Remington / 67 Roll. Block. (Patronvåpen)

av shulgin, søndag 6. mars 2005, kl. 20:36 (5162 dager siden)

Kan noen svare på følgende spørsmål: Hvilken type skrue-gjenger ble brukt på hh.vis Norsk og Svensk Remington 1867?

Hvilken kammerlengde blev brukt på de Svenske, var det bare 42mm?

Er det noe problem å bruke Svenske og Norske haner og sluttstykker om hver andre?

Er det noe variasjon på diameteren på låskasse-boltene, på de forskjellige årganger og nasjonaliteter?

:-)
Shulgin

Remington / 67 Roll. Block.

av Finn O Bamrud @, søndag 1. januar 2006, kl. 19:27 (4861 dager siden) @ shulgin

Hehe. Løfter denne tråden opp igjen, for her er det spørsmål som jeg også ville likt å vite.
...Har søkt en del og lest mye nyttig her inne .. :-)

av Kenny, Where the streets have no name, tirsdag 3. januar 2006, kl. 11:17 (4859 dager siden) @ shulgin

Kan noen svare på følgende spørsmål: Hvilken type skrue-gjenger ble brukt
på hh.vis Norsk og Svensk Remington 1867?

Jeg vet ikke om akkurat hva slags gjenger som ble brukt dessverre, men jeg vet at de svenske og norske brukte forksjellige gjenger. I denne tråden står det at gjengene på de svenske pussestokkene hadde 28 gjenger pr. tomme (Whithworth). Er det ikke noen av børsesmedene på forumet som vet noe? F.eks. Runastav?

--
Kenny

Personlig bilde

av runastav, tirsdag 3. januar 2006, kl. 14:36 (4859 dager siden) @ Kenny

Hei.
Svenske rolling block rifler har ukurante tommegjenger i forhold til det som er i handelen idag. Du kan av og til finne bakker og tapper med nesten samme stigning og dia, og det kan gå med filing og justering av gjengene. Ofte er stigningen/dimensjonen helt ukurant, feks snakka eg med ein børsemaker en gang som skulle tilvirke ein ny tennhettepistong til ein 18 lødig kammerlader. Han kunne da valgt den enkleste metoden og gjenget opp hullet ein dimensjon til feks. kurante mm gjenger. Men kunden ville ha originale gjengedimensjoner, så han måtte dreie ny i dreiebenk og gjenge opp i nærmeste stigning han kunne og så file til det passa. Dyrt? Tja pistongen kom på 1000. kr. :-( Men det må jo sjølsagt bli opp til kver enkelt om de vil ha originale gjenger eller ikkje. Litt klokere?
mvh.Runar

RSS på tråd