Kulelaging (Utstyr og tilbehør)

av marcus1250 @, tirsdag 1. desember 2009, kl. 11:09 (3431 dager siden)

Nå som Rolling blocken netopp har kommet i hus og fått den godkjent av en børsjemaker har jeg begynt å tenke på kulestøping, har en slik campingvogn ovn (to løse plater) lurte på om den kansje var brukenes til å smelte kuler i?:-P

Jeg kom også på å lure på om trenger man faktisk sånn fancy øse eller holder det med en gammel en i stål og trehåndtak?

--
marcus chr

Personlig bilde

Kulelaging

av qualibra @, tirsdag 1. desember 2009, kl. 13:36 (3431 dager siden) @ marcus1250

Hei Marcus.

Jeg bruker akkurat en slik
campingprimus sjøl til støping.
Det funker helt utmerket.
Du trenger ingen fancy remedier.
Da blir dette så dyrt at det går
gæli.:ohgosh:

--
qualibra

Personlig bilde

Kulelaging

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 1. desember 2009, kl. 14:38 (3431 dager siden) @ qualibra

Hei, Lee har billige elektriske, tror de heter "production pot" og fåes i 5 og 10 kg's.

Kulelaging

av Fulmen, Telemark, torsdag 3. desember 2009, kl. 15:55 (3429 dager siden) @ marcus1250

Hva du kan klare deg med og hva du vil ha er to forskjellige ting. Du vil ha en gryte med termostat og bunntapping, det gjør jobben så mye enklere og gir jevnere temperatur under støping.

Har støpt litt med øse og det blir veldig fort veldig kjedelig.

--
There's smoke in them powders

Personlig bilde

Kulelaging

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 4. desember 2009, kl. 06:57 (3428 dager siden) @ Fulmen

Jeg vil anbefale øse. Bunntappingen i min gryte er for lengst plugget igjen. Bunntapping går bra til mindre kuler, men til grovkalibrede kuler, for eksempel miniékuler med hulbase, foretrekker de fleste som er glad i perfekte kuler en øse. Øsa er mer konsistent, og gir jevnere kulevekt fordi lufta presses bedre ut av tanga. Du har også mulighet til å bikke tanga under fylling, noe som kan være en fordel med enkelte tenger.

Selv bruker jeg en støpeøse fra Lyman, og jeg har boret opp hullet noe for å få blyet raskere over i støpeforma. Kulestøping er en øvingssak, og jeg begynte med en primus og en blikkboks. Kulene blir betraktelig bedre med årene, og med godt utstyr.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Kulelaging

av qualibra @, søndag 6. desember 2009, kl. 07:49 (3426 dager siden) @ marcus1250

Hei Marcus.
Som du skjønner, er det forskjellige
oppfatninger om hva som er det beste
å bruke til kulestøping.
Det er jo som det blir antydet her også,
to forskjellige diskusjoner - det du MÅ ha,
og det du helst VIL ha.
Da kommer jo økomomien inn som en faktor.
Jeg for min del har støpt med campingprimus
og ei diger øse i en fem års tid nå.
Dette har fungert for meg,
og da har jeg ikke prioritert elektrisk
gryte enda.
Det er godt mulig at jeg kommer til
å anskaffe dette snart.
Uansett så har jeg fått bra kuler
og resultater med dette primitive utstyret.
Alikevel kan jo ting alltids forbedres.

--
qualibra

Personlig bilde

Kulelaging

av nevS, Minnesund, søndag 6. desember 2009, kl. 09:29 (3426 dager siden) @ qualibra

Hvis du laster ned dokumentet i denne tråden så har du et godt grunnlag for å komme i gang på en god måte.

han er nok litt pirkete i det han skriver men det er meget gjennomtenkt, jeg kom lenger etter å ha lest og prøvd.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

RSS på tråd