Personlig bilde

Nå blir det enklere å kjøpe svartkrutt (Lover og regler)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 16. oktober 2017, kl. 08:10 (37 dager siden)

Som dere kanskje har fått med dere har det kommet en ny Forskrift om sivil håndtering av eksplosjonsfarlige stoffer (eksplosivforskriften). Se: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-06-15-844?q=FOR-2017-08-23-1273

Skyttere med våpenkort for svartkruttvåpen slipper nå å søke politiet om erverstillatelse. Nå holder det å vise våpenkort for kjøp av inntil 3 kg svartkrutt.

For de fleste har det altså blitt lettere å kjøpe svartkrutt. Se også: http://www.svartkrutt.net/nyheter/vis.php?id=114

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Nå blir det enklere å kjøpe svartkrutt

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 16. oktober 2017, kl. 08:19 (37 dager siden) @ Øyvind F.

Dette er virkelig godt nytt, det flagges her :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av reldor @, Moss, mandag 16. oktober 2017, kl. 13:31 (36 dager siden) @ jæger justnæs

:clap: :clap: :clap: endelig noe fornuftig:-D

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

av Jone T, Rogaland, mandag 16. oktober 2017, kl. 16:29 (36 dager siden) @ reldor

Dette er jo fantastisk! Men ett spørsmål ang krutt, selger fortsatt maxam krutt til private? De har vertfall avdeling i området
Er ikke veldig lett å få tak i svartkrutt i Stavanger...

av Cap'n Redneck, close to Hell., onsdag 18. oktober 2017, kl. 20:04 (34 dager siden) @ Jone T

Til Jone:

Nei, MAXAM selger ikke lenger svartkrutt for skyting til private.

Dette "småsalget" er det BørseLars A/S og Christiania Fyrverkeri Compagnie som har enerett på.

Jeg var i kontakt med Maxams hovedlager i Odal for å høre om de kunne sende noen kilo svartkrutt med samme lastebil som gikk til lageret deres i Trøndelag med sprengstoff?

Svaret var at det kunne la seg gjøre hvis de fikk god tid på seg til å innpasse forsendelsen i sitt transportopplegg, men forespørselen måtte helst komme "offisielt" fra BørseLars eller CFC....

Så dette med leilighetstransport av svartkrutt rundt i landet er fortsatt uavklart.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

av Skimmerhorn, mandag 16. oktober 2017, kl. 18:57 (36 dager siden) @ Øyvind F.

Har akkurat bestilt meg en brukbar slump med sveitser nå

av BjørnL, mandag 16. oktober 2017, kl. 19:01 (36 dager siden) @ Øyvind F.

Hei!

Flott. Godt at noen forandringer er til det bedre.

BjørnL

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 16. oktober 2017, kl. 19:06 (36 dager siden) @ BjørnL

Absolutt gode nyheter! Dette kan forhåpentligvis virke positivt på aktivitetsnivået rundt om i landet. Nå er regelverket omtrent tilbake til slik det var før trøbbelet begynte i 2005 – bortsett fra at da kunne man kjøpe svartkrutt hos våpenhandelen. Det var tider det.

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 16. oktober 2017, kl. 21:16 (36 dager siden) @ Øyvind F.

Dette er jo fantastisk. Endelig svinger pendelen i riktig retning :-D

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 17. oktober 2017, kl. 07:28 (36 dager siden) @ Øyvind F.

Tenk at det skulle komme et fornuftig utspill som handler om sivilt bruk av slike ting en gang . Nesten så jeg klyper meg sjøl både her og der, for å kjenne etter om jeg er våken da jeg leser detta .:surprised:

--
qualibra

RSS på tråd