Personlig bilde

Forslag til nye funksjoner eller endringer (Drift)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 3. november 2009, kl. 13:35 (2906 dager siden)

Er det noen funksjoner dere savner på forumet, chatten, markedet eller generelt på svartkrutt.net? Er det feil som irriterer dere, ting som kan gjøres bedre etc.? Kom med forslag i denne tråden, så skal jeg se hva jeg kan få gjort med det.

:data:

--
Øyvind F. - forum admin
Click here to read more about my new book: blackpowderbook.com.

Personlig bilde

Forslag til nye funksjoner eller endringer

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 3. november 2009, kl. 14:20 (2906 dager siden) @ Øyvind F.

Tja. Det er jo altids noe da. I utgangspungtet ser jeg sidene dine som utrolig komplette og "ferdige" Øyvind. Det er en fryd å bla igjennom artikkler og forumstråder. Du har laget et samlingssted for sporten vår (skyting/samling) og det skal du ha kjempeskryt for.
Skulle det være noe som kan irritere litt, så er det for min del at "boksen" for "privat chat" kommer over det som er skrevet. Man må da legge ned boksen for å lese, for så å åpne den igjen for å svare. Husker jeg ikke feil så kommer vell boksen til smilefjesan også ivegen?.

Små detaljer, men det var det du ønska, eller?;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 3. november 2009, kl. 15:30 (2905 dager siden) @ krutnarr

Takk for skryt. :-) Det var slike forslag jeg var interessert i, ja.

Når det gjelder boksen, så antar jeg du mener hviskefunksjonen? Da kommer det litt an på hvor stor skjermoppløsning og skjermstørrelse du har. På min skjerm – som på denne maskinen er ganske stor – ser det slik ut:

[image]

mens på mindre skjermer vil det se slik ut:

[image]

Et sted må boksen være, men jeg skal se på om det går an å gjøre ting annerledes. En annen mulighet er å bruke funksjonen «Privat chat» i stedet for hviskefunksjonen. Da får du opp et nytt vindu som ikke sperrer for noe av det andre. Hviskefunksjonen er primært laget for korte meldinger mellom enkeltbrukere.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av qualibra @, onsdag 4. november 2009, kl. 19:00 (2904 dager siden) @ Øyvind F.

Kan jeg spørre om den dialekten
som skimtes i bakgrunnen på
Admin's innlegg, er planlagt
å bli den eneste gangbare
på forumet i nær framtid?
I så fall må sikkert fler
enn bare undertegnede en
tur innom skolepulten igjen.:lol2:

--
qualibra

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 6. november 2009, kl. 13:13 (2903 dager siden) @ qualibra

Tja, savner litt mer om snapplåsmekanismen på oversikten over låstypenes utvikling...

Det bør enkelt kunne fikses.

jeg savner en "tilbake til forumet" knapp i bunnen av siden......

Denne er jeg mer usikker på. Er det virkelig nødvendig med en slik knapp? Er det noen andre som føler de trenger den? Jeg har en tilbake-knapp på musa som jeg bruker til å hoppe tilbake et steg i nettleseren, og på bærbar uten mus bruker jeg backspace-tasten (den lange som ligger over enter-tasten).

Kan jeg spørre om den dialekten som skimtes i bakgrunnen på Admin's innlegg, er planlagt å bli den eneste gangbare på forumet i nær framtid?

Nei, ikke her på forumet, men på chatten konverseres det helst på latin. Du får stikke innom en dag selv og se om du forstår noe av det. :-D

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av qualibra @, fredag 6. november 2009, kl. 15:49 (2902 dager siden) @ Øyvind F.

Hehehe.
Ja takk, det frister virkelig.:lol2:

--
qualibra

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 11. november 2009, kl. 10:22 (2898 dager siden) @ qualibra

Jeg oppdaterte forumet i går, men endringene er ikke veldig store. De største endringene er i «bakgrunnen», det vil si at forumet nå blant annet er litt raskere.

