Hvor kjøpe kulestarter til Kammerlader? (Kammerlader)

av wintel, fredag 25. august 2017, kl. 23:30 (88 dager siden)

Har sett et par videoer på youtube hvor man bruker en type kulestarter til å vri kula ned i kammeret mens den sitter på forladningen - hvor får man tak i noe slikt? Så ikke hjemmelagd ut...

Webshopen her på svartkrutt.net er utsolgt for forladninger tilpasset kammerlader - noen som vet hvor man får kjøpt stanseverktøy slik at man får lagd disse selv?

Hvor kjøpe kulestarter til Kammerlader?

av Huntdoc, lørdag 26. august 2017, kl. 17:30 (87 dager siden) @ wintel

Hei.Meg bekjent brukte man papipatronen som forladning-På sesjon undersøkte man om rekrutten hadde to tenner som møttes.De skulle brukes til å rive opp papiret så kruttet kom fritt.Kruttet blei helt i kammeret og prosjektilet blei dyttet etter med spissen (eller den udekte rundkula)vekk fra kruttet.Man benyttet tommelfingeren eller en avbrudt kvist til dette.Jeg har ikke sett noen "ladestokk" til kammerlader.Selv har jeg fått laget kuleentrer med en "kulesetter"på ca 3cm i messing montert på ei trekule.Virker fint,og er beskyttelse mot såre tomler.Enden på messingtappen er tilpasset tuppen på spisskula.Det virker for meg!Huntdov

av wintel, lørdag 26. august 2017, kl. 22:15 (87 dager siden) @ Huntdoc

Er på jakt etter en kulestarter som denne karen har: https://youtu.be/OvRzIYyn_bc?t=39
Bruker en pluggnøkkel nå, det funger greit med liker ikke å bruke metall til jobben.

Hadde også vært kjekt med kobberbørster som passer, drar gjennom en slitt boresnake til hagla etter å ha pusset mesteparten ut av løpet men ordentlig kobberbørster er alltid bedre :-)

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 26. august 2017, kl. 22:57 (87 dager siden) @ wintel

Militært var det tillatt (og anbefalt) å bruke en «Ladepinde» under skiveskytingen. Dette var ikke noe soldatene fikk utlevert, men noe de spikket selv. Meningen med pinnen var å trykke kula ned på kruttet og sørge for at kula ble sentrert i kammeret. Jeg bruker som regel en rullepinne med uthulning til kulenesa til dette formålet.

[image]

I sluttet orden var det ikke tillatt på bruke ladepinne. Da skulle kula trykkes ned med tommelen.

Jeg har vel nevnt det før, men den hamringen og bankingen vi ser på videoen ser ikke helt trygg ut. Husk at kammeret er 13 lødig og ladningen skal gjennom et mye trangere løp.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, søndag 27. august 2017, kl. 00:11 (87 dager siden) @ Øyvind F.

Kule setteren i filmen ligner veldig på de jeg har lagd.
Og ja det er ikke nødvendig å banke kula ned på kruttet, holder å trykke den ned.
R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

av proud.norwegian, søndag 27. august 2017, kl. 16:45 (86 dager siden) @ reldor

Du har helt rett ...
Kjøpte kulestarteren og verktøy til å lage "bruskorker" av melkekartong av Reldor ... hvilket var - og er - en fornøyelse å bruke.
"Rawhide mallet" virker nok litt voldsomt - men jeg liker komprimering...

Personlig bilde

av Parelius @, søndag 27. august 2017, kl. 10:59 (86 dager siden) @ wintel

Kule til håndtak får du blant annet kjøpt i hobbyforretninger som Panduro og rundstav på de fleste byggvarehus. Går relativt raskt å lage dette selv.

RSS på tråd