Innsamling av data om marinekammerladere (Våpensamling)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 17. september 2017, kl. 19:00 (88 dager siden)

Jeg har startet et prosjekt som tar sikte på å samle inn så mye som mulig om Marinens kammerladningsgeværer. Har du en marinekammerlader? Da setter jeg pris på om du registrerer opplysningene via lenken under:

http://www.svartkrutt.net/marine/

Gi gjerne tilbakemelding om du finner ting som mangler (modeller, siktetyper etc) i skjemaet.

Jeg har også tenkt å utvide skjemaet til å inkludere Marinens munnladningsgeværer. Mer om det senere.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Innsamling av data om marinekammerladere

av Huntdoc, mandag 18. september 2017, kl. 00:45 (88 dager siden) @ Øyvind F.

Du skal få data på de tre kammerladerriflene,og jeg har ei munnladerrifle med sikter og selvsagt maringegeværet.Jeg vil ikke ha referanse til oppholdssted.Tre innbrudd er nok for meg.Jeg har dessuten begge percmarinepistolene.Du får gi tilbakemelding om noe av dette er av interesse.Ha en fin natt.Det har ikke jeg.Vennlig hilsen huntdoc

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 18. september 2017, kl. 05:41 (87 dager siden) @ Huntdoc

Takk for bidrag så langt – det er allerede kommet inn en del interessant.

huntdoc, du skal selvsagt slippe å oppgi hvor geværene befinner seg. Du kan registrere navn og e-post, men det er ikke påkrevd. Navn og e-post vil heller aldri bli oppgitt til andre.

Så håper jeg at dagen blir bedre enn natten!

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 18. september 2017, kl. 20:04 (87 dager siden) @ Øyvind F.

Flott at dere fortsetter å registrere. Moro at det med en times mellomrom i kveld ble registrert to M/1857 av to forskjellige personer med kun ett serienummer i mellom som ble produsert i henholdsvis 1859 og 1860. Da kan vi anta at produksjonen i 1860 begynte med 1493 eller 1494, og sluttet i 1859 med 1492 eller 1493.

Men dette er Marinen, så ingenting er sikkert.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 18. september 2017, kl. 20:53 (87 dager siden) @ Øyvind F.

3 børser registrert, gleder meg til å se resultatet om en stund!

--
Kammerherren

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 18. september 2017, kl. 23:56 (87 dager siden) @ Kammerherren

2 Landmarker registrert.

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, tirsdag 19. september 2017, kl. 19:54 (86 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

1 Landmark registrert

av Huntdoc, tirsdag 19. september 2017, kl. 20:09 (86 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Jeg skal få "navycolt" til å formidle dataene.Jeg er ikke så god til å "knotte" og sende bilder.Det kan ta litt tid,men det kommer.Huntdoc

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 22. september 2017, kl. 08:35 (83 dager siden) @ Huntdoc

1,85 % av antatt produksjon er nå registrert i databasen. Det er plass til mange flere, så det er bare til å bidra! Kanskje er det akkurat din som kan bringe oss ny kunnskap.

Flott om du registrerer svogeren din sin M/1860, qualibra. Så får du en unnskyldning til å besøke slekta også.

Jeg har en teori om at sjøetatens M/1860 ble levert i to omganger, med et opphold i 1863. Det ser ut til å holde stikk så langt, siden ingen til nå er stemplet med 1863. Jeg venter bare på den ene produsert i 1863 som ødelegger. :-)

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Tinytim @, tirsdag 26. september 2017, kl. 11:34 (79 dager siden) @ Øyvind F.

Ødelegger teorien din, men det er vel bedre å få den registrert enn å la være.
1863 nr 848, jeg legger den i skjemaet ditt også.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 26. september 2017, kl. 18:18 (79 dager siden) @ Tinytim

Kjempemessig, takk for mange registreringer!

Det ser uansett ikke ut til at det ble produsert mange i 1863. Ikke mange over 50 i hvert fall. Kanskje det var en rest som ble levert på slutten av året eller en produksjonsoppstart i begynnelsen av året?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Huntdoc, torsdag 5. oktober 2017, kl. 07:45 (70 dager siden) @ Huntdoc

Da er fire stykker registrert. Mvh Huntdoc

av qualibra @, tirsdag 19. september 2017, kl. 09:59 (86 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Øyvind .

Søstra mi - eller rettere sagt - gubben hennes, har en 4 linjers(12mm) Landmark hengende på veggen, som jeg har "reddet" ved å pusse begynnende rustangrep ut av løpet på den .

