kaliber.

Started by skoggangsmann, 22. August 2011 kl. 9:57:23

Previous topic - Next topic

skoggangsmann

Jeg har en utfordring. Jeg har nettopp anskaffet meg en tysk brytrifle produsert før 1890. dvs at den mangler fullstendig enhver form for trykk og kalibermerking. Selger oppga kaliberet til 11,15x60R. Den gamle tyske millitærpatronen fra 1871. Men nei så enkelt skal det da ikke være. Jeg har testet kammeret med en orginal 11,15x60R så faktum er:
Bunn og basemål på patronen er eksakt som 11,15x60R.
Kulekaliberet målt på plugg er ca 12,08 (litt vansklig å måle nøyaktig grunnet rifligstypen. lengde på kammer fra bunn er ca 60mm.
jeg har ennå ikke funnet denne patronen i noen form for litratur jeg har, så spørsmålet er "Hva er dette+". jeg håper det er noen av dere der ute som har bedre vett en meg og kan hjelpe meg.

Browning08

Har vært borti denne patronen en gang, og mener at dette kan være snakk om en
12,5x60R MB for jakt og skiveskyting, opprinnelig designet av Heinrich Utendörffer Nürnberg, Laget i perioden 1880 til ca.1910

Det var også en patron 12x60R (.500 2" 1/4 Express ?)fra samme tid. Denne har jeg sett kamret i ei ombygd munnladerbørse for bruk på reinsjakt i den tiden minste tillatte kaliber der var 12mm(!!)

Tror det vil være lurt med en kammeravstøpning for å være på den sikre siden. 12x60R er også omtalt som 12x59R MB noen steder uten at jeg vet hva MB står for..