Personlig bilde

Kuledimensjon i Uberti 1860 Army (Håndvåpen)

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, torsdag 23. september 2010, kl. 08:49 (2800 dager siden)

Hei!
Har bestilt meg en Uberti 1860 og har noen spørsmål ang. kulediametere osv.
Har funnet ut at Sveitzer FFFg eller FFg passer fint, mellom 20 - 25 grains.
Hvilken kulediameter er best?
Jeg lurer på å kjøpe et par støpetenger fra Midway, men blir bare mer og mer i tvil om diameter. I en annen tråd her på forumet anbefales .457 for rundkule.
Betyr det at Midways tang for spisskule som er .450 er for liten? Kan spisskule i .456 brukes? Den er jo egentlig tiltenkt Ruger Old Army.?
Hva slags legering brukes? Eller er det rent bly som er best?

Takknemlig for svar :-)

Personlig bilde

Kuledimensjon i Uberti 1860 Army

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 23. september 2010, kl. 09:45 (2800 dager siden) @ Orion

Hei, Kulediameter for 1860 er .450-.452.
Har prøvd .457 men de var trange å få inn.
Rent bly skal brukes.
Man får kjøpt konverterings sylindre i .45 LC, og her er diameteren .452.
Skal du bruke spisskuler (ogivale) må du bruke de som er mindre bak(kone).
for at kulen skal entre riktig.
Lee har en slik tang.(varenummer 90382).450-200 grs.
De har også for rundkule, her er diametern .451. (varenummer 90440).
Man får også kjøpt ferdigstøpt hos Clarry Haglund.
Husk å smøre.
Lykke til.

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, torsdag 23. september 2010, kl. 13:04 (2800 dager siden) @ Mr. Pitt

Takker for raskt svar. Kunne kanskje kjøpt noen ferdige kuler fra Clarry Haglund og prøvet disse før man gikk til innkjøp av støpetenger. Det var Lee tenger jeg hadde i tankene, ja. Hva med .454 i rundkuler? Har jo hørt at det er en fordel at de er litt trange i kammer og løp p.g.a. fasong/anleggsflate.

Personlig bilde

av jbw, Danmark, søndag 26. september 2010, kl. 05:54 (2797 dager siden) @ Orion

Jeg bruger .454 i min Uberti

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, søndag 26. september 2010, kl. 07:42 (2797 dager siden) @ jbw

Bruk den kula som passer i din revolver.
Noen revolvere har kone kammere, derfor skal du bruke overdim kuler.

en grunnregel er at du skal få en ring av bly etter at du har satt i kula, da er du sikker på at den tetter.

i manualen på min revolver står det at jeg skal bruke .451 rundkuler, da er den lett å lade men den løsningen gir ingen presisjon.

Derfor har jeg prøvd med .454 .457 .464 og .470 rundkuler, etterhvert som kulediameteren har økt har jeg fått bedre presisjon og fine samlinger når jeg gjør jobben min.

du må bruke en eller annen form for smøring, jeg bruker å si at det er individuelt hva som funker i din revolver til de som lurer.

Noen sverger til alt fra majones til et eller annet hjemmebrygg foran kula.
Jeg bruker smurte filtpropper mellom kule og krutt smurt med borebutter, "reglene sier at du skal ha smøring foran eller bak kula" filtproppen er også der for å fylle opp tomrommet pga reduserte ladninger og kort friflukt.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, søndag 26. september 2010, kl. 10:32 (2797 dager siden) @ nevS
redigert av Orion, søndag 26. september 2010, kl. 11:00

Takker for alle svar.
Tror jeg starter med .454 i rundkule, så får vi se hvordan det blir.
Men hva med spisskule? Er .456 OK? Blir ikke .450 for lite? Det er kun de 2 størrelsene Lee har i spisskuler.
Legger du den smurte filtproppen direkte på kruttet? Eller har du noe mellom, f.eks papir/papp? Jeg tenker da på at kanskje fettet trekker inn i kruttet? :-(
Har skaffet noen dynamitt-esker som jeg skal slå ut mellomladninger av. Hullpipe i 11 mm passer vel ok, eller må disse også være trange i kammer?
Bruker du "Bore Butter" som de har hos Midway?

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, søndag 26. september 2010, kl. 11:23 (2797 dager siden) @ Orion

Jeg vet det er noen som har prøvd spisskuler med variable hell.
Riflingen i revolverene vi har i dag er laget for Rundkuler.

Jeg handler inn Borebutter hos Trackofthewolf eller en av de andre utenlandske leverandørene, Midway skal ha 10gangen for samme tuben som amerikanerene skal ha 30 kr for.

De samme leverandørene selger propper i 1000 pakniger for småpenger, noe å vurdere.

Smører bare filtproppen på den siden som skal i mot kula.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 26. september 2010, kl. 11:33 (2797 dager siden) @ Orion

Som nevnt tidligere av nevS; du må tilpasse kulediameter etter kamrene i sylinderen.
Før du har revolveren er det lite du kan gjøre annet en å anta eller tro/håpe at du treffer på kulediameteren.
Mitt råd er derfor: Vent til revolveren er i hus.
Hva spisskuler angår bør jo disse også passe.
Dessuten er de kjent for jevnt over å gi dårligere presisjon enn
rundkulene. Mulig andre med mer spisskuleerfaring kan forteller mer om dette.
Jeg har bare prøvd et par ganger, opplevde dårligere presisjon i forhold til rundkuler.
Angående smøring, størrelse på propper o.l. bør du se ting an og prøve deg fram. Igjen; vent til du har revolveren i hus! Teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd...
Jeg tror jeg ville forerukket 12mm hullpipe til kammer på rundt .45

JJ

Personlig bilde

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, søndag 26. september 2010, kl. 12:20 (2797 dager siden) @ jæger justnæs

OK. Er klar over at jeg virker litt utålmodig. Har ventet på revolveren siden slutten av juni, og nå stunder det mot vinter. Tenkte det hadde vært geit å ha tingene på plass til revolveren kommer, men skjønner det er ikke SÅ enkelt.;-)
Har i allefall skaffet meg svartkrutt, tennhetter og mellomladningspapp. Hullpiper er også på plass i dim 10, 11 og 12.
Hva kuler angår får jeg bestille meg noen prøver fra Clarry Haglund, og prøve meg fram når nå den revolveren endelig dukker opp. :-D

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, søndag 26. september 2010, kl. 13:11 (2797 dager siden) @ Orion

Kan lage ei micro hadleliste til deg:

Kuler: .454 .457 i RENT bly.
Filtpropper 45-50 kaliber
Pappakillinger for .45 : 11,25 mm
Borebutter
Tålmodighet
kruttrør
mål.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 26. september 2010, kl. 14:11 (2797 dager siden) @ nevS

Hva bruker du kruttrøret til?

Personlig bilde

av reldor @, Moss, søndag 26. september 2010, kl. 15:09 (2797 dager siden) @ Mr. Pitt

Man må ha ladningene oppmålt i kruttrør , det skal ikke lades fra kruttflaske.
Kruttflaske kan eksplodere p.g.a. glør etter siste skudd.
Dette er også regulert i regelverket til NSU og MLAIC.

R.

av Billy Clanton, mandag 27. september 2010, kl. 10:35 (2796 dager siden) @ reldor

Jeg kjøper alt jeg trenger fra Dixie Gunworks i USA. Billig og fantastisk bra service. Selv ville jeg ikke drømme om å kjøpe noe fra Midway, de er ALT for dyre. Har selv vært i butikken til Dixie i Union City, de har ALT!!

http://www.dixiegunworks.com/

RSS på tråd