Et M1860 kammerladerprosjekt (Kammerlader)

av anvil, søndag 10. september 2017, kl. 23:24 (14 dager siden)

For et par år siden kom en venn med kolben m/underbeslaget til en skytterlagsmodell. Alt av stål var rustent, men jeg jo min forforsyreblanding, der at ble lagt for noen timer. [image]
Tanken meldte seg om det kunne være mulig å samle manglende deler slik at jeg endte opp med en skytbar M1860? Det kunne synes krevende å samle sammen såpass mange deler, der det viktigste jo var kasse, kammerstykke og pipe. I skytbart resultat som mål la jeg nok at pipa måtte være førsteklasses innvendig, om det skulle bli ordentlig.
Jeg annonserte etter de sentrale delene, kunne eventuelt stille Jarman-deler i bytte. Ingen reaksjoner, bortsett fra at et par ville kjøpe Jarman-delene mine!
For et drøyt halvår siden besøkte jeg Ivar på Toten for å dokumentere noen sjeldne kammerladermodeller han har. Og det skulle vise seg å være et meget nyttig besøk med tanke på 1860-prosjektet. Se hva jeg kom hjem med fra Toten:
[image]
Gode venner er godt å ha, det viste seg at Magne fra Porsgrunn hadde registrert mine søk etter deler. For et par måneder siden dukket det opp svært viktige deler for prosjektet:[image]
Pipa var for lang lund, kammerstykket var noe modifisert på undersida, men ellers helt fint. Det var spennende å prøve kammerstykket i kassa fra Toten: [image],
[image], [image]
Heldigvis var kammerstykket noen tideler for langt, så jeg fikk ikke lukket det. Men det finnes jo både fres og dreiebenk her, så da ble kammerstykket satt i benken for avretting i front og kassa ble frest de resterende tideler på anslagsflaten for kammer. [image]
Etter dette tok jeg for meg pipa. Da måtte jo pipestubben som satt i kassa bores ut. Her tok jeg opprettingen nøye, siden kammerstykket må sentrere med pipa [image]. Pipa ble kappet til riktig lengde og dreid ned i bakenden. Heldigvis var pipa fra en lang 1860, jeg trengte jo ei kortere for å passe til det korte undertreet. Pipa fra Porsgrunn er helt som ny innvendig! Derimot var det noe gravrust utvendig. Jeg pusset den da like godt ren. Det gjenstår myklodding av pipe til kasse.[image][image][image]
Nå var jeg virkelig i gang, dette var morsomt og ser bra ut!
Men så var det den 2-delte stokken som måtte skjøtes. Men å ha slik flaks, framtreet fra Toten var såpass mye lengre enn det som var borte på kolbedelen at det lå til rette for fingerskjøting! Og jeg har en passende skivefres for å lage slik skjøt, men det krevde litt fintenking slik at skjøten kunne bli minst mulig synlig. Det også gikk bra![image][image][image]
Jeg kan leve med at fingerskjøten er godt synlig på undersida, men synes det ble bra sett fra sidene!
Gjenstående arbeider er først og fremst tilpasning av svans-stykket til kassa. Der må gjengehull i svans-stykket plugges og bores/gjenges på nytt sentrert til hullene på siden av kassa. Og så må jeg få på et framsikte, og jeg bør også sette på bajonettfeste.
Jeg har vel en utfordring når det gjelder overflatebehandlingen av stålet, vil det være mulig å skaffe det nødvendige for å få den opprinnelige sjokolade-brunfargen? Jeg kan jo bare ikke ødelegge hele børsa ved å blånere den!
Så da er spørsmålet til alle der ute som har gjennomført den gode, gamle bruneringen:
Er det mulig å skaffe slike kjemikalier i dag, og i tilfelle hvor fra?
Jeg er svært takknemlig for hjelp!

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 11. september 2017, kl. 00:49 (14 dager siden) @ anvil

Flotte bilder og en kjekk historie - gratulerer med "ny" børse:-)

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av runastav, mandag 11. september 2017, kl. 08:10 (14 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Flott arbeid det Anvil, kjekt når deler dukker opp:-)
Helsing Runar

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av reldor @, Moss, mandag 11. september 2017, kl. 08:55 (14 dager siden) @ runastav

Som allerede skrevet flott arbeid!
Jeg har to skriv om brunering , send meg en e-post så jeg kan sende deg
disse som er i pdf format.
Den ene oppskriften er fra Bofors og inneholder Kvikksølvklorid.
Jeg spurte på det lokale apotek og det var mulig å få kjøpt , jeg
kjøpte det ikke så jeg regner med at prisen var stiv:-P
Og det er garantert giftig.........
R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 11. september 2017, kl. 09:26 (14 dager siden) @ reldor

Som andre har nevnt, flott arbeid!