Det mest iøynefallende er at lenkefargen ble endret fra blå til grønn for at forumet skal harmonere bedre med stilen som er brukt på svartkrutt.net. Det er mulig at kontrasten ble litt for lav?

Nye innlegg er nå markert med en mørkegrønn stolpe ytterst til venstre på det nye innlegget når du er inne i tråden.

Det er også en ny knapp i «kode»-knapp i editoren. For de fleste er ikke denne relevant, men den kan være nyttig om du for eksempel skal forklare at ved innlegging av bilder må du legge bildelenken mellom img-taggene, slik som dette:

[img]http://hjemmeside.no/bildelenke.jpg[/img]

--
Øyvind F. - forum admin

av Are Pedersen @, tirsdag 3. november 2009, kl. 16:43 (2905 dager siden) @ Øyvind F.

Tja, savner litt mer om snapplåsmekanismen på oversikten over låstypenes utvikling... Den er såvidt nevnt, men det er ikke noen bilder, og den var jo vanligere enn for eksempel hjullås? Fant jo en del under børsemaking, men ønsker meg litt mer generelt om typen. Jeg kan selvfølgelig se i boka, men den hadde jeg ikke for hånden da jeg trengte den... :-)

Personlig bilde

av reldor @, Moss, tirsdag 3. november 2009, kl. 23:29 (2905 dager siden) @ Øyvind F.

Hei ,
jeg savner en "tilbake til forumet" knapp i bunnen av siden......

R

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, tirsdag 24. november 2009, kl. 04:46 (2885 dager siden) @ Øyvind F.

Takker for flott nettsted. Angående Forumet:

Når man _ikke_ er innlogget, kommer man "helt inn" i tråden når man klikker på temaet i oversiktslisten. Når man _er_ innlogget må man i tillegg klikke på "Åpne i tråd" for å komme helt inn i tråden, og kunne lese noe. Foreslår "direkteklikk helt inn" i tråden fra oversiktslisten.

(Jeg gjetter denne forskjellen intet har med nettlesertype å gjøre.)

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 24. november 2009, kl. 10:21 (2885 dager siden) @ JollyRoger

Jeg kommer rett inn i tråden, både når jeg er innlogget og utlogget. Systemet benytter seg av cookies – det vil si informasjonskapsler, datakjeks eller hva det nå kalles – og skal huske det siste valget ditt. Prøv å slette cookiene, og se om ting bedrer seg.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, onsdag 25. november 2009, kl. 04:38 (2884 dager siden) @ Øyvind F.

Hei, og takker for råd. Meget mulig at det skylles et småkakeproblem, men det hjelper ikke å slette de hos meg. Jeg sletter de daglig, og det har vært slik hele tiden. Jeg surfer derfor heller i forumet som ikke-innlogget istedet ...

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, onsdag 25. november 2009, kl. 04:41 (2884 dager siden) @ Øyvind F.

En annen ting (ikke for å mase), men når jeg sender inn innlegg, som det ovenstående, dukker det som oftest opp en "Error code 403" over hele siden. Men innlegget kommer inn allikevel ...

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, onsdag 25. november 2009, kl. 04:42 (2884 dager siden) @ JollyRoger

Error 403
We're sorry, but we could not fulfill your request for /index.php?mode=thread&id=6152#p6152 on this server.

You do not have permission to access this server.

Your technical support key is: 54d7-ae6a-dfd9-b1ad

You can use this key to fix this problem yourself.

If you are unable to fix the problem yourself, please contact badbots at ioerror.us and be sure to provide the technical support key shown above.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 25. november 2009, kl. 11:12 (2884 dager siden) @ JollyRoger

Dersom du sletter kjeksene hver dag så er nok nettopp dette problemet – det er jo kjeksene som som husker det siste valget ditt.

Feilmeldingen du viser har jeg ikke opplevd, men den har sannsynligvis sammenheng med et BadBehaviour-script som brukes til å stenge ute spamroboter. Dette ble skrudd på i går for det norske forumet, mens det har vært på en god stund for det engelske. Jeg skal se om det er noe å gjøre med det.

