Jarmannbajonetter og en ukjent?

Started by Knutakongen, 24. October 2011 kl. 14:20:10

Previous topic - Next topic

Knutakongen

Hei har 3 bajonetter, den ene er en Kårdebajonett M/1884 til Jarmann.Den andre er en Kårdebajonett(Forsøk Kaptein Nørregårds modell)Da er spørsmålet kan den bajonetten nr 3, være en forsøks prøvebajonett til jarmann da dem er ganske like utenom klinga og den er ikke noe merkinger på den.Piperingens diameter er 1.7cm på alle 3.Så er det noen her inne, som har sett eller vet modell, eller vet va den passer på og om det finnes noe litratur om den.

Jon

Den i midten er åpenbart en Nørregård forsøksbajonett til Jarmann som du skriver, ikke helt mitt bord men jeg hadde en slik engang.
Veldig artig den "dølle"bajonett-kloningen, den har jeg aldri hørt om.

The Norwegian

Morro knutakongen at du har fått tak på sånne skjeldenheter, hadde vært morro om denne døllebajonetten også er et forsøk, da har du et tre kløver som er utrolig skjeldent.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Knutakongen

Ja det er fine bajonette.Men den med dølle var spesiel synes eg så eg ville sjekke litt.Så nå har eg fått prøvd den på en Norsk jarmann og den gikk rett på så det var arti.Så da vil eg tru att dette er en prøve bajonett til jarmann.Men er intresert i å få høre om det er noen som vet noe om den.

LesBaer

Hei.
Har du hørt med Per Holmback i Sverige.
http://www.holmback.se/.
Kunne vær meget interessant å  fått greie på det.

Knutakongen

Hei takk for tipse.Har vert i kontakt med han og han hadde ikke sett den før.Men det dukker vel opp noe.

JanS

"Døllebajonettypen" hvor døllen har blitt erstattet med håndtak har jeg ikke sett før du viste den på forumet. Men jeg husket å ha lest at flere bajonettmodeller ble framlagt før kårdebajonett ble valgt for hærens Jarmanngevær. I Hærmuseets årbok 1971-1972, om Jarmanngeværet opplyser kaptein Ole Nielsen om bajonetten på sidene 181 til 185 blant annet at geværkommisjonen ga sin betenkning 13.12 1882. Den hadde fått tilsendt en kasse med 7 bajonettmodeller (nr.1,2,3,4,5 og nr.20 og 21) og senere ytterligere 2 modeller. En av disse antas å hatt nr.17 siden de foreslo knivbajonett nr.17 med 20 cm blad som endelig modell siden ryggbeslaget kunne brukes som hammer i likhet med sabelbajonetten med beslag på ryggen. Kommisjonen delte seg deretter i tre fraksjoner. Den andre fraksjonen ville ha en klinge med trekantet tverrsnitt med 21 cm blad og festet fast til geværet. Den tredje fraksjonen med kaptein Nørregård mente at infanteristen fikk et sidegevær til personlig forsvar og foreslo en kårdebajonett (nr.5) med adgang til forsterkning hvor nødvendig. Alle fraksjoner var enige at den endelige bestemmelse skulle foretas etter prøver ved tropp. Den 16.3 1883 ga konstruksjonskommiteen sin uttalelse. De var enige om at fast bajonett hadde for mange ulemper. Med hensyn til de to andre forslag delte kommisjonen seg i to fraksjoner hvorav majoriteten var enige med Nørregårds kårdebajonett. Majoriteten fikk laget to nye modeller, en kårdebajonett nr.2 med 50 cm klinge og en dolkbajonett nr.2 med 45 cm klinge. Med disse bajonetter foreslo majoriteten at det ble avholdt omfattende prøver ved tropp og skyteøvelser mens den foretrakk kårdebajonetten. Generalfelttøymesteren foreslår deretter at det ved tjenestegjørende avdeling skulle prøves 3 bajonetter. Skyteforsøk med dolkbajonett nr.2 og kårdebajonett nr.2. Troppsforsøk med dolkbajonett nr.2, kårdebajonett nr.2 og knivbajonett nr.21. Armekommandoen hadde meddelt 16.6 1882 at Armedepartementet hadde samtykket i at det kunne forarbeides 101 stk. prøvebajonetter: 48 stk knivbajonetter etter modell nr.21 og 53 stk. dolkbajonetter etter forslagsmodell nr.2 hvorav 5 stk. skulle anvendes under innskytningen av geværet i Fredrikstad. Å følge denne sak videre i detaljer ville føre for langt til kårdebajonetten ble antatt 23.12 1886. Dette var nr.2 med bredere parerstang og noe forsterket klinge.
Ut fra dette antar jeg du har en unummerert dolkbajonett. Hva er klingelengden og totallengden?
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Knutakongen

Hei dette var intresant.Totallengden er 55.5cm og fra arm er klinga 41cm.

Jon

Der nevnes en del prøvebajonetter over her, kan denne merket "No 15" være en i den serien. Nummeret fremkommer ikke i det som står i bøkene men ligger jo innen serien 1 til vel 20. Etter det jeg kan klare å sammenligne så er denne helt lik den approberte modellen av kårdebajonett.