Hvilket våpen er dette ?

Started by Bjarte E., 29. August 2011 kl. 11:12:20

Previous topic - Next topic

Bjarte E.

Hei alle sammen.
Jeg overtok et prosjekt som en kar skulle kaste. Den var dekket av rust og skitt
over det hele.
Lengde 104 Cm munning 1,74Cm. Den har et rom i på siden av kolben med et lokk.
Mye garnityr med en person med sabel som er loddet på løpet.Løpet ser greit ut og nippelen fikk jeg ut men der stopper det.
Noen som kan hjelpe meg med hva dette er og hvor gammelt det er og gjerne hvem som har brukt noe slikt. Kan dere og si noe om verdi på våpenet. Pussestokk mangler.
Det er et syn på veggen der den henger. Svar mottas med takk.
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Trond

Jeg hadde gjettet på svensk eller tysk, men låsen er en variant av en dansk Kyhlsk lås som ble "oppfunnet" i 1807. Jeg holder derfor en knapp på at er dansk (eller nord-tysk) fra 1840-årene.

Hvem som har laget den? Aner ikke. Muligens en av hanseatene.

jopesj

Hei,
for meg så ser det ut til at alt bortsett fra låsen er av barokk (eurpoeisk) stil - 16-1700 tallet, og et kvalitetsmessig veldig fint håndverk. Jeg synes du har fått tak i et flott våpen! Skulle ønske at det var jeg som kjente noen som skulle til å kaste dette i søpla!  ;-)

Låsen ser derimot ut som noe "billig blikk" og langt yngre som antydet her i tråden.

Lykke til med en fin børse!
Jopesj

Bjarte E.

Hei.
Takk for svar. Ja det er en fin børse. Tror jeg har hatt godt med flaks.
Vet du om noen triks for å få ut svanse skruen? Må pistongen eller hva det heter av først? Jeg er redd for å ødelegge skruer. Det er vel neppe hyllevare:-D
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

jopesj

Tja.. rustløser på spray og forsiktig bruk av varme (blåselampe) er vel gode gamle triks. Men vær forsiktig med treverket - spesielt mht. bruk av blåselampe!
Jopesj

The Norwegian

Vær veldig forsiktig med bruk av varme før du er 110% sikker på at løpet er tomt, det kan sitte gamle ladninger igjen, det er ikke helt unormalt. Om du er sikker på det, så er litt forsiktig bruk av varme en sikker vinner.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Bjarte E.

Hei igjen. Gassbrenner er innkjøpt og med regnvær i helgen får
jeg vel mulighet for og prøve meg på skruene
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

jopesj

> Vær veldig forsiktig med bruk av varme før du er 110% sikker på at løpet er tomt, det kan sitte gamle ladninger igjen, det er ikke helt unormalt. Om du er sikker på det, så er litt forsiktig bruk av varme en sikker vinner.

Ja - det er helt riktig og et meget godt poeng The Norwegian har her!
Jeg har selv opplevd å kjøpe en gammel pistol som viste seg å ha full kruttladning i kammeret. Skummelt! :lookaround:

Vær for all del minst 110% sikker på at den ikke er ladd!
Uansett ville jeg gått for rustløsende olje først - så varme.

Hilsen jopesj
Jopesj

Bjarte E.

Hei og takk or svar. Jeg har fylt løpet med olje og pusset vekk en del skit ol.
Nå har jeg blåst inn gjennom pistongen og det er full åpning:-D
Skruen på pistongen sitter bom fast. Vet dere om den skruen er gjenget i svanseskruen eller i løpet? Jeg er helt blank på våpen med svanseskruer.
Jeg ofrer gjerne skruen i pistongen om det er det som må til. Jeg tør ikke teste
våpenet uten å ha sett tilstanden der bak.
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Kammerherren

Det ble nevnt at låsen så ut som noe "billig blikk", men jeg vet ikke om jeg er enig. Låsblikket er da ganske perfekt tilpasset stokken, så selv om låsblikket skulle være yngre enn resten av børsa, så vil jeg si det er hjort en pen jobb med montasjen. En flott børse du har fått deg der!
Kammerherren

reldor

Jeg synes låsen ser original ut...men den har kanskje gjennomgått
en hard rustfjerning........

Kan du ta bilde av innersiden av låsen?

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Bjarte E.

Hei. Jeg har bare brukt olje og stålull mot rusten. Kan nok med fordel
pusse låsen bedre tenker jeg. Låsen virker solid for meg. Den veier en del og kan ikke se at noe er knekket eller mangler. Virker i halv og helspenn. Låse blikket er felt inn i stokken og er tre mm tykk.Vet dere om ladestokken var i messing eller treverk på slike rifler? Har hørt fra andre at dette er en rytter karabin som er ombygget til sivilt bruk. Er dere enig? Jeg tror våpenet har vert slik å fra starten av.
da detaljene på riflen er så gjennomført helt ned til den minste detalj.
Legger ved tre nye bilder.

Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Trond

Det er selvfølgelig en mulighet for at det ble laget en ny lås som er satt inn i en gammel børse på 1840-50 tallet. Kolbekappe, sideblikk, tomskilt og avtrekkerbøyle tilsier tilsynelatende tidligere 1700-tallet, men jeg er redd det bare er tilsynelatende. Skjeftet mangler utskjæringene fra denne perioden, men kan i teorien være fra midten av 1700-tallet. Den bakre remfesteknappen er typisk 1850, men kan selvfølgelig være ettermontert (hvor er forreste remfeste?).

Men - tomskiltet har en utført på en måte jeg aldri har sett på en børse fra før 1800. Det samme gjelder også sideblikket, kolbekappen og bakre rørken. Dette er, etter min mening, en børse som helt klart langt på vei er inspirert av tidlige 1700-talls rifler, men som er produsert på 1840-50 tallet.

