Kulestøping og legering? (Patronvåpen)

av arvegutt, fredag 9. februar 2018, kl. 20:30 (225 dager siden)

Ønsker noen innspill fra de av dere som støper kuler til rolling block og trapdoor. Fram til nå har jeg brukt kulefangerbly (22lr). Dette har jeg støpt barrer av med tilsatt tinn i forholdet 1:20. Jeg er ute etter kuler som gir best mulig presisjon. Noen som kan komme med egne erfaringer i forholdt til best resultat?

Kulestøping og legering?

av Huntdoc, lørdag 10. februar 2018, kl. 17:38 (224 dager siden) @ arvegutt

Hei.Jeg er ingen spesialist,men jeg har støpt til alt fra .25-.44mag og 45 pistol og 32.20 til 375HHM rifle samt 12mm rem.Til alle svartkruttvåpen bruker jeg reint bly.Ingen legering,men godt fett.Stort sett alt jeg har lest går ut på dette.Til "fy-ladninger" må du legere.Om dette er cosher og den eneste sannhet,tror jeg ikke,men du gjør i allefall slik de gamle gjorde det.Kulefangerbly er ofte en mix av hjulvekter,grus,bly og antimon mm.Cal .22 er vel ganske reint bly er jeg blitt fortalt.Dette emnet er det skrevet tykke bøker om,og jeg er ingen profet med den eneste store sannhet.Bare ikke få vann i smeltet bly.Innholdet i potta "eksploderer" og smeltet bly gjør vondt om ikke verre.Lykke til.huntdoc

RSS på tråd