,8x35R Bonin, for den franske marine 1866. Den er insideprimed sentertent. Jeg hadde i sin tid en slik som kom fra Hovedarsenalet Agerhus. Og den er vel også nevnt i testene før Remingtongeværet vårt M1867, ble aprobert. Se Haneviks bok s. 8

Sentertent Landmark

av sigbbred @, Nordmøre, lørdag 19. august 2017, kl. 19:09 (36 dager siden) @ Jon

Prøvd med kal 12 plasthylse som du kapper ned? Fungerer i min Tabatiere.

Sentertent Landmark

av Fanejunker, lørdag 19. august 2017, kl. 19:47 (36 dager siden) @ bubo
redigert av Fanejunker, lørdag 19. august 2017, kl. 20:05

Jeg har en sentertent 1852 med
skibakkesikte ombygd til Langmark, men den er
boret opp til hagle. Har ikke sett patroner til disse,
men har innbilt meg at dette er en hjemmelaget
kreasjon og ikke noe som har vært kommersielle
tilgjengelig, men her kan jeg ta feil.

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av The Dane @, Danmark, lørdag 19. august 2017, kl. 22:53 (36 dager siden) @ Fanejunker

Mon ikke en meget mulig kandidat er Dansk Snider 17,5x28R?

[image]

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av Jon @, søndag 20. august 2017, kl. 10:05 (36 dager siden) @ The Dane

Den danske er jo randtent, her er det sentertent det gjelder.

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 20. august 2017, kl. 22:23 (35 dager siden) @ bubo

Nå kjenner ikke jeg til originalpatronen du etterlyser - men dersom tanken er å lade patroner og skyte med herligheten så er det nok folk med kompetanse her på forumet til å lage en matrise du kan bruke for å forme hylser som vil passe.

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av bubo @, Arendal, søndag 20. august 2017, kl. 23:09 (35 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Neida,mine tanker er kun og prøve å finne utav hva våre tipp-oldeforeldre syslet med..:-)

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 21. august 2017, kl. 00:24 (35 dager siden) @ bubo

Da tenker jeg at de noen ganger kanskje måtte improvisere og bruke det de hadde for hånd til å lage noe som passet for anledningen. Det kan jo være at det rett og slett ikke var noen patron som passet og da kunne løsningen være å for eksempel ta en hylse som var i nærheten av målene og modifisere den? Rent teoretisk: Tror du en nedkortet og presset kaliber 16 messinghylse ville passet? En kaliber 15 hylse - om vi kan kalle det noe slikt:-)

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av bubo @, Arendal, mandag 21. august 2017, kl. 07:11 (35 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Rent teoretisk så tror jeg flere her inne ikke gidder å lese innleggene før de svarer...:-D

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 21. august 2017, kl. 11:07 (35 dager siden) @ bubo

Poenget mitt er at våpen opp gjennom tidene har blitt modifisert og endret for å ta forskjellig ammunisjon slik at den du har ikke nødvendigvis var tilpasset en allerede eksisterende patron. Med all respekt for din kunnskap om og kjennskap til patroner så kan det hende at det finnes løsninger på patronkonstruksjoner som ikke følger noen standard. Amerikanerne har for eksempel et begrep de kaller wildcats for patroner som ikke er standard. Det kan også være norske patroner den kategorien. En slik patron kan være brukt i Landmarken din.

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 21. august 2017, kl. 15:09 (35 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Ser at Jon har sagt omtrent det samme lenger oppe så da blir det litt smør på flesk ja:asswipe:

Personlig bilde

Sentertent Landmark

av bubo @, Arendal, mandag 21. august 2017, kl. 15:58 (35 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg mente ikke å være uhøflig i mitt siste innlegg,men jeg beskrev jo selv denne nedkorta kal 16 hylsa ganske utførlig i første post.
Da sier det seg jo også selv at en kal 12 plasthylse ikke er aktuell...
Og at det gjelder sentertente hylser framgår jo av overskriften. Derfor litt oppgitt.:lookaround:

Sentertent Landmark

av sigbbred @, Nordmøre, mandag 21. august 2017, kl. 17:04 (35 dager siden) @ bubo

Tror nesten det er best om du informerer oss når du selv finner ut av det....
Et godt sted å begynne hvis jeg skal bry meg om å gi deg et tips, er en kammeravstøpning. Men det har du nok gjort allerede.

Sentertent Landmark

av festus @, tirsdag 22. august 2017, kl. 16:32 (34 dager siden) @ bubo

Magefølelsen min sier nedkortet haglpatron og en pinne i lomma til å dytte ut hylsa med...

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

RSS på tråd