Bjarte E.

Hei og takk for svar.
Fremre reimfeste mangler men jeg tror det var på den midterste  av de tre festene på løpet. Stokken er festet med tre splinter som går igjennom løkker på løpet.Den ene løkken er litt større og det er hullet i stokken og.
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Bjarte E.

Hei igjen.
Etter litt mer pussing med stålull og olje dukker det opp et damaskløp.
Dette sier ikke meg så mye så her trenger jeg hjelp.
Jeg ser jo mønsteret i løpet men der stopper min viten. Det kan ses på det første bildet. Noen som kan historien om når man brukte dette for å dekorere et våpen?
Jeg prøver å finne ut når og hvor det er laget.
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Hand

Mønsteret i damaksstål er et resultat av lamineringsprosessen som ble brukt under framstillingen av slikt stål. Jern ble banket sammen lagvis, har hørt at gamle "søm?" fra hestesko også ble klasket inn i miksen.
Damaskløp kan være veldig vakre, men visstnok ikke blant de sterkeste i verden, dårlig smiing kan ha resultert i svake punkter, "dårlig sveis," som kan få løpet til å "gå opp i limingen".
Damaskløp forbindes ofte med våpenproduksjon opp mot slutten av 1800-tallet.
Pene hager med damaskløp er noe som burde vært mye billigere!:-)

Hand

Browning08

Damaskstål er en betegnelse på en stålkvalitet som egentlig er svært gammel og først kjent fra dolker, kniver og sved. Mange mener at det var i østen fra byen Damaskus at dette navnet stemmer, mens andre mener at det er tatt fra enkelte silkeveverier som også vevde stoff med mønster. Kjennes i dag fra Linduker etc.

Til våpen ble dette stålet mest kjent fra rimelige belgiske hagler her i norge. Damaskstål var imidlertid i sin tid en forbedring av de smidde løpene til svartkrutt av variabel stål/jernkvalitet og det var trolig mer smidig enn massive stålløp. Etter hvert fra ca 1870-1880 fikk vi imidlertid bedre stålkvalitet og det ble populært å merke løpene med "STAAL" som vi best kjenner fra våre venner Hagen og Larsen. Det ble imidlertid laget hagler med damaskløp ganske lenge både i England og Belgia/Frankrike. Jeg har en meget pen kaliber 16 dobbelløpet hagle i rosendamask fra ca 1920. Det kan selvsagt være eldre løp som er brukt, men trolig ikke. Så vidt jeg husker er enkelte 18 lødige Kammerladere fra LIege med damaskstål-løp

Damaskstål lages på omtrent samme måte med å tvinne/legge stål av litt ulik kvalitet sammen og så smi dette sammen. Prosessen gjentas inntil stålet er "blandet" sammen og når det da files/pusses vil strukturen bli lett synlig. Det ble av og til brukt litt kjemikalier for å fremheve dette, men det aller enkleste er faktisk å dele en sitron eller to og stryke dette på løpet(ene) noen ganger daglig i to-tre dager. Deretter svak puss med meget fin stålull og masse olje.

Det er mange typer damaskstål med mange navn. Her hos oss er det gjerne bånddamask og rosendamask som er best kjent. I hovedsak er det utseende som gir navnene. Bånddamask ser ut som det er smale bånd surret i spiral rundt en stang, og det er det faktisk også, om enn i flere tykkelser og gjerne i motsatte retninger. Rosendamask er i mange kvaliteter og de peneste har tette fine små "spiraler" i stålet som kan se ut som en rose.

Damaskstål hører sammen med svartkrutt og er nok vanligvis beregnet på svakere trykk enn røksvake våpen. Ikke utfordre skjebnen selv om løpene kan se fine ut. Jeg har våpen med ekstremt blanke damaskløp der røntgen viser korrosjon inne i løpsveggen, noe som ville blitt en morsom overraskelse ved prøveskyting.

For å holde liv i tradisjonen vet jeg at det fortsatt lages våpen, særlig hagler med et ytre lag av damaskstål mens løpene "egentlig" er i fullverdig stål. Slikt koster penger!!

Jeg vet også at enkelte vandaler har drevet "oppkjøp" av gamle damaskløp for å lage knivblad. Metoden er enkel. Det er bare å splitte et hagleløp, legge/smi inn et eggstål så har du et fiks ferdig knivblademne. Slikt er utrolig synd for oss samlere, men verdi er så mangt.

Dette var kort om Damaskstål!!  Noen på forumet vet sikkert minst like mye om dette fenomenet!

JanS

Er innlegget på løpet og beslagene i sølv? På løpet ser metallet ut som å ha en større sølvgehalt enn beslagene. Hvis beslagene er sølvbelagte så må laget være tykt eller så må metallet være av en legering som ligner sølv. På de høyeste punktene kan jeg ikke se noen slitasje. Eneste plass jeg kan se fargeforskjeller er på tomskiltet, men her er gullfargerester i fordypningene. Har tomskiltet på kolbehalsryggen vært forgyllet? Finnes ingen stempler på geværet? Det eneste jeg kan se av "merker" ut fra bildene er på framre del av sideblikk hvor en stilisert løve finnes ved lite tomskilt. Geværet antar jeg har tilhørt en høytstående rik person med militær tilknytning og jaktinteresse.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

daggpil

Hej,

Intressant vapen, det påminner en hel del om ett vapen som jag hade för en tid sedan. Tråden finns att läsa här: http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php?f=21&t=17637

Lång tråd som innehåller ett flertal bilder.

Bla beslagen påminner väldigt mycket om de på ditt exemplar.

Gott nytt år! /Daggpil

Bjarte E.

Takk for svar og Godt Nyttår
Gøy med det som smeller
Bjarte E.