Papirpatron i Enfield 1858 (Munnladning)

av BjørnL, onsdag 17. januar 2018, kl. 16:50 (31 dager siden)

Hei!

Forsøkte meg på papirpatroner i dag. Ladet med 60 gr. 3F og .567 Pritchett-kule. Som "outer wrap" brukte jeg bakepapir. Jeg skjøt på 100 meter, men brukte endel skudd på å skyte meg inn. Skuddene gikk høyere enn jeg er vant med. Første bildet viser samlingen på 5 skudd. Ene skuddet sitter i platen like over skiven. Ikke imponerende samling, med det kan nok forbedres.

BjørnL

[image][image][image][image]

Personlig bilde

Papirpatron i Enfield 1858

av aho @, torsdag 18. januar 2018, kl. 12:26 (30 dager siden) @ BjørnL

Se der ,dette får du nok skikk på Bjørn:-)

av BjørnL, torsdag 18. januar 2018, kl. 15:14 (30 dager siden) @ aho

Hei!

Holder på å lage kuletang for Pritchett-kuler. De kulene jeg forsøkte var noen jeg bommet hos Runar. Jeg er litt usikker på om matpapiret jeg brukte var riktig valg. Grunnen til at jeg valgte matpapir var at det hadde riktig tykkelse og at fettet ikke trekker inn i papiret.
Det er hendig å skyte med papirpatroner. Man trenger ikke så mange remedier med seg.

BjørnL

av BjørnL, fredag 19. januar 2018, kl. 22:20 (29 dager siden) @ BjørnL

Hei!

Da var kuletangen ferdig og noen kuler støpt. Kulene ble litt lette, bare 420 grain, og måler .568. Har gjordt klar 20 patroner med 60 gr. 3F, og er klar for nye skuffelser på banen.

BjørnL

[image][image][image][image][image]

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 19. januar 2018, kl. 23:29 (29 dager siden) @ BjørnL

Inspirerende tråd, har ikke kommet i gang med papirpatroner til Minie enda.
Flott kuletang, en lett/kort kule er nesten en nødvendighet i P-1853 men din 56 tåler nok de lange også. Ser frem til fortsettelen :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av aho @, lørdag 20. januar 2018, kl. 09:17 (29 dager siden) @ BjørnL

Tøft!Dette blir interessant Bjørn.
Laget håndtak til blokka ,dette liker vi :-)

av BjørnL, torsdag 25. januar 2018, kl. 15:54 (23 dager siden) @ aho

Hei!

Har skutt litt mer med samme papirpatron som sist.
De to første bildene viser 5-skudds serier på 100 meter uten pussing mellom skuddene.
Siste bildet viser 10 skudd på 100 meter med pussing mellom skuddene.
Ingen samling. Jeg vil prøve å få tak i et papir som er hårfint tykkere enn matpapiret jeg bruker. Muligens er kulen jeg bruker for lett.
Det er den store mengden med variabler som gjør svartkruttskyting så enkelt.

[image][image][image]

BjørnL

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 25. januar 2018, kl. 18:19 (23 dager siden) @ BjørnL

Morsomt at noen begir seg ut på slike ting. Jeg eksperimenterte litt med slike patroner for 10—12 år siden. Så vidt jeg kan huske var presisjonen grei, men med enkelte slengere som ødela. Jeg brukte en .568" 450 grains Pritchett-kule som ble bestilt fra Lee i sin tid.

Den er kortere enn den originale kulga på 530 grains. Teorien den gangen var at den lettere kula skulle fungere i 1:78" riflestigning. I dag tviler jeg på om det hadde noe for seg. Det gjelder andre regler når kulene har hulbase.

Husk at hulbasekuler ofte er svært kresne med tanke på ladningen. Dersom kulene ikke slarker i løpet, så ville jeg heller satset på å justere kruttladningen eller eksperimentere med forskjellige kulefett. Fett er også alfa og omega når en skyter med Minié- og Pritchett-kuler

[image]'

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av BjørnL, fredag 26. januar 2018, kl. 15:40 (22 dager siden) @ Øyvind F.

Hei!

[image]

Vedlagte bilde viser en femskuddserie på 100 meter. To av skuddene traff skiven.
Brukte 55 grains krutt, samme kule som tidligere og papir som var hårfint tykkere enn sist. Fettet jeg bruker er ren Crisco.
Kulen jeg bruker er 0,9 tommer lang. Jeg vil prøve å støpe noen kuler som er 1 1/16 tomme lang.

