Pris Kongsberg RB (Våpensamling)

av arvegutt, fredag 9. februar 2018, kl. 11:10 (11 dager siden)

Hvis man har to identiske Rolling block rifler, hvorav den ene er svenks produsert mens den andre er produsert av Kongsberg. Hvor mye mer i pris vil den kongsberg produserte stå i forhold til den svenske?

Personlig bilde

Pris Kongsberg RB

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 9. februar 2018, kl. 11:54 (11 dager siden) @ arvegutt

Det er ikke noe entydig svar på det utover at de norske ligger over de svenske i pris.

Personlig bilde

Pris Kongsberg RB

av ben74 @, fredag 9. februar 2018, kl. 19:41 (11 dager siden) @ arvegutt

Du kan ofte doble prisen på Norsk R.B. i forhold til svensk R.B..
For eksempel perfekt Svensk 7000kr perfekt Norsk 14000kr.

Personlig bilde

Pris Kongsberg RB

av nevS, Minnesund, søndag 11. februar 2018, kl. 16:20 (9 dager siden) @ arvegutt

Marked og etterspørsel.

Hvis vi skal si noe om verdi så må vi se bilder.
Samlere vi si at omtrent hver eneste børse er mye verdt pga merker og serienummer.
så detaljbilder av dette er helt klart en fordel.

Norsk eller svensk. alt har en verdi men som alle vet, jo finere jo dyrere.
de fleste her inne er skyttere så de ser verdien ut i fra et bruks syn. samlere vil holde prisen høy, nesten uansett kvalitet.

Hvis jeg tråkker på noen tær nå så beklager jeg ikke det, det er en realitet. :knegge:

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Pris Kongsberg RB

av JanS, søndag 11. februar 2018, kl. 19:32 (9 dager siden) @ nevS

Enig, tilbud og etterspørsel bestemmer prisen, men man bør også ha det store antallet på flere og femtitusen produsert på Kongsberg pluss de 5000 innkjøpte svenske i tankene ved samlerkjøp. For skytterkjøp er de svenske mye billigere og vanligvis av mye bedre kvalitet, men nevnte priser er hinsides for både disse og norske/norskbrukte som en den letteste å få tak av ikke registreringspliktige militære våpen. Nevnte priser bør nesten deles på to før man går til innkjøp. Kremmersamlere/samlere vil alltid selv selge dyrt og kjøpe billig. På Finn tilbys en tålig bra for 9, men 7 bør være mer enn nok.

Pris Kongsberg RB

av Spitfire @, mandag 12. februar 2018, kl. 12:06 (8 dager siden) @ JanS

Prisbildet til JanS er korrekt etter min mening. Jeg har i hvert fall nylig solgt to Kongsberg-RB'er for ca kr 8 000. Begge i original stand, nummerlike og komplette. Gjennomsnittlig fine.

Og så har jeg kjøpt en svensk "ren" M1867 (første årgang) for kr 7 000. Flott stand.

Personlig bilde

Pris Kongsberg RB

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 12. februar 2018, kl. 21:51 (8 dager siden) @ JanS

En svenske med originalt Kragsikte i god stand bytter jeg gjerne til meg mot en Kongsberg i tilsvarende stand. En helstrøken svenske med Kragsikte er jeg faktisk villig til å betale i mellom på + en helstrøken Kongsberg med flammeherding for å få fatt på. Jeg setter dermed bra eksemplarer av de 5000 svenskene som ble kjøpt høyere enn Kongsbergs - om de er fine. Er de temmelig slitne, hører de ikke hjemme i en samling etter min mening. Da blir de mer som en vanlig svenske prismessig.

[image]

Bildet viser en helstrøken Kongsberg øverst og en halvsliten 'korrekt' svenske nederst. Svensken er litt bedre enn det den fremstår som på bildet, men Kongsberg'en er som flunk ny med dyp flammeherding.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Pris Kongsberg RB

av JanS, tirsdag 13. februar 2018, kl. 00:01 (8 dager siden) @ Trond

Generelt enig om de 5000 svenske mot de ca 53000 norske, men siden førstnevnte kom først med veldig lang brukstid så er de vanligvis i en dårligere stand. Den flotteste jeg har sett, nesten strøken var på Maihaugen i 1974. Ved senere besøk har jeg ikke sett den. Prisen på en bedre Remington hadde vært ca 5000 i dag, hvis ikke våre svartkruttskyttere hadde drevet opp prisene til dagens nivå som er hinsides. Det samme har skjedd med kammerladere som dog er sjeldnere med mindre produksjon.

Personlig bilde

Pris Kongsberg RB

av ben74 @, mandag 12. februar 2018, kl. 23:25 (8 dager siden) @ arvegutt

Jeg forstod det som det var et vanlig Svensk Remington gevær du mente, mente du en Norsk brukt Svensk Husqvarna Reminton med Krag sikte så blir svaret jeg ga feil. Da er det Svenske vert mer enn Kongsbergen. For eksempel hvis du har en Kongsberg R.B. som har en verdi av 10000 kr så er en Svenskprodusert Husqvarna med Kragsikte i samme stand vert 14000-15000kr.

RSS på tråd