Personlig bilde

Norsk kassepipe i perkusjon 2 (Munnladning)

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 12. desember 2017, kl. 17:05 (218 dager siden)

Hei.
Da dukket det opp ennå ei kassepipe her.
Løpet er 91cm langt inkludert kassen på 32cm. Kaliberet er .54 og riflene er "som nye".
Det ser ut til at det er den samme type østerdalspipe som den forige kassepipen jeg beskrev her og skjøt med sammen med jæger. Det er vell bare baksiktet som avviker utenom lengden. Baksiktet har "tunell" som er avtagbar. Under den er det et litt annerledes H-sikte.
Det er også merkinger på denne pipen. De utfilte flikene er hver merket med to "shell" og et kjerrehjul. Noen som har sett lignende eller vet noe om dette?
Stokken er av jegertype, men den kommer jeg tilbake til.....(etter en del arbeid :-) )

Litt bilder:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Norsk kassepipe i perkusjon 2

av JanS, tirsdag 12. desember 2017, kl. 20:00 (218 dager siden) @ krutnarr

Er dette den nederste av de to som ble solgt hos Eeks? Mye av det vi tror/vil tro er Østerdalsk og norske kassepiper er av svensk opprinnelse.

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 12. desember 2017, kl. 22:59 (218 dager siden) @ krutnarr

Gratulerer med nytt erverv , blir spennende å se resultatet.

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 12. desember 2017, kl. 23:14 (218 dager siden) @ reldor

Takk reldor.
Liming er allerede begynt. Hovedfjæra i låsen er brukket. Alle delene lå inni, men jeg hadde ei liggende som passer. Gøy å prøve seg på litt bøssemakeri for å få den opp å gå igjen. Skulle alt gå "at skogen" så er løpet et topp løp for ei snapplåsrifle ;-)

JanS: Mulig den har blitt brukt og bygget på i sverige, men løpet er ihvertfall vanvittig likt de som kalles Norske. Kvaliteten på jernet og de minimale rustangrepene tilsier at det er av den kvaliteten vi gjerne håper og tror at de Norske kassepipene skal ha. :-D
Har du litteratur på svenske kassepiper så er det kjærkomment.

--

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 13. desember 2017, kl. 11:42 (217 dager siden) @ krutnarr

Fin kassepipe, krutnarr. Gratulerer med flott børseprosjekt :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, lørdag 16. desember 2017, kl. 02:04 (214 dager siden) @ jæger justnæs
redigert av krutnarr, lørdag 16. desember 2017, kl. 02:10

Hei.
Juleprosjektet er i bevegelse.
Nå har låsen fått ny hovedfjær å den fungerer utmerket

[image]

[image]

Avtrekkerbøylen er demontert og må få seg en skikkelig puss. Den er av typen som kjennes godt på disse flotte kassepipene og sikkert de fleste av samtidens bøsser.

[image]

Limingen nærmer seg slutten. Den dype synlige sprekken er rett og slett ladestokkrenna som kommer frem i dagen.
[image]

Ledikklokket har fått seg ny flis på høyre side, men den bør vell også oppgraderes på venstre side ;-)
[image]

Fortsatt god jul dere.....

--

av JanS, søndag 17. desember 2017, kl. 01:08 (213 dager siden) @ krutnarr

Svenske våpen er laget/smidd av kvalitetsjern/stål. Våpenproduksjon og tradisjon med kvalitet overgår den norske. De har også hatt bedre lagring og klimatiske forhold. Både musketten merka med 1730 på løpet og riflekassepipa med deler er rester av svenske militærvåpen perkusjonert på 1850-tallet til jaktgeværer av flinke svenske børsemakere.Slike svenske jaktvåpen er billige i Sverige og bringes til Norge og selges dyrt hvis bygd på kassepipe hvor noen tror/vil tro at de er norske. Prisestimatet på de to svenskene var 2000,- hos Eeks, men oppnådde 7000,- pluss 25% pga. norskesuget etter den svenske kassepipa som noen vil fornorske.

av skoggangsmann, fredag 22. desember 2017, kl. 10:02 (208 dager siden) @ JanS

Hei. Du kommer med spennende informasjon her JanS. Finnes det noen informasjon lese om dette noe sted. I Tsjekkia på Koperniche (et slott med privat våpensamling) var det en rifle med kassepipe utstilt (flintlås). Det var dessverre ikke lov å ta bilder.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 17. januar 2018, kl. 01:09 (182 dager siden) @ skoggangsmann

Da er kassepipa ferdig montert og skyteklar i solid stokk med nylaget kolbekappe og ladestokk :-D

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 17. januar 2018, kl. 10:00 (182 dager siden) @ krutnarr

Pent arbeid og knallfin kolbekappe :-)

--
Best når det smeller!

av JanS, onsdag 17. januar 2018, kl. 18:33 (182 dager siden) @ jæger justnæs

Informasjon om våpen med kassepiper finnes i flere våpenmagasiner og bøker om våpen. Kassepipe er ingen norsk oppfinnelse som har funnet veien til Tjekkia, heller omvendt hvor perferie og fattige Norge fikk inflytelse fra Europa med Tjekkia som lå langt framme i våpenutvikling. Det var fattigdommen i Norge som medførte at kassepiper av god kvalitet ble gjenbrukt i flere generasjoner opp til vår tid før de kanskje endte opp som gjerdestolper i stein og fjell. De fleste gardsbruk med jakttradisjon har minner om slike som ofte var navngitt. Perkusjonsrifla ble fin til bruk og veggpryd og håper at kolbekappen har fått initialer og årstall slik at det ikke oppstår diskusjon om våpenet for neste eier/generasjon.

Personlig bilde

av G.Larson, torsdag 18. januar 2018, kl. 07:39 (181 dager siden) @ JanS

Blir du ikke lei.........av all den negativiteten din hele tiden? :frown: :gal:

--
Ståle B.

av JanS, torsdag 18. januar 2018, kl. 22:24 (181 dager siden) @ G.Larson

Som sist så må jeg bare si deg at tekniske argument er velkomne hvis du har noen. Og hvis du får lov av Øyvind å argumentere for "negaviteten" så er jeg klar for det motsatte.

RSS på tråd