Petersen Christiania (Munnladning)

av Olekr @, Oslo, tirsdag 5. mars 2019, kl. 20:08 (21 dager siden)

Hei
Har en gammel munnlader merket Petersen Christiania. Sekskantede løp.
Mangler ladestokk men alt annet ser ut til å virke.

Trenger tips på hvor er det best å selge den da den kun står i et klesskap og fortjener en bedre plass
Ole Kr

Personlig bilde

Petersen Christiania

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, tirsdag 5. mars 2019, kl. 20:57 (20 dager siden) @ Olekr

Første steg er å poste bilder her på forumet - så får vi ta det derfra ;-)

Petersen Christiania

av Olekr @, Oslo, onsdag 6. mars 2019, kl. 19:38 (20 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Hei
Takk for svar
Vedlagt diverse bilder som sikkert gir et noenlunde inntrykk av våpenet.

mvh
Ole Kr

[image][image][image][image][image]

Personlig bilde

Petersen Christiania

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 5. mars 2019, kl. 21:11 (20 dager siden) @ Olekr

Våpn laget av Petersen er populære og lette å selge. Du kan sette inn en annonse med bilder på markedet her på svartkrutt.net. Ønsker du en verdivurdering eller prøve å få flere opplysninger om våpenet så kan du legge inn bilder og spørsmål her på forumet. Har den vært i eie i familien i mange år så kanskje du ønsker å beholde den? Det er et flott våpen å starte en liten samling på :-D

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Petersen Christiania

av Cap'n Redneck, close to Hell., torsdag 7. mars 2019, kl. 10:00 (19 dager siden) @ krutnarr

Baksiktet ser ut som et typisk haglesikte....er løpet riflet eller glatt innvendig?

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Petersen Christiania

av Olekr @, Oslo, torsdag 7. mars 2019, kl. 18:26 (19 dager siden) @ Cap'n Redneck

Ser ut til å være helt glatt (men sekskantet)

Petersen Christiania

av Cap'n Redneck, close to Hell., fredag 8. mars 2019, kl. 11:30 (18 dager siden) @ Olekr

Hvis den innvendige sekskantete løpsprofilen har en vridning nedover i løpet så er løpet sannsynligvis basert på et løp fra en Modell 1860 4 linjers Kongsberg kammerlader.
Disse ble produsert med såkalt Whitworth-rifling, hexagonal rifling, og brukt av både den norske hæren og sivile skytterlag fra 1860 til opp i 1880-årene.
Det var ikke uvanlig at børsemakere fikk kjøpe løp, låskasser og andre deler som ikke holdt militære toleranser fra Kongsberg Våpenfabrikk.

Om løpet er snorrett sekskantet innvendig helt til bunns, da har du en særdeles unik "rakriflet" hagle...?!

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Petersen Christiania

av Olekr @, Oslo, fredag 8. mars 2019, kl. 20:42 (17 dager siden) @ Cap'n Redneck

Hei og tusen takk for svar.
Ser for meg ut til at det ikke er noe vridning inne i løpet, men vet ikke hvor mye/lite det evt vil være og om man ser det med det blotte øye
Som sagt tidligerei tråden ønsker jeg å selge det da det i mange år har stått inne i et klesskap og det fortjener en bedre plass. Noen ide om hva et slikt våpen kan/bør selges for ?

Mvh
Ole Kr

Personlig bilde

Petersen Christiania

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 8. mars 2019, kl. 22:48 (17 dager siden) @ Olekr

Med fare for å bli "Bukken og havresekken" som potensiell kjøper så tenker jeg at den gode gamle regelen som et medlem her på forumet innførte som en ide for noen år siden er fint å bruke her.

Pris er hva man kan oppnå ut i fra interesse.
Pris grunnbeløp: perkusjon hagle. Denne prisen ganges med to om den er signert av kjent bøssemaker. Rifle det samme.

Dvs. at om dette var ei usignert hagle så er den vert ca.1500-2000kr. Siden den er signert så er den vert 3000-4000kr. Er den riflet så er verdien usignert ca.2000-3000kr Signert så er det da snakk om 4000-6000kr.
Det er "grunnprinsippet" for prissetting i mitt hode på ditt våpen ut i fra bilder og opplysninger. Men igjen.... Den er vert det noen vil gi for den.

(Beklager om dette bare ble forvirrende) :-)

--

Personlig bilde

Petersen Christiania

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, fredag 8. mars 2019, kl. 23:30 (17 dager siden) @ krutnarr

Det fremstår som et pent våpen så prisen bør nok starte noe høyere enn det. Vi ser jo ekte skrotvåpen utropt for høyere priser - og merkelig nok blir de solgt. Jeg ville nok sagt at 4000,- eller bud over er et godt utgangspunkt - så får man godta, by over eller prute.

Personlig bilde

Petersen Christiania

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 8. mars 2019, kl. 23:56 (17 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg
redigert av krutnarr, lørdag 9. mars 2019, kl. 00:10

Hei Roy-Terje.
Da skjønte du ikke oppsumeringen min og det er forstålig. Er dette et signert våpen som er riflet (dog med hagleskur) så mener jeg at prisen er fra 4-6 tusen kroner. Altså er vi enig :-D

PS. På bildet av meg her så holder jeg ei rettrifla børse av Petersen i hånden.

--

Petersen Christiania

av Olekr @, Oslo, lørdag 9. mars 2019, kl. 14:06 (17 dager siden) @ krutnarr

Hei og tusen takk for god informasjon fra alle.

Jeg legger den da ut på Markedet som foreslått av dere. Har tatt noen flere bilder som jeg legger inn der også. Om noen som er interessert vil ta en titt på den så bor jeg i Oslo.
Mulig jeg legger den på Finn også men kanskje ikke stedet å selge denne type våpen.

mvh
Ole Kr

Petersen Christiania

av Olekr @, Oslo, lørdag 9. mars 2019, kl. 14:19 (17 dager siden) @ Olekr

Her kommer litt flere bilder. de kom ikke med i forrige melding
[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

RSS på tråd