Svartkrutt, hvordan få gode samlinger? (Patronvåpen)

av TJA, tirsdag 7. november 2017, kl. 11:22 (15 dager siden)

Hei,
jeg har en Mauser 71/84 og en Martini Henry MK IV. Jeg har forsøkt å skyte litt med begge, men sliter med å treffe blinken i det hele tatt.

Hadde satt pris på om noen kunne komme med noen tips til hva jeg kan gjøre annerledes?

For å ta ett våpen av gangen.

Med Mauseren har jeg denne kuletangen: https://www.trackofthewolf.com/Categories/PartDetail.aspx/1197/3/LYMAN-446-110

Dette ladesettet: https://www.trackofthewolf.com/Categories/PartDetail.aspx/1216/1/LEE-DIE-43-MAUSER

Hylsene er fra Bertram, om det har noe å si.

Her har jeg igrunn ikke gjort annet enn å fylle hylsa(FFG) og smøre inn kula med fett. Er det meningen at denne kula skulle vært papir viklet?

Her sprer børsa sånn at det ikke er lett å treffe blinken(1x1m) på 50 meter med anlegg.

Med Martinien er det greit å skyte på blinken, men det er ikke rare samlingen uansett. Her er det da igrunn på samme måte som den andre. (Kule + fett i rillene + full hylse)

Mvh.
Nybegynner i Svartkrutt

Svartkrutt, hvordan få gode samlinger?

av Cap'n Redneck, close to Hell., tirsdag 7. november 2017, kl. 12:41 (15 dager siden) @ TJA
redigert av Cap'n Redneck, tirsdag 7. november 2017, kl. 12:50

ang. .43 Mauser:

Er løpet på Mauseren tålelig "helt og rent" innvendig, eller har det rustflekker/groper?

Er munningen uskadet, eller har den hakk eller slitasje fra hardhendt pussing?
(i såfall må du få en børsemaker til å "krone" munningen pånytt.)

Jeg har fått best presisjon med kuler støpt av rent bly. (samme kuletang som din.)
Prøvde kuler støpt av hjulvekter, men disse gikk ikke godt.
Jeg benytter 75 grains Sveitser-svartkrutt # 4. (1,5 Fg)

Bruker du svartkrutt-fett på kulene eller kulefett beregnet på røyksvake ladninger?
(og ja; det stemmer at de originale, militære kulene var papirviklet).

Prøv også å stanse ut pappskillinger (av f.eks. melkekartong) som du legger mellom kruttet
og kula. Dette hindrer kruttgassen i å smelte bakenden av kula under avfyring.

Etter å ha skyteformet .43 Mauser hylsene én gang benytter jeg carbide size-dien fra et LEE .45ACP die-sett til å neck-size Mauser-hylsene fra Bertram.
Dette gir tilstrekkelig hold på kulene. Intet behov for rullekrymping.

Flaskehals-hylser er ikke like enkle å få presisjon fra som rettveggede...

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

av TJA, tirsdag 7. november 2017, kl. 14:55 (15 dager siden) @ Cap'n Redneck

Løpet er ikke "Blankt" ville jeg si, men det er ikke store flekkene inni der. Jeg kan følge "rillene" hele veien. Kanskje det ville være på plass med bedre rengjøring. Aner ikke hva forrige eier event har skutt med.

Munningen har en skade, men den sitter på ytterkanten. Trodde ikke det hadde noe å si. Kan se ut som våpenet har fått litt røff behandling av forrige eier.

Kulefettet er beregnet på svartkrutt.

Tror det er reint bly jeg bruker. Kommer fra en tak tekker.

Er det viktig at pappskillingene er samme diameter som kulene?

Litt vanskelig å få bilde av løpet.

[image]

[image]

av 50 bmg, tirsdag 7. november 2017, kl. 15:29 (15 dager siden) @ TJA

Det var ingen pen munning her må du kanskje kappe litt av pipa og krone på nytt

Personlig bilde

av The Dane @, Danmark, tirsdag 7. november 2017, kl. 15:42 (15 dager siden) @ 50 bmg

Jeg tror du har for meget krudt til for lidt fedt.

Prøv at skyde 10 skud og rens helt i bund mellem hvert skud, så kan du få et indtryk af hvad riflerne kan.

Derefter kan du begynde at eksperimentere med fedtkager under kuglen og andet der kan holde slaggen så blød at du kan blive ved med at skyde. Blowtube kan også være en mulighed til at holde slaggen blød når nu du ikke kan få en rensestok ind bagfra.

av Cap'n Redneck, close to Hell., tirsdag 7. november 2017, kl. 17:47 (15 dager siden) @ TJA

Taktekker-blyet er nok rent, ja.