KVs originale bruneringsoppskrift er beskrevet i denne tråden (krever innlogging): http://forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=17757

Det hadde vært gøy om du fikk tak i alle ingrediensene og testet!

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Et M1860 kammerladerprosjekt

av anvil, mandag 11. september 2017, kl. 09:32 (14 dager siden) @ runastav

Jo takk, endelig får jeg meg en modell jeg har ønsket meg i snart 30 år! Har "lett" etter kort M1860 siden jeg fikk min korte 1860 Lund i hus. Den er original med randtenning, så den har ikke vært på skytebanen i min tid.
Nå ser jeg fram til å skyte med 4''' kammerlader. Magne har støpetang som han har lånt meg, så da kan jeg snart forberede og lage papirpatroner. Kula veier ca. 17 gram, og er "innhul" i bakenden. Den måler 12 mm. i diameter og "detter" inn i kammeret med innvendig 6-kant på ca 12,2 mm. Pipa måler ca 11,6 mm. Her skal jeg tilpasse antall papirlag slik at kula lett presses inn i kammeret. Regner med å redusere ladningen noe i forhold til hva jeg bruker i 4''' metallpatron.

Ellers: Jeg glemte å ta med 2 bilder i går, greit å vise de forskjellige trinn i prosessen:
[image]
Her ser dere utboringen i kassa for pipa. Der boret jeg opp til samme diameter som var for "tetningspartiet" for kammerstykket, som akkurat går inn, med tydelige aksielle riper på kammerets tetningsdiameter. Og jeg traff svært godt i forhold til opprinnelig diameter i bakkant! For noen operasjoner lønner det seg med gode forberedelser -.
[image]
Viser også fresing for fingerskjøten. I dette tilfellet passet det bra at jeg kun tar ett spor i hvert kutt, noe som ga meg muligheten til å plassere "fingrene" uten at sidene ble frest, og da lite synlig fra sidene.
Da håper jeg å rapportere videre etter hvert, men det tar nok litt tid da det er andre saker som venter.

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 11. september 2017, kl. 20:40 (13 dager siden) @ anvil

Kanonprosjekt!
Gøy å se så mye pent arbeid og god anvendelse av oppfinnsomhet og maskiner :-)

--
Best når det smeller!

Et M1860 kammerladerprosjekt

av anvil, tirsdag 12. september 2017, kl. 11:15 (13 dager siden) @ jæger justnæs

Takk til alle som har gitt kommentarer, godt å få bekreftet et det en gjør holder mål! Det som gjenstår mekanisk burde gå greit, utfordringene blir vel innenfor kjemien! Takk til Øyvind og Reldor for tilsendte oppskrifter. De inneholder alle kjemikalier som kan bli vanskelig å skaffe seg, eller kanskje umulig.
Det finnes bruneringsvæsker i handel i USA, eksempelvis "Plum Brown" fra Birchwood. Men når en går inn på en nettbutikk der dette er lagerført, så kommer det raskt opp at salg utenom USA ikke er mulig. Men jeg har fått et tilbud fra Vestlandet der en kar har en rest av "Plum Brown", får jeg ikke dette til på annen måte så har jeg den resten som siste utvei! Fint å registrere at hjelpere stiller opp!
I en dansk beskrivelse av gamle bruneringsmetoder som Reldor sendte meg, går det fram at det også er mulig å brunere ved hjelp av jernklorid oppløst i vann. Og faktisk har Reldor akkurat nå bestilt jernklorid, for dette ville han prøve! Så da får vi sikkert en rapport derfra før eller siden.
Her er prosjektilene fra Porsgrunn-tanga, diameter er ca 12,1 mm. og vekt ca 17 g. [image]

Et M1860 kammerladerprosjekt

av Geir @, tirsdag 12. september 2017, kl. 17:09 (13 dager siden) @ anvil

Du kan prøve i fra denne selgeren på Ebay,har kjøpt Plum brown fra England før.
http://www.ebay.co.uk/itm/Birchwood-Casey-Plum-Brown-5oz-Glass-Bottle-/322717827036?epi...

--
Tidligere kjent som kruttlappen2

Et M1860 kammerladerprosjekt

av sigbbred @, Nordmøre, tirsdag 12. september 2017, kl. 18:04 (12 dager siden) @ Geir

Har kjøpt fra Track of the W med godt resultat. Anbefales.

Et M1860 kammerladerprosjekt

av rolfkt @, tirsdag 12. september 2017, kl. 18:43 (12 dager siden) @ anvil
redigert av rolfkt, tirsdag 12. september 2017, kl. 18:48

[image]Jeg brunerer/blånerer all mine piper med FeCl. Jeg kjøper vanlig kons saltsyre på Maxbo, tilsetter stålull til det slutter å reagere. Dette gir en mettet FeCl løsning.
Denne tynner jeg med 2/3 rødsprit. Rød spriten senker overflate spenningen i væsken og gjør det lettere å styrke på i tynne, jevne lage. Trenger 5-7 omganger med rusting og karding for å dekke helt. Løpet på bildet er kokt i springvann i 30min etter brunering.

mvh
Rolf

Et M1860 kammerladerprosjekt

av sigbbred @, Nordmøre, tirsdag 12. september 2017, kl. 22:23 (12 dager siden) @ rolfkt

Nydelig børse :ok:
Kan du fortelle mere om den?

