Personlig bilde

Funn av kule (Kammerlader)

av perk71 @, Trondheim, mandag 12. mars 2018, kl. 19:15 (220 dager siden)

Har også en hobby innen metallsøking, og der følger jeg noen sider på FB. Og der ble det for noen dager siden lagt ut et bilde av en kammerlader kule mod. 1849. Trodde jeg, men så fikk jeg se den var hulbase. Og da ble jeg usikker. Er det noen her, som ser hva det er? [image]

--
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

Personlig bilde

Funn av kule

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 12. mars 2018, kl. 19:34 (220 dager siden) @ perk71

Du har nok rett i at det kan være en skarpskytterkule M/1849, men den er i så fall skutt fra et tappgevær. I så fall er det et svært sjeldent funn, jeg har aldri sett denne kula annet enn på tegninger.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Funn av kule

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 19. mars 2018, kl. 21:38 (213 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg fikk låne denne kula fra finneren. Den måler omtrent 16,5 mm i diameter, noe som jeg mistenker er for lite for en M/1849 skarpskytterkule. Den er skutt fra en tapprifle med butt tapp, så geværet den er skutt fra har sannsynligvis vært sivilt.

Kula ble funnet ikke så langt fra marinebasen i Horten, så jeg mistenkte at det kanskje var en sammenheng der. Men, etter å ha sett nærmere på kula tror jeg ikke det er veldig sannsynlig.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Funn av kule

av perk71 @, Trondheim, tirsdag 20. mars 2018, kl. 12:33 (212 dager siden) @ Øyvind F.

Var litt liten diameter ja. Men korusjon på kula er med å minske diameter. Men da må det være ca 0,5mm radielt.

--
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

Personlig bilde

Funn av kule

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 20. mars 2018, kl. 20:21 (212 dager siden) @ perk71

Den kan også minne om de danske tappriflekulene. Bildet øverst i tråden er litt misvisende, kula er egentlig litt «slankere». Jeg skal få tatt noen nye bilder av den.

Bildet fra Våbenhistorisk Tidsskrift nr. 2 1980 viser en gjennomskåret dansk tapprifle med kule.

[image]

Tappen ser ganske butt ut. Er det noen som kjenner de danske tappriflene og -kulene bedre som kan gi mer informasjon?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Funn av kule

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 24. mars 2018, kl. 18:31 (208 dager siden) @ Øyvind F.

Her er noen nye bilder. Kula til høyre er en original uskutt M/1855 kammerladerkule.

[image]

[image]

Det ser også ut som kula er kaldpresset. Jeg ser i hvert fall ingen tegn til støpeskjøt.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

RSS på tråd