Jeg har dessverre ikke SN i hodet eller tilgjengelig(befinner seg på Kongsberg),
men skal prøve å få fatt i det .
Den har en del blyantskrift under løpet i løpskanalen også, som det skulle vært morro å tyde .

Familien til Svoger har vært marineoffiserer i flere slektsledd, og han har da arvet denne av en henfaren onkel, tror jeg .

Den er randtent, men jeg har jo lyst til å avfyre den likevel .:-D
Den er nemlig i flott stand, og neppe skutt mange skuddene med .

Den begynnende rusten kom av at den samlet støv i munningen der den hang på skrå oppetter veggen .
Nå ser den den nærmest lytefri ut innvendig som utvendig .

Den var opprinnelig produsert i 1861 , kan jeg huske .

--
qualibra

av Fagerstad @, Land of the sheep, fredag 22. september 2017, kl. 12:59 (83 dager siden) @ Øyvind F.

Eg har lagt inn data for 6-7 våpen. Da eg sat og såg litt på merkinga så begynte eg å lure på om det er dårleg med marking av årstal på 1855? Eller er det på ein annan plass enn dei andre? Trur eg har 2 stk 1855 og på begge dei såg det ut som det sto 18 etterfulgt av eit anna stempel som ikkje såg ut som 55 eller 56?

--
Søker (desperat?) M1888 remingtonkarabin

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 23. september 2017, kl. 17:07 (82 dager siden) @ Fagerstad

Da eg sat og såg litt på merkinga så begynte eg å lure på om det er dårleg med marking av årstal på 1855?

Jeg ser det laveste M/1855-serienummeret du la inn ligger like over det høyeste som er registrert i 1855 til nå, mens det høyeste ligger ca. 100 numre under det laveste som er registrert i 1856. Så i teorien kan de ha vært laget enten i 1855 og 1856 begge to.

Nå er vi oppe i 2,5 %!

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Old Colt @, torsdag 23. november 2017, kl. 17:19 (21 dager siden) @ Øyvind F.

Da er en 18 lødig og en 4 linjers, begge Landmark, lagt inn. :-)

Vil du ha Lunds ombygginger også, selv om dette vel er hær-våpen?

Mvh, Old Colt

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 23. november 2017, kl. 21:26 (21 dager siden) @ Old Colt

Takker. Jeg tar gjerne Lunds-geværer også, men kun Marinens. Det ble kun bygget om 40 stk. 18 lødige marinekammerladere til Lund, men jeg mangler fremdeles 32 :-)

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Old Colt @, torsdag 23. november 2017, kl. 22:14 (21 dager siden) @ Øyvind F.

18 lødig bygget om til Lund, og fortsatt brukt av Marinen... :-) Morsomt! Hvilken grunnmodell ble brukt da?

Den varianten tror jeg ikke KVF har fått med seg på sin ellers så utmerkede oversikt. Får finlese boka til Harald Sunde litt til, skjønner jeg...

Old Colt

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 24. november 2017, kl. 07:30 (20 dager siden) @ Old Colt

Det står ikke noe om Marinens geværer i Sundes bok, dessverre.

Observerte Lundsgeværer er bygget om fra modellene M/1849, M/1852, M/1855 og M/1857. Det er derimot bare M/1845 som mangler i oversikten, men det betyr ikke at denne modellen ikke finnes som Lundsgevær.

Jeg har skrevet litt om om Marinens konvertering til Lund og andre systemer i denne artikkelen: Marinens patronkonverterte kammerladningsgeværer.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Old Colt @, fredag 24. november 2017, kl. 10:45 (20 dager siden) @ Øyvind F.

Takk for link!

Og mermed ansees bevist at Hr. Flatnes er rett mann til å sette sammen det som finnes av dokumentsjon om emnet... :-) Jeg hadde lest den artikkelen din mer enn en gang før, men husket altså ikke at det var Lunds-ombygginger inne i bildet også!

Gleder meg til å se resultatat av prosjektet ditt. Lykke til. :-D

Old Colt

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 28. november 2017, kl. 10:55 (16 dager siden) @ Old Colt

Her er litt resultater så langt, basert på 182 registrerte våpen:

[pre]
Modell Laveste serienr. Høyeste serienr.
M/1845 5 70
M/1849 17 333
M/1852 3 476
M/1855 492 1087
M/1857 1172 1590
M/1860 20 1340
[/pre]

M/1845, M/1849 og M/1860 er nummmerert i egne serier, mens M/1852, M/1855 og M/1857 er nummerert i samme serie.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Old Colt @, lørdag 23. september 2017, kl. 19:55 (82 dager siden) @ Øyvind F.