[Redigert: Jeg fikk ingen feilmelding da jeg la inn dette innlegget.]

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, torsdag 26. november 2009, kl. 04:11 (2883 dager siden) @ Øyvind F.

BadBehaviour og spam, ja. Fysj. Det gjelder å oppføre seg.
Det funker heldigvis greit uannsett småsnacks ...

Personlig bilde

av reldor @, Moss, lørdag 5. desember 2009, kl. 14:50 (2874 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Øyvind

Noen brukere er regisrert uten mulighet til å kontakte dem ,
jeg har ønske om at alle skal kunne kontaktes gjennom forumet.....

R.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 5. desember 2009, kl. 16:57 (2873 dager siden) @ reldor

Nja, det bør være mulig å reservere seg mot å bli kontaktet. De som ønsker å bli kontaktet kan bestemme dette i profilen. Når valget Gjør e-postadressen tilgjengelig for andre brukere (adressen vil ikke vises; meldinger skrives via et kontaktskjema) er aktivert vil dette ikonet dukke opp: [image] og brukeren kan bli kontaktet.

Det er sikkert mange bruker som aldri har vært innom profilen sin, så dere er herved anbefalt å avlegge den et besøk. last gjerne opp en avatar, eller personlig bilde, med det samme også! Dersom du er innlogget kan du klikke her for å redigere den.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, lørdag 5. desember 2009, kl. 17:02 (2873 dager siden) @ Øyvind F.

Men det bør vel være mulig å sende noen en personlig melding en PM som det heter? Jeg kan godt forstå at ikke alle vil ha e-mailen sin liggendes, men den kommer ikke opp når en skriver før vedkommende svarer. Men det er greit å ha en slik PM funksjon mener nå jeg, selv om mange kansje ikke ønsker dette.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 17. desember 2009, kl. 18:44 (2861 dager siden) @ The Norwegian

Lufter tanken om muligheten for fotoalbum.
Når man legger inn bilder i forumet; kunne de da også havne i albumer?
I et innlegg om til dømes Jarmann får man muligheten til å gi bildet et navn (M1884 bolt, Jarmann låskasse mm.) samtidig som bildet automatisk havner i kategorien tråden tilhører. I dette tilfellet "Patronvåpen".

Fremmer også samme ønske som reldor: "Tilbake til forumet"-knapp nederst på siden.

JJ

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av proud.norwegian, tirsdag 5. januar 2010, kl. 20:51 (2842 dager siden) @ Øyvind F.

Hva med å la kun "Ferske" tråder/diskusjoner vises? levende disk. egen farge??
Fks. Siste!!!!... Pågående..Aktuellt.. eller liknende??
"Hot" i andre våpenfora... fks. "Kammeret".. se forslag til ny våpenlov???

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, fredag 5. februar 2010, kl. 01:56 (2812 dager siden) @ Øyvind F.

Foreslår at siste aktive tråd (siste inlegg) automatisk havner øverst i oversikten på forsiden. Derved vil de mest interessante trådene altid ligge øverst, og denne tråden ville havnet øverst nuh ...

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 5. februar 2010, kl. 09:02 (2812 dager siden) @ JollyRoger

JJ: Fotoalbum kan nok bli litt komplisert, og er ikke noe som kan fikses over natten, men det er notert.

proud.norwegian: Jeg tror ikke aktiviteten er høy nok til at vi trenger en egen markering av oppdaterte tråder. Tråder med nye innlegg blir markert med rødt, og det er sjelden mer enn tre–fire tråder som blir oppdatert daglig.

JollyRoger: Denne funksjonen finnes allerede. Du kan enten sortere på trådens dato, eller siste innleggs dato. Klikk på denne linken for å sortere (valget ditt blir husket neste gang du logger på):

[image]

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, fredag 5. februar 2010, kl. 20:58 (2811 dager siden) @ Øyvind F.

