Hvor ille er rust i et riflet løp?

Started by Daniel T, 18. August 2011 kl. 4:58:08

Previous topic - Next topic

Daniel T

Hei.
Nå har importert Kentucky riflen min, som hang mer en 30 år på veggen. Siste gang har moren min skyttet med den.
Her er tideligere innlegget mitt: http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=9079

Også har jeg fått en pakke fra Track of the Wolf i går, som inneholdet pusseutstyr og andre ting. I går kveld brukt jeg litt Bore Clean Solvent på en pusselapp og trakk den gjennom løpet. Dår den kom ut var den helt rød-brun av rust. Jeg brukte noen pusselapp til, også blitt rust på lappene mindre men var der forsatt. Nå lurer jeg på hvor ille det er og hvilken påvirkning det har på skyting. Kan jeg gjør noe annet enn å pusse og å smøre løpet?

Riflen var gratis for meg og dette er første svartkruttriflen min. Jeg har jo bare lyst å begynne med skyting og jakter ikke etter tier (ikke nå!), men det skulle være greit hvis kulene rekker skiven. :-P

Daniel.

qualibra

Hei .

Så sant det ikke er mange dype groper av gravrust
som avbryter riflene i løpet, så trenger ikke dette
ha noe å si .
Jeg forstår ut i fra hva du skriver, at dette er overflaterust
som oppstår da gamle våpen blir lagret uten ettersyn .
Denne lar seg fjerne, og vil ikke etterlate særlig skade .
Har nettopp pusset overflaterust ut av løpet på ei 140 år gammel
rifle nå, og den ble så blank og fin som bare det .

Lykke til !:-)
qualibra

Daniel T

Takk for svaret! Hvordan pusser man overflaterust ut av løpet? Jeg kjenner slipepasta, men kan det anbefalles å bruke i løpet? :-)

Cap'n Redneck

Jeg har gode erfaringer med patcher av rød "rørlegger-pad" dynket i rustoppløsende olje...
"000" (trippelnull) stålull dynket i olje vil også fungere, men pad'ene er enklere å få til å sitte fast på pussestokken.
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......