Kammerlader 1863 Lundsgevaer restaurering. (Kammerlader)

av Seth Ljunggren, tirsdag 5. desember 2017, kl. 18:16 (80 dager siden)

Hej,

Jag tar detta på Svenska och hoppas att jag gör mig förstådd.
Som titeln säger så äger jag en Kammerlader från 1863 (lång) med Lunds konvertering. Vapnet är i fint skick, men saknar slagstift samt att delen i lådan som slår på stiftet har en svetsning som hindrar rörelse. Mitt mål är att återställa vapnet så det går att skjuta med igen. Är någon som vet vart jag kan få tag på ett nytt slagstift/tennål?

Jag har många år som soldat i Sveriges försvarsmakt och vapnet tillhörde min farfar som var Norsk. Det skulle va otroligt kul att återställa geväret och få det skjutdugligt igen.

Bilder:
[image]
[image]
[image]

Tacksam för alla tips!

Seth

Kammerlader 1863 Lundsgevaer restaurering.

av Geir @, søndag 14. januar 2018, kl. 22:20 (40 dager siden) @ Seth Ljunggren

Må nesten bare følge med for å se om en kan få kjøpt en billig vrakrifle,eller få lånt en tennstift som kan kopieres.

--
Tidligere kjent som kruttlappen2

av Seth Ljunggren, søndag 14. januar 2018, kl. 22:30 (40 dager siden) @ Geir
redigert av Seth Ljunggren, søndag 14. januar 2018, kl. 22:36

Jag har lyckats komma över bilder på tennstiftet och den lilla bit jag hitta i lådan var en del av det gamla stiftet. Så nu ska jag försöka få ett nytt tennstift tillverkat.

av festus @, søndag 14. januar 2018, kl. 22:23 (40 dager siden) @ Seth Ljunggren

delen i lådan som slår på stiftet har en svetsning som hindrar rörelse.

Dette skjønte jeg ikke helt. Hammeren slår vel direkte på tennstiften? Ut fra bildet mistenker jeg at tennstiften er knekt, og at det er en del som henger igjen, muligens snudd, men det kan hende jeg tar feil. Kan du ta nærbilde av den sveisede delen? :-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av Seth Ljunggren, søndag 14. januar 2018, kl. 22:34 (40 dager siden) @ festus

Du har rätt! Den lilla lödningen jag hitta var den gamla avbrutna tennålen. Jag har nu fått loss den och ska använda den som mall och tillverka ny nål. Har kommit över en bild på hur den ser ut också så det borde va lätt fixat för en kunnig vapentekniker.

Tack för svar.

[image]

av festus @, søndag 14. januar 2018, kl. 23:03 (40 dager siden) @ Seth Ljunggren

Bare hyggelig! :-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

RSS på tråd