Aha, så flott. Takker for svar.

Personlig bilde

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, lørdag 6. februar 2010, kl. 22:33 (2810 dager siden) @ JollyRoger

Jeg ønsker å kunne abonere på en tråd som jeg kansje ikke har noe å bidra med, men for å suge til meg kunnskap. Det må være mulig?

--
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Personlig bilde

av reldor @, Moss, fredag 2. april 2010, kl. 11:20 (2756 dager siden) @ The Norwegian

Hei Øyvind
Ja nå er det forandring.....

Her er noe jeg ser sliter med ,
Lilla tekst på mørkgrå bakgrunn er lei å lese.
På forsiden er det grå tekst på grå bakgrunn , dette gjør at teksten virker
liten.
Så må jeg vel si at det ble veldig grått...........

R.

Personlig bilde

av MM, Arendal, sørlandets armhule., fredag 2. april 2010, kl. 17:37 (2755 dager siden) @ reldor

Enig med Reldor.
Den nye forsiden ble vanskelig å lese på grunn av lite kontrast mellom tekst og bakgrunn.

Personlig bilde

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, fredag 2. april 2010, kl. 19:48 (2755 dager siden) @ MM

Heisan Øyvind.

Hyggelig med forandring av siden, men synes dette ble fryktelig mørkt. Vi som er avhenige av briller sliter og det tror jeg andre også gjør. Det er vansklig å se hva tråd navna inneholder før en klikker på de. Er det muligheter for å få den litt lysere?

--
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 2. april 2010, kl. 21:10 (2755 dager siden) @ The Norwegian

Jeg har fikset litt på forumfargene, men er ikke helt i mål enda. Siden hele svartkrutt.net er helt nytt kan det lønne seg å trykke på F5-tasten et par ganger slik at alt gammelt innhold blir erstattet av nytt.

Når det gjelder forsiden så kommer jeg ikke til å gjøre noe med den. Fargekombinasjonene er testet på flere svaksynte, og de hadde ingenting å utsette. Dette var derimot på relativt nye maskiner med skikkelig innstilte skjermer. Sitter du på en dårlig skjerm kan det sikkert oppfattes som noe mørkt, men det er ikke mitt problem. Det samme gjelder de som fremdeles bruker utdaterte nettlesere som Internet Explorer 6. Jeg kommer ikke til å bruke en kalori på sørge for at de nye sidene fungerer på gammel teknologi. Dersom dere ikke klarer å lese teksten kan dere holde musen over teksten. Da blir den hvit.

Når det gjelder feilen med at normale brukere ikke få redigert egne innlegg, så står det som nummer tre på gjøremålslisten, det er kun kulestøping og lading som kommer foran.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 2. april 2010, kl. 23:33 (2755 dager siden) @ Øyvind F.

Da har jeg funnet ut hva som gjorde at redigeringsmuligetene forsvant. Det er en tidsforskjell på to timer mellom webserveren og databaseserveren, noe som sannsynligvis har oppstått etter kræsjet. Dette gjør at serveren oppfatter innlegg som to timer gamle sekundet etter at det er postet, og da er innleggene allerede for gamle til å redigeres. Jeg skal be webleverandøren om å fikse det.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 6. april 2010, kl. 23:45 (2751 dager siden) @ Øyvind F.

Til alle svaksynte og eldre folk som har problemer med å lese forsiden etter designendringen :-D Jeg har nå laget en knapp som gjør at du kan øke skriftstørrelsen og kontrasten på venstremenyen. Går til forsiden og klikk på det største +-tegnet oppe i høyre hjørnet, ved siden av flaggene. Klikk på det minste +-tegnet for å gå tilbake til normal modus.

Dette er bare en test, og jeg planlegger å fikse enda mer på blindeversjonen. Er det noe annet enn venstremenyen som plager dere?

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 7. april 2010, kl. 00:09 (2751 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg er nesten fristet til å gi deg en "+1" for +'en.
Godt jobba, det ble mye bedre. Takker og bukker.

