Rifle fra Larsen's Vaabenforretning, Christiania (Identifisering)

av BjørnD, torsdag 7. september 2017, kl. 11:58 (98 dager siden)

Jeg arvet en rifle etter faren min som jeg har prøvd å finne ut mer om og havnet via dette forumet til slutt på siden om Hans Larsen på norskevaapen.no.

Må si det var veldig interessant å lese om historien bak ham og riflene hans!

Prøvde å åpne og lukke kammeret og "klikke" litt med den da jeg fant den, og siden hendelen gled så lett og den var praktisk talt rustfri jeg trodde den var ganske ny... Ble litt overrasket da jeg fant ut at den var "antikk"! :)

Har ikke klart å finne nøyaktig hvilken modell det er, men dette er vel riktig sted for å komme til bunns i det?

Flere steder nevnes det at rifler merket Larsen's Vaabeforretning, Kristiania mest sannsynlig er Belgiske "kopier" produsert etter at han forlot bedriften, men jeg la merke til at denne er merket "Christiania" - med "Ch" - og navneendringen fra Christiania til Kristiania skjedde i 1877 i matrikkel og statskalender, og i 1897 i byens kommunale etater. Er det noen som vet når Larsen's Vaabenforretning endret stavelsen i bynavnet ville det kanskje hjelpe med å avgjøre om denne riflen er "original" og hvor gammel den i såfall er?

Kaliberet er 10.15 såvidt jeg kan se.

Legger ved noen bilder under og håper noen kan hjelpe til med å finne ut av dette :)

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Rifle fra Larsen's Vaabenforretning, Christiania

av AKS @, Østlandet, torsdag 7. september 2017, kl. 14:08 (98 dager siden) @ BjørnD

Flott rifle og tilsynelatende i bra stand, gratulerer!
Men, vær så snill å ikke klikke uten patron/hylse i kammeret.Er ikke bra for den.
- Måtte bare skrive det :-)

--
AKS

av BjørnD, torsdag 7. september 2017, kl. 15:09 (98 dager siden) @ AKS

Det er notert :) Det har vel blitt fire "klikk" totalt, men da vet jeg i hvertfall at den virker... Hadde så klart vært gøy å prøve å skyte med den om det fantes ammunisjon i det kaliberet, men vi kommer nok til å selge den om noen vil ha den så den skal få hvile i fred til da. :)

av Jon @, torsdag 7. september 2017, kl. 16:41 (98 dager siden) @ BjørnD

H. Larsen drev sitt Vaabenudsalg i Kristiania fram til høsten 1882, det ble så et A/S som Larsen var med på i 4-5år. Han trakk seg så ut og fortsatte i Drammen og i Belgia.

[image]
Se nede på annonsen fra 1887 så vil ikke Larsen han noe med Vaabenforretningen å gjøre.

Navnet Christiania/ Kristiania brukes om hverandre hele tiden så man kan ikke tidfeste noe ut ifra det. H. Larsen brukte Kristiania den tiden han hadde Vaabenudsalget, mens Vaabenforretningen brukte Christania i 1887 og sikkert tidligere og senere

av BjørnD, torsdag 7. september 2017, kl. 17:09 (98 dager siden) @ Jon

Jeg hadde håpet stavemåten kunne bidra til å identifisere den, men da utelukker det i hvertfall ikke at den ble laget før han trakk seg ut... Har ikke klart å finne noen identiske modeller på bildene her, men kan det være noen andre detaljer jeg kan se etter som kan gi en pekepinn på opprinnelsen?

av G.Larson, torsdag 7. september 2017, kl. 21:09 (98 dager siden) @ BjørnD

Skru børsa ut av stokken og se etter flere stempler. Post gjerne bilder av disse her.

--
Ståle B.

av BjørnD, fredag 8. september 2017, kl. 18:03 (97 dager siden) @ G.Larson

Er i gang... Var litt bekymret for å plukke fra hverandre en antikvitet, men jeg er jo ingeniør og hadde ingen problemer med å demontere AG'en i militæret så det går nok fint... :) Her er noen bilder - fortsetter senere i kveld.[image]
[image]
[image]

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 8. september 2017, kl. 19:45 (97 dager siden) @ BjørnD

Fin rifle, er nok redd du ikke vil finne så veldig mye stempler. Hvis du vil ha av forskjeftet uten å knekke veden må du sannsynligvis ta av 'underbeslaget' på låskassa først. Selv om forskjeftet har en skyver så må det sannsnligvis (ihvertfall på et par varianter) nedover - og det går ikke skadefritt uten at underbeslaget er fjernet. Fasongen på låskassa er 'den vanlige' men det er vanskelig å tidfeste denne nøyaktig. Bestemte modeller finnes ikke såvidt jeg vet, det går mest i varianter over samme tema. Noen er omgjort til kort fortre, andre har fått byttet piper. Din ser ut til å være med pipe laget for halvskjefte men er den skjøtet på noen tommer bak? Kan også se ut som du har to rembøylefester under pipa.
skal jeg tippe alder vil jeg sagt ca. 1875-85 men ta det med ei klype salt :-)

--
Best når det smeller!

av Jon @, fredag 8. september 2017, kl. 21:47 (97 dager siden) @ jæger justnæs

Hvis kaliberet/løpet er originalt så er den fra 1883 eller senere når den er merket Vaabenforretning.

av JanS, fredag 8. september 2017, kl. 23:21 (97 dager siden) @ Jon

Både Jægeren og Jon har halveis rett. Den observante iakttaker ser at "73-modellen" har vært en "helskjeftet" 12mm rifle med skyvere som ble modernisert til "halvskjeftet" av "83-modellen" rundt 1890-tallet eller senere. Det tilpassa "halvskjeftet" har blitt veldig kort for å få plass bak originalfestet til den "kannelerte" pipa, av det moderne 10.15 kaliberet, som ses herfra mot munningen.

av qualibra @, tirsdag 19. september 2017, kl. 10:09 (86 dager siden) @ BjørnD

Bare et tips : Ikke prøv å ta av fortreet før du har befridd underbeslaget fra låskassa !

--
qualibra

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, fredag 15. september 2017, kl. 20:05 (90 dager siden) @ BjørnD

Dette er en av de litt senere belgiskproduserte tennstempelriflene, atagelig produsert i perioden 1880-1886. Som Jon har nevnt, det ble bare vondt blod mellom Hans Larsen og dem som overtok forretningen, noe som indikerer at den ble laget tidlig i perioden.

Jeg har skrevet litt om Larsen på nettet og viser noen av modellene mine der: http://norskevaapen.no/?p=513

Larsen var en fascinerende fyr, ubrukelig med penger, en kreativ oppfinner og entrepenør av de sjeldne og muligens Europas beste skytter i tiden.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av Hiorthefot @, Asker, mandag 25. september 2017, kl. 11:31 (80 dager siden) @ Trond

[image]

Er dette samme låskasse, Larsens produsert i Belgia? Serie nr. 1792.

RSS på tråd