Bjørnebørse (Munnladning)

av Torgeir, onsdag 3. april 2019, kl. 09:54 (15 dager siden)

[image]

Et brutalt tungt våpen jeg fikk i hus, med åttekantet pipe av potent lengde. Selgeren mener det er ei bjørnerifle fra Hedmark, og at pipa må være fra syttenhundretallet.

[image]

Typisk ombygd flint, visstnok. Ingen synlige stempler av noe slag hverken på låseblikk eller pipe. Nippelen ligner veldig på det vi ser på perkusjonsrevolvere, og den passer ikke helt i gjengene. Med den pinglete revolvergnisten er jeg usikker på om dette i det hele tatt vil si bang når ladninga i tillegg må finne veien inn i "siderøret" under nippelen.

[image]

Hi sida. De som har meninger om opprinnelse og bakgrunn for dette her må selvsagt gjerne si ifra.

[image]

Riflinga er helt OK. Kaliberet har jeg slugga til .489/.519.

[image]

Svansskruen var lett å få ut. Her er fenghullet gjennom gjengene, og inn i ei grop i bakkant. Heller ikke dette ser befordrende ut for sikker tenning, og jeg lurer på om dette kan ha vært ei tapprifle på et tidspunkt.

[image]

Personlig bilde

Bjørnebørse

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 3. april 2019, kl. 11:37 (15 dager siden) @ Torgeir

Jeg synes stokk, lås og pipe gir inntrykk av at den har vært perkusjon fra fødselen som jeg vil estimere til rundt 1840-50. Dette er basert på mine antakelser og kan ikke leses som en sikker fasit...

Geværet kjapt oppsummert etter husken:
Stokkfasongen med skåret spor fra halsen og bakover er typisk østnorsk/svensk kjent fra en del perkusjons- og patronrifler og enkelte flintlåsgeværer. Grepet bak avtrekkerbøylen ser 1800-talls ut.

Låsblikkets utforming og innfesting med en enkelt skrue tilsier at det ikke er en ombygget flintlås.

Svansskrueløsning og heltheten får meg til å tenke at dette er laget som ei. perkusjonspipe.

--
Best når det smeller!

Bjørnebørse

av Torgeir, onsdag 3. april 2019, kl. 12:38 (15 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for sakkyndig utgreiing. Det er vel fullstendig sivilt fra fødselen av, dette her da?

Dersom det gir noen pekepinn på noe, så er det dessuten et kryss i messing innfelt i toppen av pipa. Frontsiktet (også av messing) er ellers så godt som slitt vekk, så der må jeg finne på noe.

Personlig bilde

Bjørnebørse

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 3. april 2019, kl. 21:41 (15 dager siden) @ Torgeir

Jeg tør ikke påstå noe bastant men for meg virker den å være sivil perkusjon fra starten, ja. Pipa kan selvsagt ha levd et annet liv før dette. Gode bilder av detaljer som for eksempel krysset du nevner er fint å supplere med.

--
Best når det smeller!

Bjørnebørse

av Torgeir, torsdag 4. april 2019, kl. 22:59 (14 dager siden) @ jæger justnæs

OK og takk. Skal se om jeg får knødd meg til noen flere bilder. Imens spekulerer jeg jo på hva jeg skal finne for å skyte ut av dette her. Når diameter over bommene er .489 vil jeg jo tro at rundkule på ca .470 pluss patch kan være OK? Eller hva med å banke ned ei miniekule eller plains-kule på drøyt .50 blank?

RSS på tråd