Pappskillingene MÅ være samme diameter som kulene (helst en anelse større) for å gjøre jobben.
Du må nok ta utgangspunkt i en 11mm hullpipe og slipe den opp til 11,5mm for .43 Mauser.

Til Martini-Henry'en må du ha en 12mm.

Jeg ser du har en utvendig skade på munningen ca. "klokken 11", den har ingenting å si.
Derimot kan det se ut som det er litt gravrust innvendig "klokken 7"...?
Et alternativ til å kappe løpet og krone opp på nytt kan være å få friboret løpet noen få cm fra munningen og inn. Da beholder våpenet originalutseendet og fremsiktet.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

av Geir @, onsdag 8. november 2017, kl. 00:26 (15 dager siden) @ TJA

ville prøvd å "forske"på forskjellige ladninger og fettyper samt kuler før jeg overhodet vurderte å kappe og krone på nytt.
hvordan tuten ser ut har mindre å si på svartkrutt enn røyksvakt,jæger justnes har en revolver som er stygg som fy i løpsenden,men den går utrolig godt med jægeren som sjofør:-)

--
Tidligere kjent som kruttlappen2

Personlig bilde

av aho @, onsdag 8. november 2017, kl. 08:25 (14 dager siden) @ TJA

Blowtube er et såkalt børstips

Personlig bilde

av Parelius @, onsdag 8. november 2017, kl. 07:28 (14 dager siden) @ TJA

Hei TJA og velkommen til forumet!

Martini Henryer kan lades på en rekke forskjellige måter naturlig nok men personlig bruker jeg denne fremgangsmåten.

1. Hylsen fylles med 80 grains 2F Sveitserkrutt. Opprinnelig mengde brukt i tjeneste var 85 grains men det er litt i overkant synes jeg.

2. Som "filler" kan man bruke f.eks bommull, semulegryn eller som jeg ofte gjør rund 13mm tettelist som brukes til isolasjon. Her holder det med rundt 12 mm. lengde.
http://www.ebay.co.uk/itm/361582516620?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&fromMakeTrack=...

3. Deretter 1 stk. 12 mm. pappskilling

4. 1 skive med 5mm grease cookie laget gjerne SPG lube eller spesialluben til the Dane her på foumet:-)

5. Så kommer 2 stk. nye pappskillinger. (en blir sittende på grease cookien og den andre går med kula)

6. Kulen settes på til slutt. Her bruker jeg riflet kule med fett som panlubes med fett som nevnt ovenfor. Støpeformen kommer fra CBE.
http://www.castbulletengineering.com.au/bullet-moulds/rifle/577-450-martini-henry/470-4...

Bruker ulike typer hylser men omgjorte 24 gauge Magtech fungerer meget bra og de holder lenge hvis man kun neck sizer de.
Kulen settes så total lengde på patronen blir 90mm
Bruker 12 deler rent bly og 1 del tinn til kulene. Går helt fint med rent tinn også.

Blowtube som det nevnes er å anbefale, gjerne mellom hvert 2-3 skudd.
Denne kan du lage av en tommhylse som du borrer opp i enden og setter en slange med rett diameter inn i.

Mulig det ble noen "fremmedord" her for en nybegynner men da er det bare å spørre:-)

Lykke til!

av TJA, fredag 10. november 2017, kl. 18:19 (12 dager siden) @ Parelius

Kommer til å forsøke litt med ladninger før jeg prøver å gjøre så mye med rifla.

Takker for rådene så lang også kommer jeg tilbake etter noen tester. Martinien er nok den med størst potensiale da den er speilblank i løpet, med tydelige.. hva kaller man det når det er polygonal rifling? Bommer? Skal prøve oppskriften med papp og "kaker".

av sigbbred @, Nordmøre, fredag 10. november 2017, kl. 19:28 (12 dager siden) @ TJA

Mine ladninger som går veldig godt i min Martini er : 70gr sprengkrutt,papp, fettkake,papp og Lee .459 500gr. Sizer halsen etter jeg setter i kula. Får likt kulehold innbiller jeg meg.

Personlig bilde

av MrOneTwo @, fredag 10. november 2017, kl. 22:27 (12 dager siden) @ sigbbred

Det jeg vil anbefale deg å sjekke aller først er om løpet åpner seg mot munningen. Er løpet mer romslig den siste tredjedelen enn det er mot kammerenden vil du aldri få den rifla til å gå bra. Da må du lappe løpet slik at det blir trangere mot munningen. Har gjort det på et par tre rifler... tar tid, møye og en god del svette.

Har du noen rund-kuler som er store nok til å fylle løpet? Om du har så smør løpet lett med olje og bank en inn fra munningen. Du vil kjenne om kula begynner å gå lettere eller tyngre nedover.

--
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

RSS på tråd