Øyvind,

hvor lenge tar du imot data her? Jeg har et, muligens to, som passer inn i prosjektet ditt. Problemet er at de er litt utilgjengelige akkurat nå... :-)

Old Colt

av sigbbred @, Nordmøre, lørdag 23. september 2017, kl. 20:25 (82 dager siden) @ Old Colt

Lagt inn:-)
Lykke til med bokprosjektet.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 23. september 2017, kl. 21:07 (82 dager siden) @ Old Colt

hvor lenge tar du imot data her? Jeg har et, muligens to, som passer inn i prosjektet ditt. Problemet er at de er litt utilgjengelige akkurat nå... :-)

Flott, det er bare til å legge inn!

Det er ikke satt noen sluttdato. Jeg tenker at skjemaet blir liggende ute så lenge det er behov.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Webley ⌂, søndag 24. september 2017, kl. 10:38 (81 dager siden) @ Øyvind F.

Hei!

Bra tiltak. Vi har fått en del innrapporteringer på KVF sine sider også de siste dagene. Vet ikke hva du har og ikke fra før. Det er flere rapporteringer på vei: http://www.kvf.no/history.html

Mvh,
Rune

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, søndag 24. september 2017, kl. 18:09 (81 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har (minst) 12 marinekammerladere. men er ikke hjemme igjen før i slutten av oktober. Et lite spørsmål - er du ute etter samtlige varianter inkl. forsøksvarianter (f.eks. 18 lødig marine med Lundombygging, M1860 i RB variant)?

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 24. september 2017, kl. 20:25 (81 dager siden) @ Trond

Det blir bra, Trond. Alle skal med. Du velger grunnmodellen i første steg, og omgjøringsmetode i neste.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Vidar, fredag 27. oktober 2017, kl. 10:26 (48 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har observert en M/1860 for Marinen med serienummer 284 og årstall 1862. Den tar døllebajonett, har vinkellamellsikte og løpsprofil med 6 rifler og bommer. Den er senere omgjort etter Landmarks system. Så har jeg et spørsmål. Er det noen som har en M/1860 for Marinen med seks-kantprofil i løpet?

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 27. oktober 2017, kl. 18:49 (48 dager siden) @ Vidar

Jeg har ikke sett en M/1860 med Whitworth-løp eller -kammer, men her er noen observasjoner rundt temaet sekskantet versus konvensjonell rifling på Marinens 4''' kammerladningsgeværer.

I oktober 1859 fikk Marinen en forespørsel fra Armedepartementet om de ville stille med en offiser til en norsk-svensk skytekommisjon i Stockholm. Målet var å bestemmes et nytt felles kaliber for Norge og Sverige. Marinekommandoen svarte ikke før langt ut i november. Da hadde allerede to av Hærens offiserer reist til Sverige. Svaret var kort og greit: Siden det hadde foregått prøveskytinger i flere år allerede, og ingen av Marinens folk hadde vært med, så kunne sikkert kommisjonen klare seg uten en sjøoffiser denne gangen også. Marinekommandoen avsluttet med at: «det maa antages at det Gevær, der en maatte vedtages for Infanteriets Vedkommende, i alle væsentlige Dele ogsaa maa være skikket til Gevær for Marinen.» (Kilde: brev fra Riksarkivet.)

kvf.no viser et gevær med kammer med konvensjonell rifling med nr. 20A og produksjonsår 1859 som angivelig skal være et forsøksgevær for Marinen. Sitatet over viser at Marinen sent i 1859 ikke var begynt å tenke på 4''' geværer. Jeg tror dette geværet er en av de mange som ble laget til geværkommisjonen under forsøkene som ledet opp til approbasjonen av M/1860. Om det ble laget for Marinen så må det ha blitt brukt en låskasse fra 1859.

Marinens lærebok i artilleri fra 1866 sier at riflingen på Marinens 4''' kammerladningsgeværer «bestaaer i at Løbets Boring er en vreden Sexkant (Whitworths System).» Og videre at kammerstykkets «løb er sexkantet som Piben». Altså det samme som Hærens M/1860.

Mot slutten av 1872 eller begynnelsen av 1873, skriver direktøren for Kongsberg Våpenfabrikk, Jens Landmark, i forbindelse med Marinens spørsmål om kostnader ifbm. omgjøring av de 4''' geværene til patronvåpen etter Landmarks egen modell:

«dersom man vil, at Piberne skulle optrækkes til samme Kaliber som Remington-Geværet, – 36 Skilling.

