Kammerlengde i rolling block (Patronvåpen)

av Torgeir, torsdag 30. august 2018, kl. 19:34 (109 dager siden)

Hallo
Jeg har en svensk 1867 Rolling Block og holder på og skal korte ned noen 50 - 110-hylser til å bruke i den. Det står i bokji at svenskene hele veien brukte 42 mm-hylser, mens nordmennene gikk over til 44 mm for å få plass til mer krutt da de byttet til tyngre kule.
Er det dermed også forskjell på kammerlengden i svensk og norsk rolling block?
Jeg har fått tak i kuleforma til 12,17 X 44 som blir solgt av Svartkrutt.net. Denne kula er som kjent hælbasert og settedybden dermed gitt. Derfor blir friflukten før kula treffer riflinga avhengig av hylselengden, så nå lurer jeg på om jeg skal legge meg på 44 eller 42 mm hylselengde. Jeg regner med det er noen her som vet svaret på dette.

Torgeir

Personlig bilde

Kammerlengde i rolling block

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 30. august 2018, kl. 22:42 (108 dager siden) @ Torgeir

Kammerlengden ble ikke endret da hylselengden ble forlenget våren 1871, for kammerdimensjonene i tidlige svartkruttgeværer var ganske romslige. Hovedårsaken til denne romsligheten var at fremstillingen av kobberhylseammunisjonen ikke var like presis som i dag, og det ble derfor tatt høyde for litt variasjon i patronlengdene. Det betydde at norsk ammunisjon kunne brukes i svenske geværer og omvendt.

Siden du allerede har en kule ville jeg tilpasset hylselengden til kula du skal bruke. Legg gjerne ut en rapport om hvordan det går!

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Torgeir, fredag 31. august 2018, kl. 11:22 (108 dager siden) @ Øyvind F.

Hallo igjen.
Det er interessant det du sier om at både 42 og 44 mm-hylser skulle passe. Under gårsdagens arbeid fant jeg etter hvert ut at jeg måtte ned i 43 mm for at hylsa i det hele tatt ville kamre, men også da buttet det litt. Jeg satte ei kule i hylsa og prøvde, og da hang kula igjen i riflingen da jeg tok ut dummyen. Ved 42 millimeter pluss kamret alle hylsene helt uten motstand, og det kunne høres på klangen i høna at den stoppet mot stålet i løpet og ikke messingen.
Siden kulene blir sittende så løst har jeg en mistanke om at hylsene laget av 50-110 er en anelse videre i tuten enn de bør være, og at dette er årsaken til at de ikke kamrer ved 44 millimeter. Jeg vurderer å skaffe meg en die i f eks 50-70 for å presse dem litt inn slik at kulene sitter bedre. (Dies i originalkaliberet er steindyrt har jeg skjønt.)
Vante fjellfolk har fortalt meg at de blir "bedre i bruk", og at det skal gå fint å håndsette kulene. Vi får se.
Men det skal også sies at kulene jeg har støpt er elendige, ettersom jeg er helt ny i støpefaget og har kokt dem sammen med en kjele over en parafinbrenner. Jeg må nok få mer dreis på støping og skaffe bedre utstyr før jeg får fyrt opp rolling blocken.

Torgeir

Personlig bilde

av ben74 @, lørdag 1. september 2018, kl. 02:09 (107 dager siden) @ Torgeir

Die sett kjøper du rett fra ch4d. Koster 114 USD + frakt og toll, følg denne linken:

(12.17 x 44 R Norway Swedish)

https://www.ch4d.com/products/dies/caliber-list?page=23

RSS på tråd