BjørnL

av BjørnL, mandag 5. februar 2018, kl. 13:22 (12 dager siden) @ BjørnL

Hei!

Vedlagte bilder viser papirpatroner og skiven etter 6 skudd på 100 meter.
Har forlenget kulen slik at den nå veier 520 grains. Ladet med 60 grains 3F og matpapir til "outer wrap". Ingen stor prestasjon, men alle skuddene er i hvertfall i skiven. Jeg har tro på denne tyngre kulen, og vil neste gang lade med 55 grains 3F. Det er den ladningen jeg får best presisjon med når jeg skyter 500 grains Lymans "old style" kule.

Jeg oppfordrer andre til å prøve papirpatroner. Dere har jo krutt, og papir går det an å skaffe.

[image][image]

BjørnL

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 5. februar 2018, kl. 23:01 (12 dager siden) @ BjørnL

Det der er bra med miniegevær, fin skyting.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, onsdag 7. februar 2018, kl. 12:44 (10 dager siden) @ jæger justnæs

Har prøv jeg og, men sliter med presisjonen. Det viser seg at papiret på kula blir limt fast på kula når patronen dyppes i smeltet fett. Dette gjør at papiret faller av til forskjellige tider. Noen ganger følger det kula helt frem til blinken og lager tydelige merker og sågar hull i skiva. Slikt blir det ikke presisjon av. Bildet viser tydelige merker etter papiret. Avstand er 50m Ladningen er 55gr fint sprengkrutt, og kula kommer fra den Pritchett-tanga som Øyvind skaffet tilveie for noen år siden. Papiret i handa plukket jeg ut av skiva. Den andre serien viser vanlig Miniekule på samme avstand og ladning. Denne kula samler vanligvis bedre, men krever større ladning, og de lå selvfølgelig igjen hjemme.

laffa

[image][image][image][image]

av BjørnL, onsdag 7. februar 2018, kl. 20:07 (10 dager siden) @ laffa

Hei!

Det ene bildet viser en fin samling, men mye kan forandre seg når holdet blir lengre. Jeg vil nødig gir råd når jeg sliter med å få gode samlinger selv, men bakepapiret jeg bruker slipper kulene fint. Papiret ligger fire fem meter foran standplassen. Papiret måler to tusendels tomme, og trekker ikke fett. Med to hele lag rundt mine kuler blir kulene passe trange i løpet. Malene til papiret fant jeg på en video av "british muzzle loader". Jeg knytter ikke papiret bak kulene, men bretter det sammen og dytter det inn i hulbasen og pensler de ferdige patronene med smeltet fett.

Hva er diameter og vekt på kulene du har prøvd? Hva er riflestigningen din?

Grunnen til at jeg nå forsøker med tyngre kuler (520 grains) er at jeg fant igjen noen av de lette kulene mine (420 grains) etter skyting og de hadde ingen tegn på ekspasjon eller spor av rifling.

BjørnL

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, onsdag 7. februar 2018, kl. 21:17 (10 dager siden) @ BjørnL

Diameteren på naken kule er .566’’, vekta er 443gr. Lengde er .904’’. Ferdig rullet er diameteren .577’’ Dette gir fin pasning hele veien ned. Riflestigningen på min Parker Hale er en omdreining på 48’’

laffa

[image]

av BjørnL, torsdag 8. februar 2018, kl. 05:13 (10 dager siden) @ laffa

Hei!

Artig at du prøver med papirpatroner. Jeg er som nevnt ikke rett person til å gi råd om dette, men jeg ville prøvd hardere ladning, eventuelt tyngre kuler, samt et papir som ikke trekker fett og dermed limer papiret til kulen.
Det aller viktigste er dog ikke å gi opp.

BjørnL

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, lørdag 10. februar 2018, kl. 16:30 (7 dager siden) @ BjørnL

Prøvde med ladning på 60gr. og bakepapir som du brukte, men det funket ikke i mi børse. Ble en studie i hytt og pine. Går tilbake til egen oppskrift, men skal selvfølgelig gjøre noen forandringer for å se om det lar seg gjøre å bedre presisjonen

laffa
[image][image]

av BjørnL, lørdag 10. februar 2018, kl. 19:15 (7 dager siden) @ laffa

Hei!

Vi har nok litt begrensede ressurser å sette inn i forsøkene i forhold til det den britiske hæren hadde for 150 år siden, men en vakker dag vår vi det vel til.
Jeg er ute nå så det blir en liten pause for min del.

BjørnL

RSS på tråd