Et M1860 kammerladerprosjekt

av rolfkt @, onsdag 13. september 2017, kl. 06:57 (12 dager siden) @ sigbbred

Det er en Marmann underhammer laget etter tegningene til Runar Stava. Kaliber 54.
Blisterlønn kolble, beiset med vingaroon(jern + eddikk), kokt linolje med blyhvitt som tørkemiddel, støpt tinn nese kappe. Nedfelt sølvtråd i kolben.

mvh
Rolf

Et M1860 kammerladerprosjekt

av anvil, onsdag 13. september 2017, kl. 09:13 (12 dager siden) @ rolfkt

Hei rolfkt!
Det innlegget likte jeg, så takk for det! Nå vet vi at FeCl kan benyttes med bra resultat!
For etsing av mønstersmidde knivblader har jeg mest brukt svovelsyre, som er noe svineri å håndtere. Ble anbefalt jernklorid som er "snillere". På apoteket fikk jeg en halvkilo, i pulverform. Det står "Jern(III)kloridhexahydrat" på boksen. Da er antagelig dette noe annet enn ren FeCl, eller? Kanskje en kjemiker i forumet kan kommentere dette? (Men har gått tilbake til svovelsyre da det er mest effektivt)
Jeg har litt igjen, oppløst i vann, og av ukjent konsentrasjon. Men jeg vil gjøre en prøve med dette, håper å starte i dag!
[image]
Spørsmål: Det med å koke i rent vann som sluttoperasjon, er hensikten med det først og fremst å fjerne alle rester av FeCl, eller har det andre effekter?

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av reldor @, Moss, onsdag 13. september 2017, kl. 10:51 (12 dager siden) @ anvil

Koking gjør fargen sort.....
R.

Pent knivblad!

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Et M1860 kammerladerprosjekt

av rolfkt @, onsdag 13. september 2017, kl. 15:47 (12 dager siden) @ anvil
redigert av rolfkt, onsdag 13. september 2017, kl. 15:55

Jern(III)kloridhexahydrat

Jern(III) = treverdig jern ion. Jern ioner har enten ladning 2+(toverdig) eller 3+
Klorid = klor ionerhar alltid ladning -1
Hyrdrat= krystalvann, DVs vann bundet i salt krystalen
Salter i fast form er elektrisk nøytrale

Jern(III)Kloridhexahydrat = FeCl3(6H20), altså tre klorid ioner bundet til en treverdig jern ion. Hver krystal enhet er bundet til 6 vannmolekyler

Dette er vanlig jernklorid og fungerer bra for brunering av løp.
Var det dyrt? Har ikke greid å finne noen her i Norge som har det på lager.

Mvh
Rolf

Et M1860 kammerladerprosjekt

av anvil, torsdag 14. september 2017, kl. 22:00 (10 dager siden) @ rolfkt

Hei Rolf, slik du formulerer deg avsløres vel her en kjemiker! Det er jo bra!
For ca 7 år siden jeg kjøpte 1/2 kg jernklorid. Fikk det på Boots Sølvkroken Apotek på Kongsberg, var ikke noe problem å få tak i det den gangen. Prisen var 300 kr. for 1/2 kg. Har ikke undersøkt nå, men om firmaet Apotekproduksjon AS (tlf. 22169800) fortsatt eksisterer kan du eventuelt høre med dem.
[image]
Kan opplyse at jeg nå er i gang med en prøve på ei salongpipe. "Tynnet" min eksisterende blanding med omtrent like mye rødsprit.
Etter første lag så det slik ut etter rusting men før pussing:
[image]
Etter 2. lag før pussingen var bildet slik:
[image]
3. gangs pussing og påføring skjedde i formiddag. Til høyre i bildet etter rusting og til venstre etter pussing med fineste stålull, tatt nå i kveld:
[image]
Jeg opplever at rustprosessen går raskt, mulig min konsentrasjon er nokså høy. Det virker som om rustingen er stoppet opp allerede etter 8 - 10 timer, følgelig har jeg rukket 2 lag i døgnet.
Under påføringen av 4. lag nå i kveld ble det en del skjolder, kunne tyde på varierende tykkelse. Dette tyder på at en må være omhyggelig med å påføre jevn tykkelse samt pusse med samme kraft og varighet over det hele.
Da er det bare å fortsette i håp om å få jevn overflate. Tror jeg vil senke frekvensen til ett lag i døgnet. Regner med å rapportere i løpet av neste uke.

