Oppbevaring av bajonettar i balg?

Started by Fagerstad, 26. November 2011 kl. 20:22:42

Previous topic - Next topic

Fagerstad

Eg begynte så vidt å lure på om det er lurt å oppbevare bajonettar i balg over tid? Tenker særleg på dei som ligg i lærbalg som t.d. 1859/60/76 sabelbajonettar. Er det nokon som har ei meining om det? Er det evt. noko ein bør smøre på klinga viss ein skal ha balgen på? Det er litt surt viss ein får seg ei overrasking etter nokre år med ein misfarga og rustnær bajonett...

festus

Bajonetter og våpen bør ALDRI oppbevares i lærbalg/ lærhylster. Læret inneholder garvesyre som VIL forårsake rust over tid. :-(
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Fagerstad

Takk for svar! Det var akkurat det eg trudde, men ville vere sikker. Så da skal eg gjere som du seier :-)

jæger justnæs

Grunnen til at balger er så sjeldne som de er skyldes kanskje det faktum at bajonettene ikke oppbevares i dem? Det er "penere" å henge opp bajonetten uten balg og denne har oppigjennom blitt stuet bort i skap og kroker og ender opp med å bli fortært av fukt, kommer på avveie, blir kastet i opprydninger, læret knekker etc. Så ta for all del godt vare på lærtøyet også :-)
Best når det smeller!

festus

Jeg tror nok du er inne på noe der. For å hindre at balgen knekker ville det kanskje vært en ide å lage en skinne/lest av treverk med samme form og dimensjoner som klingen, smøre den godt med lærfett og oppbevare balgen med denne i?
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling