Personlig bilde

Tidlig Jarmann-gevær for Marinen? (Våpensamling)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 5. desember 2017, kl. 11:39 (80 dager siden)

Jeg kom over en plansje fra den norske Marinen som viser det som sannsynligvis er et tidlig Jarmann-gevær – dessverre uten datering. Baksiktet ser ut til å være identisk med det som ble brukt på de svenske geværene, men har ikke den svenske inspeksjonsluken under skjeftet. Legg også merke til døllebajonetten.

[image]

Så hva kan dette være? En teori: I 1884 fantes det ifølge Karljohansverns arsenalforvalter 52 stk. 10,15 mm Jarmanngeværer på verftet. Verkstedet der begynte arbeidet med å sette sammen 50 Jarmann-geværer i 1883. Arbeidet var ferdig i løpet av 1884. Jeg regner med at det avbildede geværet er ett av disse. De to andre var kanskje modellgeværer som ble brukt under sammensetningen?

Er det noen som har sett noen av disse? Geværene kan selvsagt ha blitt bygget om med andre sikter og til en annen bajonett i ettertid.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Tidlig Jarmann-gevær for Marinen?

av jke @, Wisconsin US, lørdag 16. desember 2017, kl. 22:47 (69 dager siden) @ Øyvind F.

Possibly a Swedish M1881 two barrel band rifle? They did not have the brass inspection plate.

[image]

av festus @, lørdag 16. desember 2017, kl. 22:55 (69 dager siden) @ Øyvind F.

Er det noen som har sett noen av disse? Geværene kan selvsagt ha blitt bygget om med andre sikter og til en annen bajonett i ettertid.

Huntdoc har en Jarmann fra KJV. Skal spørre ham. :-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av Huntdoc, lørdag 16. desember 2017, kl. 23:21 (69 dager siden) @ Øyvind F.

Hei.Jeg har tre "Jarmennær"som man sier i Horten.En svenskeradd,en KVprodusert og en sammensatt på KJV.En knivbajonett og en kårdebajonett.Jeg er ikke sikker på hva du vil vite,men jeg skal sette "navycolt"på saken.Kan du spesifisere hva det er som er interessant for deg?Jeg kan få navycolt til å fotografere de detaljene du er ute etter.Selv er jeg 75år og ikke god på data og fotografering.Jeg har forøvrig også Krag Petterson fra Carljohans værn med sabelbajonett merket på messingen samt en KP merket C,men det faller vel utenfor problemstillingen.huntdoc

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 18. desember 2017, kl. 08:43 (67 dager siden) @ Huntdoc

Jeg er ikke ute etter noe spesielt, jeg bare lurte på om dette geværet med «svenskesiktet» og døllebajonett er kjent . Teorien er fremdeles at dette må være et av Jarmann-geværene som ble satt sammen på Karljohansvern i 1884 og 1885.

At det er en svenskprodusert tviler jeg på, siden plansjen skal vise den norske marinens håndskytevåpen.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av JanS, mandag 18. desember 2017, kl. 21:08 (67 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har aldri sett denne forvarianten med vanlig døllebajonett og feste samt "svenskesikte". Men siden den er tidligprodusert på KJV med bare 52 stykk så forsvant nok de fleste av disse samt andre marinesjeldenheter og skrifter i den engelske bombingen med påfølgende branner av marinebasen i Horten under krigen.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 6. januar 2018, kl. 01:56 (49 dager siden) @ Huntdoc

Sikle! Jeg har ingen av CJV variantene av Jarmann. Jeg har riktignok KP #1, et gavegevær til Ole Krag fra CarlGustafStadsgevärfaktori samt en CJV i 'riktig' CJV serie, men av Jarmann har jeg kun et par varianter av hærens samt en supersliten utgave av Kongsbergs marinevariant med riktig nummer og feil sluttstykke. Er dermed helt klar for en CJV variant!

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av festus @, lørdag 23. desember 2017, kl. 19:21 (62 dager siden) @ Øyvind F.

Her er Huntdocs CJV Jarmann. Som man ser har det "Kongsbergsikte" og Marinens knivbajonett. Slenger på et par bilder av CJV Krag-Petterson med marinebajonett også, siden det er jul. :D

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Jon @, lørdag 6. januar 2018, kl. 10:16 (48 dager siden) @ festus

Kan nevne at jeg har Marinens knivbajonett # 114 altså to nr fra Jarmannen som er vist over her.

av festus @, lørdag 6. januar 2018, kl. 18:44 (48 dager siden) @ Jon

Kan nevne at jeg har Marinens knivbajonett # 114 altså to nr fra Jarmannen som er vist over her.

Da tipper jeg fader'n er i markedet for en byttehandel, dersom det er interessant... ;-)

--
- Rudyard Kipling

av festus @, søndag 7. januar 2018, kl. 14:18 (47 dager siden) @ Jon

Ser nå at børsa er nummer 172, så da er det ikke så nær likevel. :-)

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 8. januar 2018, kl. 22:30 (46 dager siden) @ Øyvind F.

Jarmann-geværet ble en besettelse for J S Jarmann og ble produsaert i et utall av varianter fra slutten av 1870-tallet, stort sett privatfinansiert av ham. Det overveiende flertallet av disse ble laget i Sverige. Jeg har selv hatt et par av disse - en fra 1883 og en 1881 (tror jeg). Sistnevnte uten magasin. Jeg ville derfor tro at dette er en kort marinevariant produsert i Sverige og muligens på Jarmanns regning.

[image]

Jeg snublet over denne i USA (av alle steder). Den er merket med JS over kammeret og er antagelig nok en svenskprodusert forsøksvariant, men for hæren.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av JanS, tirsdag 9. januar 2018, kl. 00:24 (46 dager siden) @ Trond

Ja, han produserte mange med forskjellige magasiner og den merkeligste er den med skråmagasin fra toppen som Tobiesen seinere "kopierte" med hurtigladeren sin på Kragen med bruk av Madsen maskingeværmagasin.

RSS på tråd