1774/41? (Våpensamling)

av Fanejunker, søndag 24. september 2017, kl. 23:39 (22 dager siden)

Fikk nylig tak i noe jeg trodde var en 1774/41, men har begynt å tvile....Det som fikk meg først til å tvile var fraværet av Kongsberg krona. Finnes det militære perkusjonering av 1774 uten Kongsberg krona eller er det en sivil omgjøring jeg har?

Hovedarsenalet hadde vel behørig merket sine eventuelle konverteringer med kronet A?

[image]?

Personlig bilde

1774/41?

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 25. september 2017, kl. 08:05 (22 dager siden) @ Fanejunker

Den ser da ut til å ha K stemplet på tennklossen som 'alle de andre' - om enn noe borttært av rust?

--
Best når det smeller!

1774/41?

av Fanejunker, mandag 25. september 2017, kl. 19:13 (21 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for svar! Ja, tennklossen er litt borttæret så det er vanskelig å se. Når jeg ser på våpenet ser det ut som tennkloss er merket med noe som ser ut som en stor "I", med litt godvilje kan en kanskje skimte en K der. Som sagt tennklossen er det som er mest bortæret på våpnet.

Jeg har kanskje sett meg litt blind på bilder på nettet av 1774/41 som er merket med opptil flere tydlige Kongsberg kroner og
dermed forventet med tydeligere merking......

Ble bajonettene for 1774 også merket om når geværet ble ombygd til 1774/41? I så fall hvordan ser denne merkingen ut?

Nå virker det som våpenets metall deler innsatt med noe som virker som inntørket fett eller olje. Er det noe god måte å fjerne dette på uten å ødelegge noe eller er det best å la dette bli?

1774/41?

av JanS, mandag 25. september 2017, kl. 19:37 (21 dager siden) @ Fanejunker

Døllebajonetten ble nummerert med samme nummer som musketten og finnes oftest som "dype tall" under bajonetthalsen mot klinga. Størknet tykk olje forsvinner etter hvert ved pussing med dagens våpenolje. Parafin kan brukes, men vær forsiktig sterkere fettløsemiddel som kan skade/misfarge stokkbeisen.

1774/41?

av Fanejunker, mandag 25. september 2017, kl. 20:24 (21 dager siden) @ JanS

Takk! Da skal jeg finne frem bajonetten å sjekke merkingen!

Kan white sprite brukes hvis for å bli kvitt gammel olje/fett så sant jeg får skilt metall fra treverk?

1774/41?

av JanS, tirsdag 26. september 2017, kl. 23:57 (20 dager siden) @ Fanejunker

Ja, både den og sterkere fettløsemidler kan da brukes, men vær obs på brannfaren med filler som legges i vann eller brennes utendørs.

Personlig bilde

1774/41?

av reldor @, Moss, onsdag 27. september 2017, kl. 09:26 (20 dager siden) @ JanS

Hvis du får tak i fin bronseull så er det veldig effektivt sammen med olje.
Bronseull skader verken jern , messing eller patina hvis du ikke er for hardhendt.
Trur det er å få kjøpt i butikker som selger båtutstyr.
Jeg har rengjort mange gamle samlepatroner med dette uten å skade oksideringen.
R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

RSS på tråd