K-stemplet marine-remington (Identifisering)

av anvil, onsdag 19. desember 2018, kl. 20:52 (66 dager siden)

Et nokså slitent eksemplar av den sjeldne modellen med SN 1220 fra 1868. Stempling på venstre side av kassa med kronet K, årstall, SN, kontrollstempel og nummerering av skruer er som normalt. Det unormale er en stor K slått inn på toppen av løpsmutter.
Kan noe opplyse hva dette er?[image]

K-stemplet marine-remington

av Fagerstad @, Vestlandet, torsdag 20. desember 2018, kl. 17:21 (65 dager siden) @ anvil

Er det dristig å gjette at det står for Kongsberg? På same måte som A står for hovedarsenal på ein del lundar? Står ikkje ein slik K på min. Håpar det kjem betre svar enn mitt ;-)

av anvil, torsdag 20. desember 2018, kl. 20:20 (65 dager siden) @ Fagerstad

Hei Fagerstad! Som du vel selv er inne på virker det lite sannsynlig at den store K-en skulle stå for Kongsberg Våpenfabrikk. Denne kassa er jo laget og stemplet med kronet K av KV. Noen endring til en konverteringsmodell er senere ikke skjedd, slik som ved 4''' M1860 kammerladere gjort om til bruk med patron, og stemplet H for de som ble bygget om ved Hovedarsenalet.

Har sett en del av denne marinemodellen, men heller ikke jeg har sett noe lignende.

Kan føye til at dette geværet er boret opp til kal. 28 hagle. Kan det være at vedkommende børsemaker slo inn sin K??

Er det i det hele tatt noen der ute som har sett en tilsvarende K på et gevær?

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 20. desember 2018, kl. 20:31 (65 dager siden) @ anvil

Vill idé: K for kassert?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av anvil, fredag 21. desember 2018, kl. 22:42 (64 dager siden) @ Øyvind F.

Ja, kanskje en vill ide? Kanskje lite sannsynlig at merkingen skulle stå for Kassert. Våpendeler med feil har av KV blitt merket med stjerne. Det gjelder bl.a. for Remington M1867, for Kragen og for sivile våpen som hagler, både enkeltløp og sideligger. Ved alvorlige feil som har med sikkerhet å gjøre ble deler merket med dødningehode.
Har snakket med Thor og vist ham geværet. Han mener stemplingen er gjort med solid utstyr siden en såpass stor bokstav er blitt preget såpass dypt i stålet. Dette kan neppe være gjort med hammer og et enkelt bokstavstempel men mest sannsynlig i ei presse tilpasset slik merking. Thor mener K'en minner i størrelse og form om det som er brukt av KV, som tok på seg private oppdrag i forbindelse med omgjøring av våpen fra militært til sivil bruk. Ut fra dette, Fagerstad, kan du ha rett i det du skriver. Bakgrunnen kan være at omgjøring til hagle er gjort ved KV, som så merket våpenet på denne måten.

av Knutakongen, lørdag 22. desember 2018, kl. 17:32 (63 dager siden) @ anvil

Hei har sett 4 slike med stor K på kassa og alle har originale rifler.Har starta en tråd her på nett om merking men klarer ikke å legge den ved her den heter Marinens Remingtons gevær.Her er ett bilda av dem i tråden.[image]

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 22. desember 2018, kl. 17:47 (63 dager siden) @ Knutakongen

Her er lenke til tråden knutakongen nevner: https://forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=11481

Jeg vil tro at dersom anvils gevær er omgjort til hagle ved KV, så ville de ha fjernet baksiktet i samme slengen?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av anvil, lørdag 22. desember 2018, kl. 20:45 (63 dager siden) @ Øyvind F.

Hei, geværet her hos meg (ikke mitt, lånt det for å lage kopi av slagfjæra, som er noe større enn på hærens modell) har lodderester etter haglesikte! Det baksiktet som sitter der er tydelig ikke originalt.
Så da vet vi at det finnes minst 5 som er stemplet med en stor K uten krone, på toppen av løpsmutter. Men jeg merker meg at K'en er stemplet forskjellig!
Dersom de 4 andre er uforandret så mangler vi fortsatt en forklaring på hva som ligger bak denne K-merkingen. [image]

Personlig bilde

av ben74 @, lørdag 22. desember 2018, kl. 23:26 (63 dager siden) @ anvil

Jeg tror Øyvind har rett, at det står for kassert. Og tror de ble stemplet når de gikk ut av marinens eie. Begrunner det med at de var så å si utslitte alle sammen når de ble solgt ut fra marinen.

Øyvind skrev i nyheter: "Marinens patronkonverterte kammerladningsgeværer"

"Til slutt kan det nevnes at Remington-geværene ble hardt brukt.
I 1887, da Marinen var i gang med å bevæpnes med Jarmann-geværer,
var Remington-geværene ansett som utslitte."

Kan jo trekke en parallell til Svenske sabelbajonetter M/1867 for marinen, (flottan) der nesten alle opp serverte eksemplarer er stemplet med kassasjons stempel, kanskje vanlig blant de to marinene når vi var i union med Sverige?

Mine 2c.

BEN74.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 23. desember 2018, kl. 11:04 (62 dager siden) @ ben74

At K-en er et kassasjonsmerke vet jeg ikke om jeg tror helt på selv, men det er jo en mulighet. Plasseringen nært kammeret og størrelsen på K-en kan jo tolkes som en advarsel til en skytter som forsøker å sette en patron inn i kammeret. Det kan også nevnes at det var forbudt å skyte skarpt med Marinens Remington-geværer i 1890-årene på grunn geværenes tilstand.

Men dersom det ikke dukker opp ny informasjon, så vil jeg kanskje helle mot at det var en leveranse låskasser fra KV som fikk dette merket. Det skulle være interessant å vite om geværene med slik K-merking er randtente eller sentertente.

Det svenske kassasjonsstempelet (en sirkel med kryss) ble vel brukt for å merke våpen som ble solgt ut fra statens arsenaler og til sivile, ikke nødvendigvis at de var for dårlige til å brukes? Det er jo også ganske anonymt sammenlignet med denne K-en, og på svenske kammerladningsgeværer finner du det oftest på kolben. Min svenske M/1867 marinebajonett har for øvrig ikke kassasjonstempel.

Geværet anvil viser bilde av ser ut til å ha hentet siktet fra dette lange Lundsgeværet: https://svartkrutt.net/1860/vis.php?rifle=5062

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av ben74 @, søndag 23. desember 2018, kl. 13:32 (62 dager siden) @ Øyvind F.

kan det være de 4 geværene du skrev om i:
"Marinens patronkonverterte kammerladningsgeværer"
"i tillegg til fire geværer som ser ut til å ha blitt omgjort ved Karljohansvern samme år."

Er det bare du som har skrevet feil Øyvind? Jeg trodde det ble skrevet med C ? ikke K? CJV?

Hvis delene var levert fra kongsberg?

Er nok litt usannsynlig at alle 4 har dukket opp her nå? Men vet aldri.

BEN74

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 23. desember 2018, kl. 23:07 (62 dager siden) @ ben74

Jeg tenkte også på disse fire geværene, men nå er det observert fem, så det kan ikke være disse. Og som du sier, så burde ville det vært mer naturlig med CJV-merking.

Jeg bruker som regel den moderne formen Karljohansvern. Stavemåten varierte noe på 1800-tallet. Det ble brukt både Carljohansværn og Karljohansværn, samt formene Carl Johans Værn / Karl Johans Værn.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

RSS på tråd