Et M1860 kammerladerprosjekt

av Lien @, torsdag 14. september 2017, kl. 22:47 (10 dager siden) @ rolfkt

Krepro på dal selger jernklorid. Kjøpte 25 liter konsentrat der for noen år siden.

Et M1860 kammerladerprosjekt

av rolfkt @, fredag 15. september 2017, kl. 16:36 (10 dager siden) @ Lien

Selger bare til registrerte bedrifter. Ikke privat personer.

mvh
Rol

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av martini, fredag 15. september 2017, kl. 21:46 (9 dager siden) @ anvil

Har 150 ml plum Brown hvis intr.

Et M1860 kammerladerprosjekt

av anvil, lørdag 16. september 2017, kl. 10:06 (9 dager siden) @ martini

Hei Martini!
Takk for tilbudet! Når jeg nå er i gang testingen med bruk av jernklorid ser jeg at dette er en langvarig og krevende prosess. Er nå klar til å ha på 5. lag. Pr. nå er det mye skjolder. Vet ikke hvor bra sluttresultatet blir. Så derfor tenker jeg nok at Plum Brown kan være et godt alternativ. Jeg vet ikke hvordan det stoffet bør brukes for best mulig resultat. Om pipa helst bør dykkes helt så trenger jeg nok minst en liter. Har også tilbud fra 2 andre personer, men jeg overtar gjerne din 0,15 liter! Forutsatt at stoffet fortsatt er virksomt, vet ikke om det eventuelt kan gå ut på dato?
Fint om du kontakter meg på anvil@ambolten.no så får jeg høre hva du skal ha for det.
Ved forsendelse i posten må det jo emballeres godt, jeg har dårlige erfaringer med hvordan pakker blir håndtert i Posten!!

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 16. september 2017, kl. 14:20 (9 dager siden) @ anvil

Nå vet jeg ikke hvordan det du bruker fungerer men jeg har fått til et par halvgode resultater med både Plum Brown og Laurel Mountain som påføres kaldt. Det som hjalp der var å være tålmodig. Kanskje la det stå og virke i ett, to eller tre-fire døgn for hvert strøk. Og bare såvidt stryke over med ei grov fille samt å legge på syltynne lag væske.
Har skrevet litt her.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Et M1860 kammerladerprosjekt

av reldor @, Moss, lørdag 16. september 2017, kl. 14:37 (9 dager siden) @ anvil

Hei Anvil
Har du forsøkt å varme pipa litt for så å stryke på?(eller varme etter strøket på) , kanskje det blir jevnere da.
Min erfaring med brunering er at grunnarbeidet har også mye å si på
om det blir jevn farge.

Jernklorid lå i postkassa i går , 250g kr.157 fra Tyskland(ebay)
Dette skal prøves på musketten jeg restaurerer nå så det tar nok litt tid før
jeg har noe resultat å skrive om.
Oppskriften sier 15gram oppløst i 1 liter alminnelig vann eller spiritus.
Så da har jeg nok til å teste fram..
[image]

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Et M1860 kammerladerprosjekt

av anvil, onsdag 20. september 2017, kl. 18:12 (4 dager siden) @ reldor

Da er første fase av mine bruneringsprøver avsluttet, og det var med bruk av jernklorid, se tidligere innlegg.
Jeg rapporterte om en del skjolder, det var vel etter at 4 strøk var hatt på. Jeg avsluttet i dag etter at 10. strøk ble lagt i går.
Resultatet er slett ikke verst, men fortsatt noen striper. Som vist la jeg forsøkspipa ved siden av en M1849/55/59 som har original brunering. Da ser en at det ikke er stor forskjell på farge. [image]
Så bruk av jernklorid er absolutt et brukbart alternativ! Og det var ikke mye styr med denne prosessen, selv om det tar sin tid. Men FeCl er ikke komplisert å håndtere, jeg brukte engangshansker og penslet på med liten fille (i starten brukte jeg pensel, men da ble det mer ujevn påføring, så det gikk jeg bort fra).

Fikk i dag i hus en liten flaske Plum Brown. Ser av bruksanvisningen at det som skal bruneres bør varmes opp til 135 C (275 F) etter grundig rengjøring. Så pensles Plum Brown på, under fresing og spruting, kontinuerlig og jevnt over det hele inntil temperaturen er sunket til omtrent håndvarm (Antar at dette bør gjøres med god lufting, kanskje helst utendørs). Avslutter med vask med varmt såpevann, skylling og tørking.
Denne prosedyren gjentas noen ganger inntil ønsket farge er oppnådd.

Før jeg bestemmer med for hvordan jeg skal brunere pipe og låskasse for min M1860 vil jeg gjøre en test også med Plum Brown.

RSS på tråd
powered by my little forum