Trenger hjelp til identifisering (Identifisering)

av odd Roar, mandag 25. desember 2017, kl. 18:22 (176 dager siden)

Hei

Er det noen som kan si noe om alder,hvor denne er produsert osv?
Våpnet ble funnet på loftet på en gammel lokalbutikk for noen år siden, det har nok ligget der I mange år, men er I overraskende god tilstand med tanke på hvor det er lagret..

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Trenger hjelp til identifisering

av odd Roar, tirsdag 26. desember 2017, kl. 20:21 (175 dager siden) @ odd Roar

Ingen som kan hjelpe?

av AKS @, Østlandet, onsdag 27. desember 2017, kl. 20:38 (174 dager siden) @ odd Roar

Hei
Har sett i merkekatalogen etter JMR og MR uten resultat. Geværet er en sivil munnladning med en ombygd lås fra et tidlig 18-hundretalls militært flintelåsgevær. Pipen kan også være ombygd militær. Børsa er vel fra midten av 18-hundretallet. "Man tager hva man haver", gjenbruk kalles det i dag :-)
Noen der ute som har en annen mening?
Fortsatt god jul.

--
AKS

av odd Roar, onsdag 27. desember 2017, kl. 22:20 (174 dager siden) @ AKS

Hmm.. Interessant :-) Men hadde vært artig å visst opphavet til den.

Skulle jammen vært artig å visst hvor lenge den har ligget på det loftet. Mistenker kanskje at den ble gjemt der under krigen og der ble den til den ble funnet rundt år 2000.

av odd Roar, lørdag 10. mars 2018, kl. 17:40 (101 dager siden) @ odd Roar
redigert av odd Roar, lørdag 10. mars 2018, kl. 17:47

Har fått litt mer info om våpnet om noen skulle ha interesse av det...

I merkekatalogen finnes det merker som ligner på det som er på mitt gevær, se side 150 I merkekatalogen som du kan søke etter her https://www.nb.no/search?mediatype=bøker
Mest sannsynlig er det en lås som er produsert ved Kronborg I Danmark og det er riktig som nevnt tidligere at det er opprinnelig en flintlås, men er bygget om til perkusjonslås utpå 1840 tallet engang. Det er en militær lås, mens resten av våpnet er sivilt, trolig også en sivil hane.

Løpet innvendig er ikke riflet og da er det vel en muskett som er rett betegnelse..
Kal. 8.

av Browning08, lørdag 10. mars 2018, kl. 22:12 (101 dager siden) @ odd Roar

Jeg lurer på om dette rett og slett er en Svensk jaktbørse. Kolbeformen og diverse annet minner meg om dette. Jeg ser også at dette geværet åpenbart er pusset opp med balnk messing etc... Er dette gjort nå nylig?

av odd Roar, lørdag 10. mars 2018, kl. 22:51 (101 dager siden) @ Browning08

Ikke såvidt meg bekjent. Jeg har arvet den etter min svigerfar og har aldri hørt at han har gjort noe med den. Den ble funnet på loftet på en nedlagt landhandel her I bygda for en del år siden. Jeg tipper den ble gjemt bort ifb med krigen, har antagelig ligget I tørr sagflis I mange år. Så langt jeg vet er treverket og messingen I original stand.

Personlig bilde

av bubo @, Arendal, søndag 11. mars 2018, kl. 00:06 (101 dager siden) @ odd Roar

Er det noe ved denne børsa som kan minne litt om Børsemager Knud Gierstad,Christiania?

av odd Roar, søndag 11. mars 2018, kl. 10:23 (100 dager siden) @ bubo

Hmmm.. Har du noen bilder av børsene hans? Jeg fant ingen ved å google navnet hans.

Personlig bilde

av bubo @, Arendal, søndag 11. mars 2018, kl. 19:49 (100 dager siden) @ odd Roar

Nå burde jeg vel skrevet f.eks K.Gierstad,da jeg ikke sier at denne er hans verk!
Mitt poeng er at det stadig blir sett mot Sverige her inne når det gjelder jaktvåpen fra denne tiden,men vi hadde mange dyktige børsemakere her hjemme,som sikkert også brukte eldre deler uten å stemple med eget navn.
Bilder av Gierstads børser finnes bl.a i disse to bøker på nb.no:

Blant pistolsmeder og børsemakere og
Våpen i Norge.

https://www.nb.no/nbsok/nb/6d4d2c09216a113229f3b601c7bf909c?index=1#171
https://www.nb.no/nbsok/nb/29bcb4e06738fc94662a3c1f25ff03fb?index=9#177

Har sett etpar Gierstadbørser for flere år siden,men har dessverre ingen bilder.
Men kanskje andre har...?
Likhetene jeg tenker på er avslutningen på treflaten foran låsen.
Tykk og god kolbehals med spesiell nettskjæring. (Din ser kanskje vel amatørmessig ut;-) )
Hane m/tapp,avtrekkerbøyle...men disse regner jeg med kunne kjøpes fra det store utland,så igjen,jeg sier ikke at denne har noe med nevnte børsemaker å gjøre!

Denne hagle/rifle-kombien har fått nye låser og er ellers umerket,så dermed selvsagt uidentifiserbar.Kinnstøtte på begge sider.
[image]

av JanS, søndag 11. mars 2018, kl. 20:01 (100 dager siden) @ bubo

Enig med Browning08 at dette ser ut til å være en svenske ut fra kolbekappe, kolbeform og lås med mere.

RSS på tråd