Som bekjendt er det 4''' Kammerladnings-Geværs kaliber 3,75''' og Remington-Geværets 3,88'''. Da Begge Geværer skulle skyde med samme Ammunition, bør de ogsaa have samme Kaliber, dersom de skulle skyde lige sikkert, og jeg tillader mig derfor at foreslaa, at denne Foranding af Kammerladnings-Geværets Kaliber udføres.» (Les hele sitatet i artikkelen om Marinens patronombygde kammerladningsgeværer.)

Mottakeren av dette brevet var Marinens tøymester Christian Wisbech, samme mann som skrev boken det er referert til i 1866. Alt tyder på at geværene fremdeles hadde lik rifling som Hærens geværer.

Omgjøringen av geværene til Landmarks system var sannsynligvis ferdig i løpet av 1877. I 1878 kommer det en ny utgave av læreboken som er beskrevet over. Nå beskrives de 4''' kammerladningsgeværene med en annen rifling. Pipen er «aaben i begge Ender og har 6 Rifler med 4-kantet Tversnit». Kammeret var riflet som løpet. Kaliberet beskrives som 3,88''' eller 12,17 mm. Dette stemmer ikke overens med Hærens 4''' som var 3,75''' eller 11,77 mm eller tidligere beskrivelser av Marinens 4''' kammerladere.

I 1878 skulle omgjøringen til Landmarks system være over. Hvorfor beskrives en annen rifling? Og hvorfor listes fremdeles 4''' kammerladningsgeværer med perkusjonskammer blant inventaret? Et par teorier:

• Trykkfeil i boken.
  • Kan de gamle perkusjonskamrene ha blitt endret til den nye riflingen da geværene ble trukket om under omgjøringen til Landmark? Kobberhylse- og perkusjonssluttstykket kunne brukes om hverandre. En fordel med en slik ordning var at da kunne eventuell gammel papirammunisjon skytes opp. Hæren vurderte samme løsning, men gikk for Lunds system der de gamle og nye kammerstykkene ikke gikk om hverandre.

Om det siste stemmer burde det kanskje vært kjent flere perkusjonskamre for Marinen. Ikke vet jeg.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 28. oktober 2017, kl. 16:57 (47 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg sendte akkurat over opplysninger om 13 marinekammerladere, det er to jeg ikke kommer til av dem jeg har her (trenger mann med to hender og lange armer) og har én eller to hos børsemaker. Disse sistnevnte får jeg neppe tilbake før i desember.

Det jeg vet at jeg ikke har oversendt er en 1855 Landmark, en 1857 Lund, en 1860 perk, men det kan, som sagt, være noe mer.

Det var en del pussigheter jeg hadde glemt/ikke kunne huske. Den ene M1852 hadde fått vippesikte - stor synd & skam! Det var kun Lund variantene av mine 10 lødige som hadde pussestokk. Den ene M1852'ern har både Landmark og perk-kammerstykket. I motsetning til på M1860 er disse unummererte såvidt jeg kunne se (så ikke veldig godt etter).

--

Trond

av Vidar, lørdag 4. november 2017, kl. 18:53 (40 dager siden) @ Øyvind F.

Her er nok en kammerlader for Marinen. M/1860 omgjort til Landmark, serienummer 392, fra 1862, døllebajonett og seks rifler i løpet.

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 7. november 2017, kl. 10:12 (37 dager siden) @ Vidar

Vidar, får du lagt geværene du har nevnt inn i oversikten via dette skjemaet: http://svartkrutt.net/marine/ med informasjon om sikter etc.? Jeg tror ikke de er registrert.

Noen observasjoner så langt om pussestokker:

• Av 8 registrerte Lundsgeværer har samtlige pussestokk.
  • Av 15 registrerte Remington-geværer har kun ett gevær pussestokk.
  • Av 42 registrerte M/1860 Landmark så har rundt 12 % eller 1 av 8 pussestokk
  • Av 78 registrerte 18 lødige Landmark har kun 5 stk. pussestokk (to M/1857 og tre M/1855)
  • Av 13 registrerte geværer med perkusjonskammer har ingen pussestokk

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Vidar, onsdag 8. november 2017, kl. 09:32 (36 dager siden) @ Øyvind F.

Registreringsskjemaet gikk meg hus forbi, beklager.Jeg har nå lagt inn den ene M/1860, men må se litt nærmere på den andre igjen før jeg legger den inn.Jeg eier ingen kammerladere selv.

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 28. oktober 2017, kl. 18:58 (47 dager siden) @ Vidar

Jeg har en perk 1860 i marinens nummerserie og for døllebajonett, men disse er det ikke mange av.

--

Trond

RSS på tråd