Winchester falling block kaliber 50 express

Started by masamda, 11. September 2011 kl. 6:24:25

Previous topic - Next topic

masamda

Heisann
Heisann

Slekta har hatt opprydding, og i den forbindelse dukket det opp en nydelig Winchester. Fikk tittet litt på den, og den var merket Winchester på platen bak avtrekkerbøylen og bla patent 1879 langs løpet. Den har oktogonalt løp i et hestekaliber, riflet (nydelig løp) og er en enkeltskuddsrifle. Merket 50 ex bak på løpet. Etter litt googling fant jeg ut at dette sannsynligvis er en winchester falling block i kaliberet 50-110 (express) - lever action. Den har vært i slekta svært lenge.
Våpennummeret er: 1191XX
Den er helt lik rifla på forsidebildet her:

http://www.nramuseum.com/the-museum/the-galleries/the-new-prosperity/case-45-early-target-practicethe-era-of-schuetzenfest/winchester-model-1885-single-shot-falling-block-rifle.aspx

Tilstanden er god, mangler bare reima. Er det noen som sitter på mer info om denne?

MVH

Magne

Hand

Flott funn!  Hvordan er tilstanden i løpet?
Etter serienummeret å dømme er den laget etter 1919.

Hand

masamda

Heisann og takk for info. Løpet er meget bra på denne.

MVH

Magne

MrOneTwo

Finnes det noen inskripsjon som sier "nickel steel" på rifla du har funnet? Som Hand sier, denne er laget etter 1919, tror du må ned på 49400 eller noe sånn for å havne under 1890 som produksjons år. Men det spiller ingen rolle. Det er en herlig rifle uansett. Har du målt riflestigningen? Det kunne vært interessant å vite. 50 express ble levert i litt forskjellig format fra Winchester. Gratulerer, du har funnet noe som ikke er daglig kost på langt nær.
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

masamda

Heisann

Takker og bukker.

Har ikke rifla for hånden, men skal sjekke opp dette. Ser også at det eksisterer en hel skog med kaliber/ammoversjoner for denne modellen.

MVH

Magne

jæger justnæs

Utifra det jeg har tilegnet meg av kunnskap angående disse børsene så er det at de gjerne er mer verd (ikke nødvendigvis i kroner og øre) for samlere og skyttere dess grøvre kaliber de har.
Korrekt hylselengde og kuletype kan du finne ut av seinere, gratulerer med et pent stykke historie :-)
JJ
Best når det smeller!