Personlig bilde

Svensk marinekammerlader m/1851 (Kammerlader)

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 19. oktober 2017, kl. 08:33 (334 dager siden)

Hei.
Har kjøpt meg en svensk marinekkammerlader modell 1851 i relativt grei stand :-)
Den har gode skarpe rifler og kammeret ser nesten ubrukt ut med trolig uskutt originalnippel.
På baksiktet er ikke sikktesporet utfilt. Lurer på om den muligens ikke er skutt med? Kornet mangler.Det er flott merking og den er nummerlik. Bruneringen er intakt.
Har planer om å bruke denne i klassen "baklader perkusjon". Er det da lov å file i originalsiktet? Har også noen miniè-kuler som passer. Kan det brukes?

Noen bilder:
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Rifla er ikke rengjort ennå så den vil se enda bedre ut etter dette.:-D

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Svensk marinekammerlader m/1851

av qualibra @, mandag 23. oktober 2017, kl. 14:34 (330 dager siden) @ krutnarr

Her har du vært meget heldig, krutnarr .

Denne er ikke brukt i det heile tatt .

Tipper at løpet er speilblankt innvendig ?

Riflestigningen er 1omdreining på 2,3 meter, så at den kan stabilisere ei spisskule i det hele tatt er ei gåte .
Imidlertid så går den på snusesken og enda bedre på 100 meter'n med Sniderkule fra "Accurate bulletmoulds" i kaliber .582 synes jeg å huske med litt forbehold om kaliberet .

--
qualibra

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 23. oktober 2017, kl. 14:56 (330 dager siden) @ qualibra

Gratulerer med flott børse :-)

De har en merkelig nummerering. Din har nummer 51 og er produsert i 1863. Min har nummer 70 og er produsert i 1858

[image]

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 23. oktober 2017, kl. 15:25 (330 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Takk for svar :-)

Den er som ny inni ja :-D
Ang.merking så ser det ut som om de ble merket med nummer fra en og oppover hvert år?

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, mandag 23. oktober 2017, kl. 15:29 (330 dager siden) @ krutnarr

Det kan være ja. Alm skriver at de ble levert i tre omganger - uten å nevne noe om verken nummerering eller antall.
Vi får håpe det dukker opp noen som vet mer om disse etterhvert :-)

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 5. juli 2018, kl. 12:36 (75 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Jeg har blitt «tvunget» til å se nærmere på de svenske kammerladningsgeværene i forbindelse med bokprosjektet. Ved å tråle auksjonssider etc. så ser det ut til at geværene ble levert i minst fire serier som begynte på 1:

• Geværer med produksjonsår 1854 og laget på Carl Gustaf Stads Gevärsfaktori
  • Geværer med produksjonsår 1858 og laget på Carl Gustaf Stads Gevärsfaktori
  • Geværer med produksjonsår 1863 og laget på Carl Gustaf Stads Gevärsfaktori
  • Geværer laget ved P.J. Malherbe i Belgia. Ukjent produksjonsår

krutnarrs variant fra 1863 ser ut til å være den sjeldneste. Jeg har ikke observert serienumre over 100, men det kan selvsagt finnes. 1863-varianten skiller seg også fra de andre ved en annen kolbeform, annen hevarmskrue, samt at klakken bak hevarmen som låser krumtappen ikke finnes på denne modellen. Svenskene gikk sikkert heller for den norske låsingen som ble innført med M/1860-geværene.

Det virker å være ganske mange av dem, og jeg har funnet rundt 70 til nå. Jeg har likevel kun observert ett gevær med nummer over 500 (560). Er det noen som har svenske marinekammerladere med høyere nr. enn 500?

«Vanlig» variant:

[image]

1863-merket variant:

[image]

(begge foto: Walter Borg)

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Huntdoc, torsdag 5. juli 2018, kl. 23:41 (75 dager siden) @ krutnarr

hei.Med alle mulige forbehold:Det ser ut som ett skibakkesikte hvor "skyveren"mangler.Mulig jeg ser for dårlig,men...

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 6. juli 2018, kl. 07:24 (74 dager siden) @ Huntdoc

Det er nok et eget sikte, kalt vippesikte. Skibakkesiktet ble faktisk byttet ut med dette simple siktet på den norske marinekammerladeren M/1855. Etter overgang til spisskuler i Marinen fikk også mange eldre geværer dette siktet etter at stangsiktet ble fjernet.

Tilbake til de svenske, nå har jeg også funnet et gevær med nr. 15 fra 1864, så alt tyder på at nummerseriene begynte på 1 hvert år.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 10. juli 2018, kl. 11:57 (70 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg satte opp et skjema for registrering av de svenske geværene også: https://svartkrutt.net/flottan/

Så dersom du har en svensk marinekammerlader setter jeg pris på om du vil registrere den her, slik at det blir lettere å få en oversikt over produksjonen.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 10. juli 2018, kl. 13:13 (70 dager siden) @ Øyvind F.

Da har jeg registrert min.

RSS på tråd