JJ

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 7. april 2010, kl. 00:16 (2751 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for det, har dog funnet en liten feil. Dersom du klikker på "Hjem" etter å ha skiftet fra stor til liten skrift hender det at stilarket ikke laster, og siden blir hvit. Jeg skal kikke litt på det i morgen, men for å å komme tilbake til normale sider klikker du ved siden av flaggene, som vist på bildet under:

[image]

[Red. Feilen er fikset]

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 24. mai 2013, kl. 13:52 (1608 dager siden) @ Øyvind F.

Gammal tråd men har lyst til å nevne de viktigste som jeg kommer på i farta:

• Det som har vært nevnt før med "Tilbake til toppen/forumet"-knapp på bunnen av siden
  • Bilder som lastes opp sorteres i album
  • Godta æ, ø og å i bildefiler
  • Øke maksstørrelsen på tillatte bildefiler, de skal likevel komprimeres eller er det bare noe jeg tror?
  • Lenker åpnes i ny fane
  • Mer tydelig beskrivelse på forsiden om at det finnes en engelsk del av siden. Mange jeg har pratet med tror flagget betyr "oversett siden til engelsk"

av festus @, fredag 24. mai 2013, kl. 18:08 (1607 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg irriterer meg litt over at når jeg legger ut noe under emnet børsemaking, blir det kun for de innvidde, dvs. at man må logge seg på for å se innlegget. Det er sikkert en tanke bak det, men når jeg har spørsmål om noe våpenteknisk ønsker jeg jo at det skal nå ut til flest mulig så sjansen for å få svar blir større.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, mandag 27. mai 2013, kl. 02:51 (1605 dager siden) @ festus

Foreslår endring som innebærer at forumsidene blir seende likedan ut når man er pålogget, som de gjør idag når man ikke er pålogget.

(Gjerne med IE6 også. Det er derfor dette innlegget havner på helt gal plass i tråden)

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 27. mai 2013, kl. 07:45 (1605 dager siden) @ JollyRoger

Det blir ikke aktuelt å gjøre noen store kodeendringer med det første. Det er jo sommer! :-D Vi får se til høsten/vinteren.

Angående JollyRogers bruk av IE6: Internet Explorer er en 12 år gammel nettleser som er full av sikkerhetshull. Microsoft selv har gått ut og advart mot å bruke IE6. De har vel lekket versjon 11 nettopp, så det skal være mulig å oppgradere til noe bedre. Av ca. 35 000 besøkende forrige måned var IE6 kun brukt 75 ganger, så det kommer ikke på tale å gjøre IE6-tilpasninger.

--
Øyvind F. - forum admin

Personlig bilde

av qualibra @, mandag 27. mai 2013, kl. 09:12 (1605 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Øyvind .

Sida di er snart det eneste jeg finner trygt og kjent
- i en verden der den som har passert middagshøyden
i livet, ellers ikke føler seg hjemme noe sted .:lookaround:

Så hvis jeg skulle si noe i denne forbindelsen,
så ville jeg sagt at jeg liker sida som den er .:lol2:

--
qualibra

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, tirsdag 28. mai 2013, kl. 00:49 (1604 dager siden) @ Øyvind F.

Ja, du har sikkert helt rett angående IE6. Men, jeg mener da å huske at IE6 fungerte fortreffelig her inne også. Nettstedet ditt er jo nesten like gammelt (ungt). Og jada, jeg har også Firefix, æh fox ...

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 28. mai 2013, kl. 02:23 (1604 dager siden) @ JollyRoger

Jeg savner: se dine innlegg (view your posts)og flere bilder på markedet.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 28. mai 2013, kl. 08:03 (1604 dager siden) @ Mr. Pitt

Jeg savner: se dine innlegg (view your posts)

Den muligheten har du, men den er litt tungvint. Klikk Brukere oppe til høyre og klikk på navnet ditt i listen over påloggede brukere helt nederst.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin

RSS på tråd